سید مسعود آریادوست: کافی است از گوگل درخواست کنید تا آگهی "خانه‌های مبله" را برایتان لیست کند. یا می‌توانید خانه های مبله را در کانال های تلگرامی جستجو کنید. آنگاه می‌بینید که پیشنهاد‌های نجومی و رنگارنگ سایت‌های مختلف چگونه رنگ خط فقر را ضخیم‌تر ترسیم می‌کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد، در تهران اغلب این خانه‌های مبله در قسمت‌های شمالی شهر هستند. از متراژهای 40 متری گرفته تا 150 متری و بالاتر. قیمت‌ها بسته به مکان و متراژ و امکانات، از 150 هزار تومان برای یک شب شروع می‌شود. فایل‌های40 میلیون تومانی برای اقامت‌های یک ماهه، از جمله پیشنهادهای لوکسی است که به هیچ وجه با حساب و کتاب‌های طبقات پایینی جامعه سر سازگاری ندارد. تنها با هزینه اقامت یک هفته‌ای در چنین خانه‌های مبله‌ای، می‌توان در مناطق مرکزی تهران یک واحد آپارتمان 30 تا 50 متری خریداری کرد.
 
لوکس نشینی گران در تهران
در مقایسه با شهرهای دیگر که خانه مبله اجاره‌ای تبلیغ می‌شود، نرخ‌ اجاره تهرانی‌ها گوی سبقت را از رقبای خود ربوده است. بررسی مقایسه‌ای تهران با شهرهای شمالی کشور که از قضا شرایط تفریحی مناسب‌تری هم دارند، حاکی از این موضوع است که با وجود شرایط تفریحی – گردشگری شهرهای شمالی و سایر شهرهای توریستی، باز هم این تهران است که در گرانی واحدهای مبله‌ اجاره‌ای حرف اول را می‌زند.
در رامسر که یکی از شهرهای تفریحی – توریستی شمال کشور محسوب می‌شود، یک دستگاه ویلای دوبلکس، دارای استخر، 2 اتاق، 6 تخت خواب، دسترسی مناسب به داخل شهر، با متراژ 150 متر، هر هفته کمتر از 2 میلیون 800 هزار تومان هزینه اجاره دارد. اما در تهران یک واحد 100 متری با امکانات مشابه و در بافت شمالی شهر، در هفته حدودا 5 میلیون تومان اجاره بر می‌دارد.
 
اجاره میلیونی در تهران
برخی از سایت‌های اجاره خانه مبله، برای نشان دادن موقعیت عالی مسکن اجاره‌ای در تهران، واحد مذکور را نزدیک سفارت خانه‌هایی همچون، ترکیه، روسیه، بلژیک، دانمارک و سوییس اعلام کرده‌اند. نمونه آن یک واحد 160 متری است که محل آن نزدیک سفارت برزیل درج شده است. این واحد در زعفرانیه قرار دارد که از جمله امکانات آن عبارت است از: تلویزیون 40 اینچ سامسونگ، ماکروفر و ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر سامسونگ، ماهواره به 3 جهت مختلف جغرافیایی، سرویس کامل آشپزخانه برای اقامت 6 نفر و دو اتاق که یکی از این اتاقها دارای یک کتابخانه و دیگری دارای میز آرایش است! این واحد برای اجاره یک ماهه با نرخ 12 میلیون تومان عرضه شده است.
 
تهران گرانتر از استانبول ترکیه
بالا بودن مقایسه نرخ‌های ایران و به خصوص نرخ‌های شهر تهران زمانی بیشتر به چشم می‌آید که پای سایر کشورهای دیگر، از جمله کشورهای همسایه به میان آید. البته از قانون و مقررات موجود برای ارائه خانه‌های مبله نیز نباید غافل ماند. با یک بررسی کوتاه در دنیای مجازی، اولین موضوعی که در قبال منازل مبله اجاره‌ای در سراسر دنیا به چشم می‌آید، نظم و قانون است. Airbnb  به عنوان یک شرکت بزرگ آمریکایی، در حیطه عرضه خانه‌های مبله فعالیت دارد. شعب مختلف این کمپانی بزرگ آمریکایی دلالت بر فعالیت گسترده آن دارد. هر چند که وب سایت رسمی این شرکت در ایران غیرقابل دسترس است اما با بررسی مقالات و نوشته‌هایی د باره این شرکت، وجود قانون و مقررات سخت و همچنین نظم و ارائه در خدمات را از جمله ویژگی‌های Airbnb   می‌توان نامید. بر اساس دانشنامه ویکیپدیا، کمپانی Airbnb   دارای بیش از 4 میلیون لیست مسکن در 65000 شهر و 191 کشور است که بخشی از لیست به همان خانه‌های
مبله باز می‌گردد.


