واحدهای لبنی خواستار افزایش 27 درصدی قیمت لبنیات بودند اما ستاد تنظیم بازار تنها با افزایش 20 درصدی قیمت موافقت کرد.
به گزارش نسیم اقتصاد، باشگاه خبرنگاران به نقل ازدبیر انجمن صنایع لبنی نوشت: رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی درباره قیمت تعیین شده برای محصولات لبنی مورد رضایت کارخانه هاست یا خیر، اظهار کرد: واحدهای لبنی به سبب افزایش هزینههای سربار و نرخ شیرخام خواستار افزایش 27 درصدی قیمت فرآوردههای لبنی بودند که 14 درصد این افزایش مربوط به هزینههای تولید و 13 درصد شیرخام بود.
وی افزود: سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار با تقاضای کارخانههای لبنی موافقت نکردند، چرا که به طور متوسط 20 درصد قیمت لبنیات افزایش یافت که 13 درصد این میزان مربوط به شیرخام و مابقی هزینههای تولید است.
باکری ادامه داد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت هر شیر بطری کم چرب 1.5 درصد 4 هزار و 100، شیر بطری نیم چرب 4 هزار و 200، شیر بطری 3 درصد 4 هزار و 450، شیر بطری کامل 3.2 درصد 4 هزار و 500، شیر نایلون 1.5 درصد 900 گرمی 2 هزار و 600، شیر استریل یک لیتری پاکت 1.5 درصد 5 هزار و 500، شیر استریل یک لیتری پاکت 3 درصد 5 هزار و 700، ماست دبهای 2.5 کیلو پرچرب 11 هزار و 700، ماست دبهای 2.5 کیلو کم چرب 10 هزار و 900، ماست لیوان 900 گرمی کم چرب 4 هزار و 350، ماست لیوان 900 گرم پرچرب 4 هزار و 750، پنیر 210 گرمی تتراپک 4 هزار و 500، پنیر 520 گرمی تتراپک 10 هزار و 100 تومان است.
به گفته این مقام مسئول، تصویب نرخهای کنونی بدان معناست که کارخانهها با حاشیه سود کمتری باید به امر تولید ادامه دهند.
وی با اشاره به اینکه قیمت لبنیات جدا از مصوبه ستاد تنظیم بازار تابع عرضه و تقاضاست، بیان کرد: برخی فرآوردههای لبنی ممکن است به سبب نبود کشش بازار گران نشود، چرا که کارخانههای لبنی به سبب جلوگیری از افت فروش حاضر به افزایش قیمت کالاهایی که تقاضای کمتری در بازار دارند، نیستند.
دبیر انجمن صنایع لبنی از کاهش 10 درصدی صادرات محصولات لبنی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: اگر دولت بخواهد عوارض صادراتی از فرآوردههای لبنی دریافت کند، میزان صادرات با کاهش چشمگیری روبرو میشود، در غیر این صورت تا پایان سال روند کنونی حفظ میشود.
باکری درباره اینکه افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی در کاهش مجدد سرانه مصرف تاثیرگذار است یا خیر، اظهار کرد: تازمانیکه دولت نتواند برنامه اشتغال و رونق اقتصادی را پیش ببرد، همچنان درآمد خانوار در سطح پایینی قرار گیرد، بدون تردید معضل کاهش سرانه مصرف ادامه مییابد.
وی در پایان رونق اقتصادی، افزایش اشتغال و درآمد خانوار را تنها راهکار بالابردن سرانه مصرف برشمرد و گفت: در حال حاضر روشهای کهنه مالی و اعتباری در کشور موجب شده تا سیستم بانکی کشور، بازار بدهی را به عنوان یکی از ابزارهای توسعه قدرت خرید خانوار نپذیرد، درحالیکه در تمامی جوامع پیشرفته، توسعه بازار بدهی یکی از ابزارهای پولی و مالی برای حفظ قدرت خرید خانوار است، از این رو دولت باید به این موضوع توجه جدی داشته باشد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
سازمان تعزیرات حکومتی از محکومیت 2 شرکت لبنیاتی به دلیل گرانفروشی خبر داد. 8 بهمن 1402
شیر و لبنیات، بخش مهم سبد غذایی افراد هر جامعه ای را تشکیل میدهد که حذف آنها به هر... 27 تیر 1402
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اهمیت مصرف لبنیات در سلامتی جامعه گفت: چرا به روغن... 19 تیر 1402
نظرات شما