بازار میوه و افزایش چشمگیر قیمت میوههای تابستانی، نگاهها را به خود معطوف کرده بود. حالا با آغاز پاییز و ورود میوههای تازه و متنوع پاییزی، این سوال مطرح میشود که بازار میوه در ماههای پیشرو چه سرنوشتی خواهد داشت؟
به گزارش
نسیم اقتصاد، تابستان امسال، سالی گران برای بازار میوه و ترهبار بود. افزایش قیمت میوه در تابستان در حالی رخ داده که معمولاً این فصل، زمان فراوانی عرضه میوههای تازه است و انتظار میرود نرخها کاهش یابد اما بازار با افزایش قیمت مواجه شد.
دلایل افزایش قیمت میوه در تابستان
کارشناسان عوامل متعددی را در گرانی اخیر مؤثر میدانند؛ کاهش تولید به دلیل کمآبی و خشکسالی در برخی مناطق، قطعی برق و افزایش قیمت نهادههای کشاورزی از جمله دلایلی است که برای گرانیهای اخیر مطرح میشود. گرانی که در نهایت تأمین میوه را برای بسیاری از خانوارهای کمدرآمد با چالش مواجه کرد.
در این راستا اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران با بررسی وضعیت بازار میوه در فصل تابستان به نسیم اقتصاد گفت: متأسفانه در اوج فراوانی و تنوع میوه در فصل تابستان با مشکلاتی مواجه بودیم. در این فصل، مردم نباید با شرایطی روبهرو میشدند که خرید میوه برایشان دشوار شود. جای تأسف است که در بهترین فصل سال، زمانی که میوه فراوان است، شاهد افزایش قیمتها بودیم.
تفاوت مرکبات با نوبرانههای تابستان
وی در ادامه صحبتها به تفاوت بازار در فصل تابستان و پاییز اشاره کرد و در این خصوص توضیح داد: وضعیت در مورد مرکبات متفاوت است؛ قیمت مرکبات در ابتدای ورودش پایین و مناسب است و مانند ابتدای سال نیست. نوبرانههای اوایل سال معمولاً بسیار گران هستند، اما این مسئله برای مرکبات نخواهد بود.
رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران افزود: همیشه در سالهای گذشته مشاهده شده که هر زمان مرکبات وارد بازار میشود، نسبت به میوههای فصل قبل ارزانتر است.
کارگر تاکید کرد: الان بهترین فصل است، زیرا هم میوههای تازه فصل جدید در بازار موجود است و هم میوههای تابستانی.
پیشبینی بازار میوه در پاییز
وی در پاسخ به این پرسش که روند قیمت میوه در پاییز را چگونه پیشبینی میکند؟ گفت: گمان نمیکنم در پاییز شاهد افزایش قیمت میوه در بازار باشیم؛ البته تا کنون قیمتها خود را در بازار نشان ندادهاند اما ورود مرکبات به بازار مناسب بوده است و امیدواریم با رسیدن به انبوه هم شرایط به همین شکل باشد.
تاثیر خروج نیروی کار خارجی بر بازار میوه
رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص دلایل افزایش قیمت میوه در تابستان پاسخ داد: دلیل افزایش قیمت میوه در تابستان عوامل متعددی داشت که بارها به آن اشاره شده است، اما یکی از دلایل اضافی، وضعیت کارگران خارجی بود. خروج این کارگران بر بازار تأثیر گذاشت و در روند برداشت با کمبود نیروی کار مواجه شدیم. این یکی از دلایلی بود که امسال با آن روبهرو بودیم که باعث افزایش قیمتها بود.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار گفت: افزایش هزینه نهادههای تولید،... 10 شهریور 1404
گزارش میدانی از بازار میوه در برخی از مناطق شهر تهران نشان میدهد که بازار در شرایط... 21 مهر 1403
نظرات شما