ممکن است فروش نفت ایران نهایتا به 1 میلیون 200 هزار بشکه کاهش یابد که افزایش قیمت نفت این کاهش صادرات نفت را می‌تواند جبران کند.

سید مسعود آریادوست: گردنه 13 آبان چه مشکلاتی را برای صنعت نفت ایران ایجاد می‌کند؟ آیا واقعا فروش نفت ایران به صفر می‌رسد؟ سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با "نسیم اقتصاد" گفت هیچگاه فروش نفت ایران به صفر نخواهد رسید. به گفته حسینی ممکن است فروش نفت ایران نهایتا به 1 میلیون 200 هزار بشکه کاهش یابد که افزایش قیمت نفت این کاهش صادرات نفت را می‌تواند جبران کند.

حسینی در مورد میزان صادرات نفت ایران در دوران تحریم گفت: صفر شدن صادرات نفت ایران آرزوی آقای ترامپ است و بارها این مساله را اعلام کرده و در مورد آن به اندازه کافی مانور داده است. اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که این آرزو محقق نخواهد شد. آمریکایی‌ها فکر می‌کردند با همکاری کشورهای عضو اوپک می‌توانند قیمت‌ها را ثابت نگه دارند. اما با این اوصاف قیمت نفت افزایش پیدا کرد.

او گفت: در ماه سپتامبر ایران توانسته است که روزانه 1 میلیون 700 هزار بشکه نفت بفروش برساند. کاهش صادرات ایران حدودا 700 هزار بشکه بوده است. با توجه به اینکه اوپک همراهی نکرده و اتحادیه اروپا هم اعلام کرده تا قبل از تحریم‌ها مکانیزم پرداخت پول به ایران و خرید نفت را مشخص خواهد کرد ظاهرا نتایج مد نظر آمریکا حاصل نشده است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ضمن اشاره به خریداران نفت ایران ابراز داشت: در حال حاضر اتحادیه اروپا از ایران نفت نمی‌خرد. کره جنوبی و ژاپن هم خرید نفت خود را قطع کرده‌اند. با این وصف ما هر روز 1 میلیون و 700 هزار بشکه نفت صادر می‌کنیم.

او در مورد خرید نفت ایران توسط چینی‌ها گفت: چینی‌ها نیز روند خرید خود را قاعدتا ادامه می‌دهند. فقط ممکن است نام شرکت‌های چینی عوض شود و یک شرکت خارج و شرکت دیگر وارد معامله نفت با ایران شود.

این فعال اقتصادی در مورد تصمیم احتمالی هند در مورد خرید نفت ایران ابراز داشت: هندی‌ها هنوز در هول و ولا هستند که چه میزان با آمریکا همکاری کنند. آمریکا به هندی‌ها پیشنهاد کرده که اگر ایران را تحریم کند به آنها معافیت مالیاتی می‌دهد. آمریکا با شرکت‌ها وارد مذاکره شده است. با این اوصاف هندی‌ها اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند خرید نفت را از ایران متوقف کنند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: اگر چینی‌ها و هندی‌ها و ترکیه و اروپا به خرید نفت ایران ادامه بدهند و سایرین از خرید نفت ایران امتناع بورزند، در نهایت یک سوم صادرات نفت ایران کاهش خواهد یافت. این میزان ممکن است که مثل دفعه قبل حتی به نصف هم کاهش نیابد. اگر اروپا هم به تحریم نفتی ایران بپیوندد پیشبینی من این است که نهایتا صادرات روزانه نفت ایران به 1 میلیون و 200 هزار بشکه در روز برسد. این میزان صادرات به چین و هند و ترکیه صورت می‌گیرد.

او با اشاره به افزایش قیمت نفت گفت: با توجه به افزایش قیمت نفت چندان دچار مشکل نخواهیم شد. پیشبینی این است که نرخ هر بشکه نفت تا 100 دلار افزایش یابد. هر چند که کاهش فروش از 2 میلیون و 700 هزار به 1 میلیون 200 هزار سخت است؛ اما نهایتا با قیمت نفت 100 دلاری، اینگونه نیست که درتنگنا قرار بگیریم.

حسینی ضمن اشاره به تعرفه 200 میلیارد دلاری آمریکا بر کالاهای چینی و تاثیر آن در بازارهای جهانی تصریح کرد: در این میان تعرفه 200 میلیارد دلاری آمریکا بر کالاهای چینی ایجاد نگرانی می‌کند. این مساله می‌تواند تجارت جهانی را دچار مشکل کند و تجارت جهانی مجددا وارد دوران رکود بانکی شبیه سال 2008 شود. در چنین شرایطی ممکن است رشد اقتصادی کاسته شود و در نهایت مصرف انرژی و سایر اقلام هم کاهش یابد.

او ادامه داد: از طرفی اکنون آمریکا بزرگترین تولید کننده نفت شل در جهان است. تولید نفت شل آمریکا در حال افزایش است. در چنین شرایطی ممکن است در بلندمدت با مشکل مواجه شویم و این موضوع به ضرر ما تمام شود. اما اینکه صرفا با آغاز تحریم‌ها و در طول یک سال ما با مشکلات عمده مواجه شویم را هیچ کارشناس نفتی نمی‌پذیرد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در خصوص آینده اقتصادی ایران ابراز داشت: آینده اقتصادی ایران بستگی به این دارد که ما اوضاع را چگونه کنترل کنیم. در حال حاضر مشخص است که ما نمی‌توانیم اوضاع را کنترل کنیم. مجموع تعارضاتی که در داخل دولت و کل سیستم داریم، نشان از عدم مدیریت مشکلات کشور است. برای اینکه اوضاع اقتصادی را کنترل کنیم به کارهای سیاسی نیاز داریم. هر چند که مشکلات اقتصادی داریم؛ اما ریشه این مشکلات سیاسی است. بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی کشور نمی‌توانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

حسینی تصریح کرد: اگر قدم‌هایی برداریم و اشتباهات را جبران کنیم می‌توانیم به آینده خوش بین باشیم. اگر به تاریخ فرانسه نگاه کنیم شاهد اصلاحات سیاسی در این کشور هستیم. به همین دلیل از جمهوری اول، جمهوری دوم، جمهوری سوم فرانسه و ... سخن به میان می‌آید. فرانسه مدام در حال اصلاح دستگاه سیاسی خود بود.
او ادامه داد: نظام ایران اگر دست به اصلاح بزند مشکلی پیش پای خود نمی‌بیند. مردم به خاطر قیمت و گرانی به خیابان نمی‌ریزند. زمانی که دلار 7 هزار بود من این سخن را گفتم که اگر دلار به 20 هزار تومان هم برسد، مردم به خیابان‌ها نمی‌ریزند. اما بدون شک به دلیل مشکلات سیاسی اجتماعی مردم به خیابان‌ها می‌ریزند.

وی ابراز داشت: نظام اگر در برخی جاها به اصلاح تن بدهد، می‌توانیم پیش برویم. بسیاری از مسائل اقتصادی ریشه در حرکات و رفتار مردم دارد. اما اگر نخواهیم به اصلاح تن بدهیم و حرکت‌های بعضا جناحی و سیاسی خودمان را ادامه بدهیم، اوضاع می‌تواند بدتر از این هم شود و اقتصاد کشور با بحران جدی مواجه شود. مهاجرت و درگیری  و اختلافات داخلی نتیجه چنین نگاهی است.     

لینک کوتاه
نفت آمریکا تحریم نفتی ایران اروپا

اخبار مرتبط

نظرات شما