مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از اجرای نخستین آزمون میدانی موفقیت‌آمیز ابزار «جایرو ساخت داخل» خبر داد و گفت: این شرکت در زمینه بومی‌سازی صنعت در کشور پرچمدار و پیشتاز است.

به گزارش نسیم اقتصاد به‌ نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی بیان کرد: ابزار «جایرو شرکت دانش‌بنیان آریا ایرانیان» به‌عنوان نخستین ابزار ساخت داخل انحراف‌سنج چاه‌های حفره‌پوش در چاه شماره 210 مارون (دکل 70 فتح) آزمایش میدانی شد که با نتایج ابزار مشابه خارجی مقایسه و موفقیت‌آمیزبودن آن تأیید شد.
 
وی با تأکید بر ضرورت حمایت از کالای ساخت داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: مدیریت امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب (معاونت‌های مهندسی نفت و حفاری) با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید کالای ساخت داخل، پس از صحت‌سنجی عملکرد آزمایشگاهی ابزار جایرو، شرایط لازم را برای آزمون میدانی ابزار در یکی از دکل‌های تعمیراتی فراهم کرد.
 
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره کاربرد این ابزار در صنعت نفت افزود: ابزار جایرو برای اندازه‌گیری زاویه انحراف و مسیر چاه‌های حفره‌پوش و نصب تجهیزات لازم به‌منظور آغاز حفاری انحرافی در چاه‌های تعمیری و توسعه‌ای استفاده می‌شود.
 
دانشی ادامه داد: فناوری خاص به‌کاررفته در این ابزار و شرایط تحریمی موجود، تأمین آن را برای صنعت نفت با سختی روبه‌رو کرده بود. ساخت نمونه بومی و مشابه آن در داخل کشور از نظر دسترسی شرکت‌های نمودارگیری چاه‌های نفت و گاز به این تجهیز با قیمتی مناسب‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی، حائز اهمیت است.
 
وی در تشریح اهمیت راهبردی این اقدام، اعتماد کامل مناطق نفت‌خیز به شرکت‌های جوان و فناور داخلی و نیازسنجی و اهتمام جدی به رفع گلوگاه‌های وابستگی به خارج را همسو با تأکیدهای رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم دانست و این جهاد علمی را از نمادهای تجلی باور «ما توانسته‌ایم» از سوی فرزندان ایران عزیز توصیف کرد.
 
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: ابزار جایرو به‌دلیل بالابردن و رسیدن به نقطه هدف در صنعت حفاری اهمیت فراوانی دارد، ازاین‌رو شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی صنعت در کشور پرچمدار و پیشتاز است.

لینک کوتاه
نفت‌خیز صنعت نفت ایران مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب

اخبار مرتبط