درخواست خانه مبله از Airbnb چندان ساده نیست. بعد از ورود و ثبت نام اولیه، درج کلیه مشخصات واقعی فرد متقاضی ضروری است. حتی در صورت نیاز، شرکت می‌تواند درخواست مدارکی مازاد برای تایید هویت افراد متقاضی را داشته باشد. این موضوع را با درخواست خانه‌های مبله در ایران مقایسه کنید که بسیاری از آنها بدون نیاز به مدرک شناسایی، منزل را در اختیار هر کسی قرار می‌دهند.
موضوع دیگر به تفاوت قیمت و کیفیت منازل مبله در ایران با سایر کشورها باز می‌گردد. وجود یک خانه مبله 90 متری در شهر استانبول که تا ساحل حدودا 20 دقیقه فاصله دارد، به نظر باید قیمت بالایی داشته باشد. اهمیت چنین خانه‌هایی در ترکیه از آن جهت است که ایرانیان زیادی طالب سفر به این کشور هستند. با این وجود قیمت‌های استانبول نسبت به شهر تهران که نرخ‌های 12 میلیون تومانی برای یک هفته اتراق، در آن دیده می‌شود، قابل مقایسه نیست. یک واحد مبله 90 متری در میدان تقسیم استانبول که توریست نشین است، هر شب با نرخ 500 هزار تومان سرویس دهی می‌کند. البته با هزینه‌های کمتر و تقریبا با همین کیفیت نیز در همین منطقه می‌توان منازل مبله مناسبی را اجاره کرد. یک واحد تک خوابه 40 متری فول امکانات در میدان تقسیم، هر شب حدودا 210 هزار تومان آب می‌خورد. میدان تقسیم را قلب استانبول مدرن می‌دانند.
 
واکنش منفی اتحادیه املاک
با این احوال، در ایران و به خصوص در کلانشهر! تهران، از نوع سرویس‌دهی این خانه‌ها و مجاز بودن فعالیت‌شان تا قیمت و کیفیت خدمات ارائه شده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. هر چند که هجهمه تبلیغات و کثرت خانه‌های مبله اجاره‌ای در تهران و سایر شهرها، شک و شبهه‌ای در مورد قانونی بودن فعالیت آنها ایجاد نمیکند اما حسام عقبایی معاون اتحادیه مشاوران املاک تهران فعالیت این افراد را غیرقانونی می‌داند و در مورد هویت صاحبان خانه‌های مبله اجاره‌ای می گوید: مالکین این خانه‌ها مشخصا ایرانی هستند. با این وجود آمار دقیقی نداریم که صاحبان واقعی آنها چه کسانی هستند. از لحاظ قانونی اجاره خانه مبله به صورت یک یا چند ساله هیچ منع ندارد؛ چه مالک آن در ایران باشد و چه در خارج از کشور. به هر حال این شخص اگر درخارج از کشور هم باشد، نماینده و یا وکیلی دارد که به صورت قانونی کارهای او را انجام می‌دهد.
او در مورد آگهی خانه‌های مبله‌ای که در سایت‌های فاقد مجوز تبلیغ می‌شوند هم می گوید: متاسفانه بعضا دیده می‌شود که برخی خانه‌های مبله در سایت‌های فاقد مجوز، به صورت روزانه و یا ساعتی اجاره داده می‌شوند.


عقبایی در مورد دلیل برخورد با صاحبان آگهی‌هایی با محتوای اجاره‌ خانه به صورت ساعتی، می‌گوید: مشخصا هیچ فردی نمی‌تواند خانه‌ مبله را به صورت ساعتی و یا روزانه اجاره بدهد. این رویکرد که افراد طی آن خانه مبله خود را روزانه اجاره بدهند، یک شغل محسوب می‌شود. به همین دلیل این اشخاص و صاحبان چنین خانه‌هایی در صورت فعالیت باید زیر نظر اتحادیه هتلداران و یا اتحادیه پانسیون‌ها فعالیت داشته باشند.
معاون اتحادیه مشاوران املاک تهران می‌افزاید: ممکن است شخصی بیمار برای معالجه به تهران مراجعه کند و برای اتراق چند روزه، خانه مبله‌ای را اجاره کند. این مساله هیچ منعی ندارد اما افرادی که چنین سرویس‌هایی را اداره می‌کنند باید دارای مجوزهای قانونی مربوطه باشند تا بتوانند فعالیت خود را به صورت قانونی ادامه دهند. رعایت شرایط عمومی که از سوی اماکن و سایر دستگاههای قانونی تعیین شده، برای این افراد نیز الزامی است و سرپیچی از آن تخلف محسوب می‌شود.
او در پاسخ به این سوال که خانه‌های مبله شهر تهران بیشتر در کدام مناطق پراکندگی دارند، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیشتر این منازل در شمال شهر تهران هستند. برخی افراد خانه‌ها و واحدهایی را اجاره و مبله می‌کنند و سپس برای اجاره به مسافران و سایر افراد، این واحدهای را در سایت‌های مختلف تبلیغ می‌کنند.
او در پایان می‌گوید: با توجه به روالی که در مورد عملکرد چنین منازلی وجود دارد، اتحادیه نمی‌تواند هیچگونه نظارتی بر نوع عملکرد آنها داشته باشد. دقیقا مشخص نیست این منازل در چه نقاطی هستند. اگر این افراد بخواهند فعالیت قانونی و صحیحی را دنبال کنند مشخصا از طریق اتحادیه هتلداران و یا اتحادیه مسافرخانه‌داران اقدام کرده و مجوزهای مربوطه را اخذ می‌کند.

لینک کوتاه
خانه های مبله تهران شمال تهران لوکس نشینی اجاره میلیونی اتحادیه املاک

اخبار مرتبط

نظرات شما