نسیم اقتصاد-  سوال از رئیس جمهور که در روزهای اخیر به یکی از خبرهای مهم کشور در پی مطالبات مردم بدل شده روند مشخصی در مجلس طی می کند از این رو پایگاه خبری نسیم اقتصاد با گفت وگو با برخی نمایندگان کم و کیف آن را جویا شده است.

به گزارش پایگاه خبری  نسیم اقتصاد، سیدمحمدجواد ابطحی، نماینده مردم شهرستان خمینی شهر با اشاره به جمع آوری امضا از سوی نمایندگان مجلس برای سوال از رئیس جمهور در خصوص عملکرد دولت و بانک مرکزی درباره وضعیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در کشور، گفت: طرح سوال از رئیس جمهور در این موضوع ابتدا به بیش از 88 امضا رسید اما متاسفانه برخی نمایندگان امضاهای خود را پس گرفتند.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حال حاضر امضاها در خصوص این سوال از رئیس جمهور باز هم به حد قانونی خود رسیده و اکنون 76 امضا دارد، افزود: طبق قانون تا یک ماه فرصت برای اعلام وصول این طرح وجود دارد.
وی از به نتیجه نرسیدن نمایندگان امضاکننده طرح سوال از رئیس جمهور در جلسه ای که برگزار شد، تصریح کرد: طبق متقاعد نشدن نمایندگان این سوال به طور حتم اعلام وصول خواهد شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به طرح دیگر سوال از رئیس جمهور که امضاهای بسیاری دارد، تصریح کرد: این سوال با 5 محور از جمله بیکاری، گرانی، نوسانات نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی و قاچاق کالا تهیه شده است.
ابطحی با تاکید بر اینکه برای جمع کردن امضا از نمایندگان در خصوص طرح دوم آنها را در مورد عدم پس‌گیری امضاهای خود قسم داده اند، گفت: در حال حاضر در حدود 102 نفر سوال از رئیس‌جمهور با این محورها را امضا کرده اند.
وی با بیان اینکه سوال در خصوص موضوعات اقتصادی باید با پاسخگویی رئیس‌جمهور همراه شود، افزود: با موافقت رئیس‌مجلس در 13 اسفند ماه سال جاری یعنی نخستین جلسه مجلس پس از رسیدگی به امور حوزه انتخابیه این سوال اعلام وصول خواهد شد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در صورت بروز مشکلی در اعلام وصول سوال از رئیس‌جمهور به طور حتم پس از تعطیلات عید نوروز این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وقف‌چی: سوال از رئیس جمهور منتفی نشده است
در همین زمینه علی وقف‌چی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس- در خصوص آخرین وضعیت طرح سوال از رئیس جمهور، گفت: سوال از رئیس جمهور منتفی نشده است.
وی با بیان اینکه نمایندگان مردم در مجلس باید به شفاف‌‎سازی رفع مشکل مردم کمک کنند، افزود: برخی امضای خود را پس گرفته بودند اما باز هم امضاها به حد نصاب قانونی رسیده است.
شایان ذکر است، متن کامل سوال از رئیس‌جمهور در خصوص موسسات مالی غیرمجاز به شرح زیر است:
هیئت‌رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
به استناد اصل 88 قانون اساسی، سوال ذیل از رئیس‌جمهور با امضای نمایندگان تقدیم می‌شود، مستدعی است اقدام مقتضی و قانونی انجام شود.
نظر به مشکلاتی که برای سهامداران برخی از موسسات اعتباری مانند کاسپین، آرمان، ثامن‌الحجج و غیره در چند سال اخیر پدید آمده و ریشه اصلی آن نقص در نظارت بانک مرکزی بوده است و از طرفی مجلس نمی‌تواند از رئیس بانک‌مرکزی سوال کند و توضیحات و رفتار ایشان نیز قانع‌کننده نبوده است و از طرف دیگر حقوق مردم نیز در حال ضایع شدن است، لذا از رئیس محترم جمهور تقاضا داریم پاسخ قانع‌کننده‌ای به نمایندگان ارائه کنند، گرچه قبول داریم که نقطه آغازین این مشکل قبل از دولت فعلی بوده است.
گفتنی است؛ محورهای این طرح جدید که به حوزه های اقتصاد، قاچاق، معیشت مردم، بیکاری وافزایش قیمت دلار مربوط است عبارت است از؛
1: چرا دولت در کنترل قاچاق که یکی از عوامل فلج کننده تولید ملی است، موق عمل نکرده است.
2: علت استمرار تحریمهای بانکی علی‌رغم اجرایی شدن همه تعهدات برجام از سوی ایران.
3: علت عدم کاهش بیکاری مفرط.
4:علت رکود اقتصادی شدیدن چندین ساله.
5: علت افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی.

لینک کوتاه
5محور سوال رئیس جمهور رييس قوه مجريه

اخبار مرتبط

نظرات شما