نسیم اقتصاد- مشاور رییس سازمان خصوصی سازی از برگزاری مرحله دوم واگذاری سهام جایگاه های سوخت خبر داد و گفت:‌ در این مرحله 40 جایگاه سوخت روز 22 آذر ماه به مزایده می رود.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از ایبِنا، جعفر سبحانی افزود: ارزش این واگذاری ها معادل 270 میلیارد تومان است و در قالب آن جایگاه های سوخت در 14 تا 15 استان همانند استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، تهران، فارس، مازندران و غیره به فروش می رسد و آخرین فرصت شرکت در این مزایده 21 آذر ماه سال جاری است.
وی با اشاره به برگزاری مرحله اول واگذاری جایگاه های سوخت در 15 شهریور ماه سال جاری، افزود:‌ تعداد خریداران در این عرضه بی سابقه بود به نحوی که رقم واگذاری ها 350 میلیارد تومان از قیمت پایه بالاتر بود ضمن اینکه تمامی جایگاه های سوخت به بخش خصوصی واقعی واگذار شد.
وی گفت: پیش بینی می شود با توجه به شرایط واگذاری میزان استقبال نیز در این مرحله همانند گذشته مناسب باشد.
** عرضه های اول و دوم آذر ماه سازمان خصوصی سازی بدون خریدار ماند
وی درباره عرضه های سازمان خصوصی سازی در روز های اول ودوم آذر ماه سال جاری ، گفت: سازمان خصوصی روز گذشته ( اول آذرماه) مزایده‌ شرکت پالایش نفت کرمانشاه را برگزار کرد که بر این اساس 60 درصد از سهام آن که ارزش تقریبی 180 میلیارد تومان داشت ، از طریق فرابورس عرضه شد که البته 10 درصد از مبلغ آن به صورت نقدی از طرف خریداران باید پرداخت می شد و باقی مانده آن نیز باید در اقساط هشت ساله واریز می شد اما از این واگذاری استقبال نشد.
وی با بیان اینکه دومین شرکتی که از طریق فرابورس عرضه شد، پتروشیمی ابن‌سینا همدان بود، اظهارداشت: سهم دولت در این پتروشیمی 20 درصد بوده و نزدیک به 14 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود. 10 درصد از مبلغ این واگذاری به صورت نقدی باید پرداخت می شد و باقی مانده آن نیز باید در اقساط هشت ساله پرداخت می‌شد اما این عرضه نیز بدون خریدار ماند.
مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی درباره عرضه های روز دوم آذر ماه سال جاری نیز گفت: علاوه بر این پنج شرکت دیگر هم در روز دوم آذرماه به مزایده گذاشته شد که از جمله‌ آن‌ها پتروشیمی دماوند با ارزش تقریبی 920میلیارد تومان بودکه طی آن مزایده 80 درصد سهمی که دولت از این شرکت دارد روی میز فروش رفت. 10 درصد از مبلغ این واگذاری به صورت نقدی و باقی طی اقساط 10 ساله باید پرداخت می‌شد.
مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی تشریح کرد: شرکت مقره ‌سازی ایران که حدود 37 درصدش برای دولت است با قیمت پایه 8 میلیارد تومان واگذار شد که پنج درصد از مبلغ آن به صورت نقدی و باقی آن در اقساط پنج ساله گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: واگذاری بعدی مربوط به شرکت عمران و مسکن‌سازان ایران گلستان بود که 16.5 درصد از سهم این شرکت متعلق به دولت است که با قیمت پایه حدودا دو میلیارد تومان به مزایده رفت. 15 درصد از مبلغ آن به صورت نقدی و مابقی در اقساط پنج ساله پرداخت می‌شد.
سبحانی ادامه داد: همچنین 46.5 درصد از شرکت پیمانکاری کارهای زیربنایی آب پیماب به صورت وکالتی واگذار شد، قیمت پایه آن حدود 39 میلیارد تومان است که 25 درصد از این مبلغ به صورت نقدی باید پرداخت می‌شد و قرار بود مابقی طی اقساط یک‌ساله گرفته شود.
مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: املاک شرکت نخل‌کار نیز جزو واگذاری‌های دیروز بود که چهار دارایی و ملک این شرکت که 9 هزار متر است که 14 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است که 50 درصد آن به صورت نقدی و باقی‌مانده در اقساط سه ساله باید پرداخت می شد.
وی ادامه داد: هر چند برای یکی از این شرکت ها پاکت خرید دریافت شد اما از آنجایی که متقاضی سپرده اولیه را واریز نکرده بود این واگذاری نیز منتفی شد.
 

لینک کوتاه
جعفر سبحانی واگذاری جایگاه سوخت