بخش تولید اگر کسری بودجه خود را از منابع بانکی و بازار سرمایه تامین نکند ، شاهد تعطیلی بنگاه‌های زیاد خواهیم.

به گزارش نسیم اقتصاد، دستورالعمل جدید تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط ابلاغ شد. این دستور العمل در حالی بانک ها ملزم به تامین مالی بنگاه های اقتصادی کرده  که بخش خصوصی ایران از فضای نامساعد کسب و کار این روزهای اقتصاد ایران گله می کند . رییس اتاق اصناف تهران در حالی مهم ترین نیاز این روزهای واحدهای صنفی را  بهبود فضای کسب و کار می داند که  اقتصاد ایران برای چهارمین بار در دهه 90 به دام کاهش تولید ناخالص داخلی افتاد و رشد اقتصادی ایران در سال 1397 به زیر صفر غلتید. اما در حالی بسیاری ریشه اصلی این رکود را تحریم های آمریکا می دانند که قاسم نوده فراهانی به نسیم اقتصاد می‌گوید: تحریم‌های داخلی بیش از تحریم های خارجی کمر بنگاه های اقتصادی را خم کرده است.
او که چشم انداز مطلوبی را برای تولید ناخالص داخلی و البته وضعیت بنگاه های اقتصادی ترسیم نمی کند، ادامه می دهد : دولت ها باید در شرایط خاص نگاه خاصی به تولید و کسب و کارها داشته باشند . نمی توان انتظار داشت که یک واحد تولیدی یا صنفی در شرایط رکودی همان مقدار مالیاتی را بدهد که در شرایط مساعد اقتصادی پرداخت می کند. او با بیان اینکه  دولت باید ردیف مالی مشخصی را برای حمایت از بخش خصوصی در اختیار بانک ها قرار دهد، افزود: در حال حاضر  حدود سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد، واحدهایی که  تعداد آها با نرخ رشد اقتصادی پایین و رکود حاکم بر کشور سنخیتی ندارد. بررسی ها نشان می‌دهد که سطح درآمد واحدهای صنفی نسبت به هزینه ها  در بهار امسال نبست به مدت مشابه پارسال بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرده است.
 
زمان بازگشت سرمایه طولانی تر شد

فراهانی با بیان اینکه این روزها نقدینگی و تامین سرمایه در گردش در صدر مشکلات بنگاه‌های اقتصادی قرار گرفته است، ادامه داد: به دلیل شرایط رکودی حجم فروش به شدت کاهش یافته و  مدت زمان بازگشت سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی این روزها چند برابر شده است .  با وجود اینکه واحدهای تولیدی با نصف ظرفیت خود کار می کنند انبارها مملو از کالاهای ساخته‌شده ای است که بازاری برای فروش آنها وجود ندارد.  طبیعی است که در این حالت  بنگاه‌ها نیاز مبرمی به سرمایه گردش و منابع مالی پیدا کرده  ولی از طرفی بانک‌ها هم به دلیل حجم بالای معوقات قادر به حمایت از نظام تولید را ندارند.
 
نرخ بالای تامین سرمایه از بازارهای غیر رسمی

اما ضعف بازار سرمایه و دیگر بازار تامین مالی از دیگر دلایلی است که به زعم این فعال صنفی شرایط کار را برای نظام بانکی را سخت تر کرده است . رییس اتاق اصناف در اینباره ادامه می دهد: نرخ تامین سرمایه از بازارهای غیررسمی به قدری بالاست که بخش تولید بانک ها را تنها ناجی خود در شرایط نامساعد کسب و کار می داند .
به گفته او ، در شرایط رکود گرچه ممکن است بنگاه‌ها به لحاظ مدیریت مالی و بودجه‌بندی سازمان خود عملکرد مناسبی نداشته باشند ولی در صورتی که بتوانند کسری بودجه خود را از منابع بانکی و بازار سرمایه تامین کنند، می‌توانند به حیات خود ادامه دهند و در غیر این صورت همانند شرایط کنونی ما شاهد تعطیلی بنگاه‌های زیاد خواهیم بود.

لینک کوتاه
رییس اتاق اصناف تهران زیان تحریم ها خارجی ها

اخبار مرتبط

نظرات شما