دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد کرده است که به جای تحویل ماده اولیه قیر، وجه نقد بابت خرید قیر پروژههای عمرانی بپردازد. پیشنهادی که برخی کارشناسان بر این باورند ممکن است تبعاتی در پی داشته باشد.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس چندی پیش در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مصوبه تهاتر قیر از اصلاحیه بودجه سال 1397 را حذف کردند. در این راستا، یک کارشناس حوزه انرژی بر این باور است که این تصمیم تبعاتی را برای کشور در پی دارد. در بودجه 97 شاهدیم که وزارت نفت متعهد بود 4 میلیون تن ماده اولیه قیر جهت سازمانهای دولتی تحویل نماید که با کسر بدهی قبلی، مقدار باقی مانده تحویلی فاصله زیادی با تعهد بودجه دارد. حتی در ماههایی که صادرات قیر کاملاً متوقف بود، این ماده اولیه به نفت کوره تبدیل و سوزانده شد اما به پروژههای عمرانی تخصیص داده نشد. حال در لایحه بودجه 98 دولت، با وجود کسری 45000 میلیاردی و مشکلات صادرات نفت و قیر، پیشنهاد کرده به جای تحویل ماده اولیه قیر، وجه نقد جهت خرید قیر پروژههای عمرانی بپردازد.
وحید شیخی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به بودجه سنوات گذشته اظهار کرد: در بودجه سنوات سال گذشته و بودجه سال 1397 قید شده بود که ماده اولیه قیر را در اختیار دستگاههای دولتی میگذاشتند و دستگاههای دولتی هم ماده اولیه را به شرکتهای قیر ساز میداد، تبدیل به قیر میکردند و در پروژههای عمرانی مصرف میشد. اما در لایحه بوده سال 1398 قید شده است که دولت باید وجه قیر را بپردازد. این تصمیم خطرات زیادی در پی دارد. زیرا در صادرات قیر دچار مشکل شدید هستیم و زمانی که ماده اولیه قیر (وکیوم باتوم) از پالایشگاهها خارج نشود، امکان ذخیرهسازی آن وجود ندارد. بنابراین باید تبدیل به نفتکوره شود و در نیروگاهها مورد استفاده قرار بگیرد که آلودگی زیستمحیطی به همراه دارد.
وی با بیان اینکه صادرات نفت کوره نیز پر چالش است، افزود: تخفیفهای زیادی باید برای صادرات نفتکوره ارائه شود. از سوی دیگر سازمان بینالمللی دریانوردی به دلیل سولفور بالایی که در نفت کوره وجود دارد، مقرراتی تعیین کرده است که طبق آنها خرید نفت کوره با سولفور بالا از امسال ممنوع است. بنابراین بهترین کار این است که همان روند قبلی طی شود.
عضو هیأت مدیره اتحادیه فراوردههای نفتی در ادامه با اشاره به کسری بودجه، گفت: دائماً اعلام میشود دولت با کسری بودجه مواجه است. در صادرات نفت خام هم دچار مشکل هستیم و باید روی وجه نقد از ارز حاصل از صادرات برنامهریزی کنیم؛ در حالی که در برگشت ارز صادرات هم مشکل وجود دارد. چنانچه در سال آینده با بحران نقدینگی مواجه باشیم، چه دلیلی دارد شکلی از قانون که سالهاست وجود دارد، تغییر کند؟ محقق شدن اصل پرداخت وجه نقد در سال آینده، زمانی که دچار کمبود نقدینگی باشیم، باعث میشود نخستین مسألهای که نسبت به آن جبههگیری شود، بودجههای عمرانی باشد. بخش دوم هم این است که بودجهای که داخل سازمانها و دستگاههای دولتی میرود، دقیقاً در سرفصل خود بیاید.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
دولت سیزدهم زمانی که سکان هدایت کشور را در دست گرفت، میزان تولید گندم کشور به حدی کاهشی... 2 فروردین 1403
رئیس سازمان برنامه گفت: در سال گذشته تورم نقطه به نقطه روند نزولی گرفت و امیدواریم در... 2 فروردین 1403
مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در زمینه... 4 اسفند 1402
معاون وزیر راه و شهرسازی از برنامه دولت برای کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن از 23... 10 بهمن 1402
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت باید اجازه دهد که نظام بانکی خود را مدیریت کند و... 9 دی 1402
طی هفت ماهه نخست سال حدود 195 هزارمیلیارد تومان درآمد از محل واگذاری نفت و میعانات محقق... 26 آذر 1402
رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: دولت فعلا قصدی برای بالا بردن قیمت انرژی ندارد. 22 آذر 1402
طبق لایحه بودجه 1403، سازمان هدفمندسازی یارانهها موظف است یارانهخانوارهای غیرمشمول... 2 آذر 1402
نظرات شما