عضو هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی گفت: ضرورت دارد 900 میلیون یورو تخصیص داده شده به نهاده‌های دامی که معادل 40 همت می‌شود در قالب طرح هدفمندی یارانه‌ها در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، دولت‌ها برای کمک به معیشت مردم معمولاً یارانه در قالب‌های مختلف نقدی و غیرنقدی می‌پردازند تا کمترین آسیب متوجه اقشار کم درآمد و ضعیف‌تر جامعه باشد.
 
در دولت سیزدهم در کنار یارانه نقدی، مبلغ 400 هزار تومان برای دهک‌های اول تا سوم و 300 هزار تومان دهک‌های چهارم تا نهم، این قابلیت ایجاد شد تا مردم به جای گرفتن مبلغ نقدی، کالای مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های مورد نظر خریداری کنند.
 
همچنین برای تشویق مردم به خرید کالاهای اساسی یارانه تشویقی 120 هزار تومانی از سوی دولت به خانوارها تخصیص داده شد.
 
به این ترتیب هر خانواری که مبادرت به خرید کالاهای اساسی که شامل 11 قلم از گوشت تا لبنیات است، کند کالابرگ الکترونیکی مجدداً 120 هزار تومان شارژ شده و افراد می‌توانند خرید بیشتری داشته باشند.
 
لازم به بیان است؛ یارانه تشویقی دولت در طرح «فجرانه» که از بهمن ماه 1402 در کشور اجرایی شد این مبلغ به 220 هزار تومان افزایش یافت.
 
در این راستا تولیدکنندگان کالاهای اساسی پیشنهاد دارند اقلام بیشتر با حجم بالاتر به قابلیت کالابرگ الکترونیک اضافه شود تا ضمن جلوگیری از تهدید سلامت جامعه، بازار تقاضا رونق بیشتری داشته باشد.
 
رضا باکری، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی ایران در گفت‌وگو با مهر پیشنهاد کرد: در حال حاضر شیر، پنیر و ماست جز 11 قلم کالای اساسی برای خرید با کالابرگ الکترونیک است که باید به تعداد بیشتر افزایش یابد.
 
وی افزود: تقریباً از سال 1389 با هدفمندی یارانه‌ها بازار تقاضا لبنیات روند ثابتی داشته، البته تولید و عرضه طی این سال‌ها در شرکت‌ها متغیر بوده است.
 
این عضو انجمن صنایع لبنی کشور اظهار کرد: ضرورت دارد 900 میلیون یورو تخصیص داده شده به نهاده‌های دامی که معادل 40 هزار میلیارد تومان (همت) می‌شود در قالب طرح هدفمندی یارانه‌ها در اختیار مصرف کننده قرار گیرد تا توان خرید خانوار ایرانی افزایش پیدا کند.
 
وی با بیان اینکه افزودن این قابلیت سبب رونق عرضه و تقاضا در بازار کالاهای اساسی می‌شود، ادامه داد: شاید لازم باشد نحوه تزریق یارانه‌ها اصلاح شده و با مطالعه قوت‌ها و ضعف‌های طرح و با افزایش قابلیت کالابرگ الکترونیکی زمینه رونق مجدد کارخانجات تولیدی محقق شود.

لینک کوتاه
یارانه نهاده‌های دامی کالابرگ الکترونیک بازار کالاهای اساسی

اخبار مرتبط

نظرات شما