نسیم اقتصاد- یکی از بزرگترین مشکلات تولید کنندگان در ایران مشکل تهیه مواد اولیه به دلیل عدم شفافیت بازار، نامعلوم بودن روند آتی قیمت محصولات و ناکارآمدی نظام تعیین قیمت و توزیع محصولات بوده است. ایجاد بورس کالا ، آهنگ نوید بخشی برای رفع مهمترین بخش از فرآیند عملیات یک واحد تولیدی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نسیم اقتصاد، تولیدکنندگان می توانند با استفاده از ابزارهای داد و ستد در بورس ، در برابر نوسانات قیمت ایمن شوند و با خرید و فروش قراردادهای سلف و آتی، ریسک قیمت را پوشش دهند همچنین بازرگانان نیز می توانند با همین روش با اطمینان خاطر بیشتری از قیمتهای آتی برای صادرات و واردات محصولات موردنظرشان تصمیم‌گیری نمایند.
از طرف دیگر تولیدکنندگان می توانند با استفاده از ابزارهای داد و ستد در بورس ، در برابر نوسانات قیمت ایمن شوند و با خرید و فروش قراردادهای سلف و آتی، ریسک قیمت را پوشش دهند. بازرگانان نیز می توانند با همین روش با اطمینان خاطر بیشتری از قیمتهای آتی برای صادرات و واردات محصولات موردنظرشان تصمیم‌گیری نمایند.
عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس دراین خصوص معتقد است: درصورتی که نتوان به ردیابی کالا پرداخت و ندانیم کالا از کجا به کجا و با چه قیمتی به دست مصرف کننده رسیده است نمی توان قیمت نهایی کالا را محاسبه کرد  و از آنجایی که یکی از منابع مهم درآمدی دولت از بخش مالیات تامین می شود محاسبه قیمت تمام شده واقعی امری ضروریست و باید بسیاری از هزینه ها ازجمله ارزش انرژی ، آب مصرفی ، کارگر و نهایتا با سود مناسب برای مصرف کننده تمام شود که در این قسمت دچار مشکل نشویم.
حمید گرمابی مشکل اساسی را در عدم رقابت پذیری دانست و گفت: قیمت واقعی کالاها پنهان است و این به دلیل عدم رقابت پذیری است به این معنی که اگر قیمت واقعی یخچال را محاسبه کنیم به مراتب بیشتر از قیمت بازارعرضه می گردد بنابراین تولید کننده مجبور است قیمت واقعی را پنهان کند چرا که قابل رقابت نیست.
دراین راستا گرمابی اظهار داشت: عملکرد بازار بورس کالا به مراتب توان بهتر عمل کردن را داشته و دربسیاری از زمینه ها قادر به توسعه خرید وفروش بوده است اما استفاده لازم آن طور که باید و شاید نبرده است. به طوریکه که کالاهای بیشتری را در بورس می توان اضافه کرد که تحت پوشش کالاهای اساسی قرار بگیرند. چرا که دراقتصاد آزاد بورس کالا قیمت رقابتی هر کالا باید متناسب با این باشد که هرکس بتواند خرید انجام دهد و احتیاجات جامعه تامین شود و ازاین سو برمبنای رقابت آزاد و اطلاع رسانی کامل و شفاف امکان رقابت برای تجار را فراهم کرد تا بتوانند به اهداف خود دست یابند که یکی از بهترین ابزارهای دست یابی به اهداف آنان بورس کالا می باشد.
وی زیرساخت های قانونی را موثر خواند و اظهار کرد: به نظر می رسد اکثر زیرساخت های قانونی فراهم باشد با این حال چنانچه درقالب طرح یا لایحه ای به مجلس ارائه شود که در تسهیل کردن بورس کالا موثر باشد حمایت می کنیم و بدیهی است که زیرساخت های قانونی قوی برای توسعه کالاهای بیشتر تاثیرگذاری بسیاری دارد .
بنابراین با آنکه زمان زیادی از آغاز به کار بورس کالای ایران و توسعه تالارهای معاملاتی آن نمی گذرد، این نهاد به عنوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین ارکان در بازار سرمایه به خوبی از عهده نقش مهم خود در اقتصاد ملی کشور برآمده است. در این بین به مرور زمان و در دوران پساتحریم و با اجرایی شدن راهبردهای اقتصاد مقاومتی، بورس کالای ایران مسولیت یکی از شریان های اصلی جریان سرمایه های بین المللی به داخل مرزهای ایران را می تواند ایفا کند و از ظرفیت تبدیل شدن به مرجع قیمت گذاری در منطقه و نیز تسهیل تامین مالی بین المللی برخوردار باشد.
 

لینک کوتاه
بورس کالا سرمایه گذاری بین المللی

اخبار مرتبط