حجم ذخیره آب سد‌های پنجگانه استان تهران در روز‌های پایانی مردادماه به 742 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش 250 میلیون مترمکعبی داشته است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از به نقل از وزارت نیرو، بررسی آخرین وضعیت منابع آبی استان تهران حکایت از کاهش 22 درصدی بارندگی این استان نسبت به سال گذشته دارد. میزان نزولات جوی استان تهران از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تاکنون به 252 میلیمتر رسیده است که در مقایسه با متوسط درازمدت نیز کاهش هشت درصدی داشته است.

افت بارندگی‌ها در سال آبی جاری موجب شده است تا حجم ورودی به سد‌های پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، کرج، لتیان، ماملو) هم با افت 32 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شود. کل حجم آب ورودی به سد‌های استان از ابتدای سال آبی تاکنون یک میلیارد و 125 میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با سال گذشته ورودی آب به سد‌های تهران کاهش 538 میلیون مترمکعبی داشته است. با کاهش ورودی آب به سد‌های استان، حجم ذخیره آب در این مخزن سد‌ها نیز نسبت به سال گذشته با افت 25 درصدی مواجه شده است. هم اکنون مجموع آب ذخیره‌شده در مخازن سد‌های پنجگانه تهران که وظیفه تأمین آب شرب استان را به‌عهده دارند به 742 میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال گذشته کاهش 250 میلیون مترمکعبی داشته است.

در حال حاضر میزان آب ذخیره شده در سد لار 70 میلیون مترمکعب، سد طالقان 313 میلیون مترمکعب، سد کرج 164 میلیون مترمکعب، سد لتیان 48 میلیون مترمکعب و سد ماملو 147 میلیون مترمکعب است. هم‌اکنون به طور میانگین 61 درصد از حجم مخزن سد‌های استان تهران نیز خالی از منابع آبی است و در سدی همچون لار این رقم به 93 درصد می‌رسد که از این حیث این سازه بدترین وضعیت ذخیره آب را در میان سد‌های پنجگانه استان تهران داشته است.

لینک کوتاه
ذخایر سدی کاهش

اخبار مرتبط

نظرات شما