نسیم اقتصاد- رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نحوه شکل‌گیری صندوق ذخیره فرهنگیان و اساسانامه آن را پایه و اساس تمام انحرافات و تخلفات دانست و گفت: قوه قضاییه با متخلفان برخورد کند.

به گزارش  نسیم اقتصاد به نقل از خانه ملت، محمدمهدی زاهدی با اشاره به گزارش تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: موارد بسیاری در گزارش آمده که حائز اهمیت است؛ یکی از مهم‌ترین مسائل نحوه شکل‌گیری صندوق و اساسنامه آن است که پایه و اساس تمام انحرافات و تخلفات بعدی بوده چراکه جایگاه حقوقی این صندوق در آن مشخص نشده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: عمومی، دولتی و خصوصی بودن صندوق در اساسنامه مشخص نیست و به شفاف‌سازی نیاز دارد؛ مسئولان صندوق زمانی که دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات قصد بازرسی و نظارت داشتند بیان می‌کردند صندوق خصوصی است و اجازه بررسی نمی‌دادند اما اگر قصد دریافت پول داشتند خود را عمومی و دولتی معرفی می‌کردند.

شرکت‌ها با هدف تخلف مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان ایجاد شده‌اند

این نماینده مجلس اظهار کرد: متاسفانه پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد فساد کلان مالی در این صندوق اتفاق افتاده است که این نشان می‌دهد تخلف مالی در شرکت‌های اقماری و هولدینگ‌های این صندوق نهادینه شده است؛ تاسیس برخی از شرکت‌ها فقط با هدف انجام تخلفات مالی بوده است.

شرکت‌ها زیان‌ده بودند

زاهدی با انتقاد از هرج و مرج موجود در صندوق ذخیره فرهنگیان، خاطرنشان کرد: شرکت‌های این صندوق زیان‌ده بودند اما با کاغذبازی‌های صوری این شرکت‌ها را سودده معرفی می‌کردند و به هیات مدیره این شرکت‌ها بابت این سود صوری پاداش می‌دادند.

9 هزار میلیارد تومان وام‌ مشکوک الوصول در بانک سرمایه پرداخت شده است

وی ادامه داد: بانک سرمایه به افرادی که به صندوق ذخیره فرهنگیان هیچ ارتباطی نداشتند وام داده است به طور مثال به یک کارتن خواب مبلغی بیشتر از 100 میلیارد تومان وام پرداخت شده است؛ پشت این قضیه افراد با نفوذی بودند که با حساب‌سازی این مبلغ را برای خود برداشته‌اند و فقط از اسم این فرد استفاده کرده‌اند.

عضو فراکسیون ولایی مجلس اضافه کرد: 31 گروه وام‌های کلان دریافت کرده‌اند و پرداخت نمی‌کنند به طور مثال وامی بالغ بر 668 میلیارد تومان در بازه زمانی 92 تا 94 پرداخت شده و یا به گروه دیگری وامی حدود 400 میلیارد در طول 86 تا 91 داده شده است اما هنوز بازپرداختی صورت نگرفته است.

9 هزار میلیارد تومان وام مشکوک الوصول

زاهدی با اشاره به مشکوک الوصول بودن وام‌های پرداخت شده توسط بانک سرمایه، گفت: حداقل 9 هزار میلیارد تومان وام‌های پرداخت شده در بانک سرمایه مشکوک الوصول هستند؛ مسئله مهم دیگر تهاتر بدهی‌ها است کارشناسان دادگستری املاک افراد بدهکار را تا 4 برابر قیمت واقعی ارزش‌گذاری کردند و با کمک همین قیمت‌گذاری‌ها بدهی افراد به بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان تهاتر شده است؛ کارشناسان دادگستری را با رشوه و تطمیع فریب داده‌اند.

وی توضیح داد: اگر شخصی 100 میلیارد تومان بدهی با زمینی با ارزش 30 میلیارد تومان داشت کارشناسان این زمین را 130 میلیارد تومان ارزش‌گذاری کرده‌اند که از یک سو بدهی فرد تسویه شود و از سوی دیگر ارزش زمین دوباره به فرد بازگردانده شود.

رسیدگی به ابعاد تخلف صندوق ذخیره فرهنگیان 3 سال به طول می‌انجامد

این نماینده مجلس با اشاره به کل مبلغ اختلاس شده از این صندوق، گفت: مبلغ نهایی مشخص نشده است چراکه مبلغ بسیار بالاست؛ ما نتوانستیم به تمام ابعاد آن رسیدگی کنیم باید تمام دستگاه‌های نظارتی برای مشخص شدن مبلغ نهایی کمک کنند ممکن است بررسی کامل حدود 3 سال به طول انجامد.

دولت بدهی خود به صندوق را پرداخت کند

وی با بیان اینکه در تمام اجزاء صندوق ذخیره فرهنگیان فساد سیستمی وجود دارد، تاکید کرد: از یک سو اساسنامه صندوق به اصلاحات نیاز دارد تا ماهیت آن از نظر تعاونی، دولتی، خصوصی و.. به درستی مشخص شود و از سوی دیگر این صندوق باید نظارت‌پذیر شود؛ دولت نیز باید بدهی خود به این صندوق را پرداخت نماید.

قوه قضاییه با مسئولان متخلف بانک مرکزی برخورد کند

عضو فراکسیون ولایی مجلس افزود: مسئولان بانک مرکزی که وظیفه نظارت بر این صندوق را برعهده داشتند کوتاهی کرده‌اند و ما خواهان برخورد با این مسئولان هستیم؛ امکان تبانی و زدوبند وجود دارد.

زاهدی در ادامه تصریح کرد: از قوه قضاییه خواسته شده دادگاه‌های افراد متخلف به صورت علنی و کاملا شفاف برگزار شود تا مردم بدانند که نظام جمهوری اسلامی با فساد مالی مبارزه می‌کند.

اموال صندوق ذخیره فرهنگیان برگردانده شود

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: کمیسیون آموزش مجموعه سه هزار و 600 صفحه اسناد پشتیبانی گزارش داده است و این اسناد را برای قوه قضاییه فرستاده می‌شود تا این قوه با استناد بر آنها با متخلفان برخورد کند و اموال از دست رفته صندوق را برگرداند.

لینک کوتاه
۱۰۰میلیارد وام کارتن خواب صندوق ذخیره فرهنگیان

اخبار مرتبط

نظرات شما