نسیم اقتصاد- پذیره نویسی 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت پتروشیمی گچساران با نرخ علی الحساب 18 درصد روزشمار در بورس اوراق بهادار تهران ظهر روز گذشته پایان یافت.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد، این اوراق با نرخ سود 18 درصد پنج ساله با پرداخت سود سه ماهه مورد پذیره نویسی قرار گرفت.
مراسم پذیره نویسی این اوراق با حضور علی محصصی مدیر سرمایه گذاری های پترول، جمشید مبارکی مدیر عامل پتروشیمی گچساران به همراه جمعی از مدیران ارشد این مجموعه، ولی نادی قمی مدیر عامل تأمین سرمایه نوین و روح الله حسینی مقدم معاون شرکت بورس تهران برگزار شد.
معاون شرکت بورس در ابتدای این جلسه با اشاره به توسعه بازار بدهی طی سال های اخیر گفت: توسعه بازار بدهی مورد انتقاد بسیاری از فعالان بازار سرمایه قرار داشته است؛ این در حالی است که دغدغه اصلی سازمان بورس و شرکت های بورس و فرابورس بر توسعه این بازار به نفع شرکت ها و ناشران فعال در این بازار بوده است. بر همین اساس طی دو سال اخیر به کمک شرکت های تامین سرمایه و سرمایه گذاری ها تعداد زیادی اوراق بورسی و فرابورسی منتشر شد.
حسینی مقدم متذکر شد: البته اعتقاد ما بر این است که بایستی نرخ این اوراق برای شرکت ها جذاب باشد و اگر نرخ سود این اوراق کمتر و یا دوره بازپرداخت آن طولانی تر باشد، اقبال بیشتری برای استفاده از آن به وجود خواهد آمد.
مدیرعامل تامین سرمایه نوین نیز با اشاره به اینکه فرآیند انتشار اوراق فرآیندی زمان بر است، اظهار کرد: اگر بتوان این زمان را کوتاه تر کرد، استقبال از بازار سرمایه برای استفاده از اوراق بدهی جهت تامین مالی بیشتر خواهد شد.
وی ضمن تاکید بر اینکه توسعه بازار بدهی تاثیر منفی روی بازار سهام ندارد، گفت: بازار بدهی سلایق خاص خود را دارد و بازار سهام نیز سلایق خود را می طلبد و می توان گفت بازار بدهی باعث ارج و قرب بازار سرمایه می شود و همانطور که همه معتقدند تامین مالی بلندمدت بایستی از طریق بازار سرمایه صورت گیرد، پس باید موضوع توسعه بازار بدهی جدی گرفته شود.
نادی قمی در خصوص ضمانت این اوراق بیان کرد: ضمانت اوراق مشارکت پتروشیمی گچساران، بر عهده هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان است و همین امر هزینه های انتشار و تأمین مالی را کاهش داده و وابستگی بازار سرمایه به بازار پول را از بین برده است.
وی وجود موسسات اعتبارسنجی را در ضمانت ها و اعتباردهی به شرکت ها جهت تامین مالی بدون وابستگی به بازار پول یک عامل مهم برشمرد و تاکید کرد: امیدواریم با حضور موسسات اعتبار سنجی شرکت ها بسته به میزان اعتبار خودشان، میزان ریسک نکول و سایر استانداردها اقدام به تامین مالی کنند و در این صورت گامی بزرگ در راستای توسعه بازار سرمایه و تسهیل فرآیند تامین مالی خواهد بود.
مدیرعامل تامین سرمایه نوین انتشار اوراق بدهی را به ویژه برای شرکت های کوچک و متوسط یک فرصت مهم در تامین مالی دانست و گفت: اقدام شرکت های کوچک و متوسط برای انتشار این اوراق و استفاده از سایر ابزارهای تامین مالی محرکی برای افزایش استغال زایی بوده و به رشد درآمدهای ملی و GDP غیرنفتی کشور منجر خواهد شد
در ادامه مدیر عامل پتروشیمی گچساران پیرامون انتشار این اوراق گفت: شرکت های زیادی هستند که به دلیل محدودیت بودجه و نقدینگی در درصدهای پایینی از پروژه های در حال اجرای خود باقی مانده اند و  بازار سرمایه می تواند فرصت جدی برای این واحدها فراهم کند. پتروشیمی گچساران نیز اگر چند سال قبل آماده بهره برداری می شد نمی توانست کمکی به اقتصاد کشور کند. زیرا باید صنایع بالادستی و پایین دستی وابسته به آن وجود داشته باشد تا امکان حمایت از روند تولید شرکت را داشته باشند و گرنه تولید می تواند در میانه راه متوقف شود. این موضوع اهمیت تکمیل زنجیره تولید را برای رونق هرچه بیشتر فعالیت ها نمایان می سازد.
وی تاکید کرد: با توجه به انتشار این اوراق مشارکت نقدینگی مورد نیاز جهت مراحل اجرایی تکمیل پروژه احداث کارخانه اتیلن پتروشیمی گچساران تامین خواهد شد و امیدواریم ضمن افزایش اعتبار این مجموعه در منطقه محروم گچساران به اشتغال زایی نیز کمک کنیم.
پس از آن علی محصصی، مدیر سرمایه گذاری های شرکت سرمایه گذاری ایرانیان ضمن تاکید بر اینکه پتروشیمی گچساران بهترین طرح موجود در پرتفوی "پترول" است، اظهار کرد: پس از راه اندازی این واحد سود قابل ملاحظه ای نصیب سهامدارانش خواهد شد و با ظرفیت خود سالانه یک میلیون تن اتیلن مورد نیاز منطقه غرب کشور را تامین خواهد کرد. بطوریکه در بدبینانه ترین حالت با راه اندازی این خط تولید در سال 98، سالانه سودی در حدود 300 تا 400 میلیون دلار محقق خواهد شد.
وی عدم وابستگی این اوراق به بازار پول را مزیت مهم آن دانست و افزود: در انتشار این اوراق وجه ضمانت بانکی حذف شد و  دو مجموعه "فارس" و "پترول" به عنوان دو شرکت بزرگ بورسی که در مجموع حدود 10 تا 11 درصد ارزش کل بورس را تشکیل می دهند ضامن این اوراق هستند.
محصصی راه اندازی پتروشیمی گچساران و پروژه راه اندازی خط اتیلن آن را بزرگترین طرح سود آور "پترول" و گلوگاه شرکت های پلیمری دانست و از انتشار اوراق جهت تامین مالی سه طرح دیگر تا پایان سال جاری خبر داد.
همچنین محدثه رزاقی، مدیر تأمین مالی تأمین سرمایه نوین پیرامون فرآیند انتشار این اوراق گفت: در فرآیند انتشار این اوراق که برای پروژه احداث کارخانه اتیلین پتروشیمی گچساران صورت گرفت، باید سودآوری آینده این طرح را برای حسابرس و سازمان توجیه می کردیم.
وی تهیه صورت های مالی شرکت ها براساس استانداردهای بازار سرمایه جهت انتشار این اوراق را اولین نکته مهم دانست و اظهار کرد: اطلاعات شرکت ها باید بر اساس استانداردهای موردنظر در گزارش دهی مالی مورد تایید سازمان بورس و حسابرس تهیه شود و اگر این گزارش ها به استانداردهای موجود نزدیک نباشد، فرآیند زمان بر خواهد شد.
وی حضور موسسات رتبه بندی و رتبه بندی اعتباری این اوراق را به عنوان نکته دوم برشمرد که می تواند این زمان را کوتاه تر کند.
در خاتمه گفتنی است، طی روز شنبه مورخ 1396.04.31 پذیره نویسی اوراق مشارکت پتروشیمی گچساران در نماد مگچسا104 به پایان رسید. این اوراق 5 ساله با مواعد پرداخت سود آن هر 3 ماه یکبار بوده،  نرخ سود علی الحساب اوراق سالانه 18 درصد به صورت روز شمار است. متعهد پذیره نویس و بازارگردان آن شرکت تأمین سرمایه نوین می¬ باشد.
 

لینک کوتاه
بورس حسینی مقدم پتروشیمی گچساران پذیره نویسی اوراق مشارکت جمشید مبارکی

اخبار مرتبط

بورس امروز تعطیل شد

بورس امروز تعطیل شد

سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: در پی شهادت رئیس جمهور کشور و همراهان ایشان امروز... 31 اردیبهشت 1403

بورس منفی شد

بورس منفی شد

شاخص کل بازار سرمایه امروز 10 هزار و 847 واحد افت کرد و در کانال دو میلیون 208 هزار واحدی... 22 اردیبهشت 1403

بورس منفی شد

بورس منفی شد

بازار سرمایه در روز جاری 3737 واحد کاهش یافت و شاخص کل به رقم دو میلیون و 281 هزار واحد رسید. 10 اردیبهشت 1403

نظرات شما