مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار گفت: افزایش هزینه نهادههای تولید، افزایش هزینه کارگری و افزایش هزینههای حمل و نقل از جمله دلایل افزایش ناگهانی قیمتها در بازار میوه و ترهبار است.
به گزارش نسیم اقتصاد، این بار تب گرانی به میدان میوه و ترهبار رسیده است؛ جایی که محصولات پرمصرف با کاهش عرضه و جهش قیمتی چشمگیر مواجه شدهاند. آنطور که گفته میشود گرمای بیسابقه و خشکسالیهای پیاپی این روزها دامن محصولات کشاورزی را گرفته و بوتهها یکی پس از دیگری خشک میشوند. در نتیجه، برداشت محصولاتی همچون کاهو و خیار به شدت کاهش یافته است.
در همین حال، صادرات این محصولات به کشورهای همسایه نیز مزید بر علت شده و حاصل همه این عوامل، کاهش محسوس عرضه روزانه به میدان مرکزی تهران بوده است؛ اتفاقی که به طور مستقیم فشار سنگینی بر جیب مصرفکنندگان وارد کرده و قیمتها را نسبت به ماه گذشته افزایش داده است
.
بررسی قیمتها در بازار میوه و ترهبار
طبق گزارش رسانهها و بررسیهای میدانی، حجم عرضه خیار و کاهو در مقایسه با ماه گذشته 50 درصد کاهش یافته است. همین افت عرضه، جهش 50 درصدی قیمتها را به دنبال داشته است. برای نمونه، موز 125 هزار تومان قیمت خورد و قیمت هر کیلو خیار در میدان مرکزی ترهبار اکنون بین 40 تا 50 هزار تومان است. این افزایش در حالی رقم خورده که قیمت عمدهفروشی خیار گلخانهای تا ماه گذشته بین 15 تا 30 هزار تومان در نوسان بود. با این حال، هماکنون نرخ خیار در بازار میوه و ترهبار به 50 هزار تومان رسیده و در سطح خردهفروشیها نیز این محصول تا 100 هزار تومان قیمتگذاری میشود؛ رقمی که نسبت به سال گذشته حدود 2 تا 3 برابر رشد داشته است
.
کاهو نیز سرنوشتی مشابه یافته است؛ به طوری که عرضه آن به حدود یکسوم کاهش یافته و بهای این محصول در میدان مرکزی ترهبار به 40 تا 50 هزار تومان رسیده است. در حالی که کاهو تا ماه گذشته در میدان مرکزی میوه و ترهبار بین 30 تا 35 هزار تومان معامله میشد، همین محصول سال گذشته تنها 3 تا 5 هزار تومان قیمت داشت و اکنون جهشی نزدیک به 600 درصد را تجربه کرده است
.
این جهش قیمتی در حالی رخ داد که پیشتر وعده کاهش قیمت تمامی اقلام میوه و صیفی از ابتدای شهریور ماه داده شده بود. بر اساس گزارشی از باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی دارایینژاد، کارشناس کشاورزی اعلام کرده بود که برآوردها نشان میدهد با افزایش عرضه، قیمت تمامی اقلام میوه و صیفی از ابتدای شهریور بین 10 تا 20 درصد کاهش پیدا کند
. اما این وعده محقق نشد و برخلاف پیشبینیها، بازار و مصرفکنندگان شاهد افزایش قیمتها بودند.
افزایش هزینه نهادههای تولید دلیلی برای جهش قیمتهاست
مهدی بختیاریزاده، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار، در خصوص افزایش قیمتها در بازار به
نسیم اقتصاد گفت: در رابطه با افزایش قیمت محصولات، دلایل متعددی وجود دارد. یکی از عوامل، شرایط تولیدی شامل افزایش هزینه نهادههای تولید، افزایش هزینه کارگری و افزایش هزینههای حمل و نقل است. از سوی دیگر، عدم نظارت بر مبادی تولیدی و کالایی که به صورت عمده عرضه میشود، یکی دیگر از علتهای افزایش قیمتها محسوب میشود. مسائل مذکور میتواند از دلایل اصلی گرانی در بازار باشد و متولی آن وزارت جهاد کشاورزی است که در این زمینه باید تمهیداتی اتخاذ کند تا قیمت محصولات به صورت افسارگسیخته تغییر نکند.
وی در پاسخ به این پرسش که «نقش واسطهها در جهش قیمتها چقدر است؟» اظهار داشت
: بازار هرگز بدون واسطه نیست، اما افزایشهای ناگهانی قیمتها ناشی از واسطهها نیست و بیشتر به مسائل مربوط به تولید و کمبود برنامهریزیهای تولیدی برمیگردد. واسطهها همیشه در بازار حضور دارند، حتی وقتی قیمتها پایین است، اما چیزی که باعث نوسانات ناگهانی میشود، بیشتر عدم برنامهریزیهای صحیح در تولید است.
بختیاریزاده در خصوص راهکارهای کاهش التهاب بازار اعلام کرد: قطعا میتوان در زمینه تولید برنامهریزی کرد. اگر تولید به اندازه نیاز بازار انجام شود و هزینههای تولید نیز با برنامه کاهش یابد، میتوان بهراحتی قیمتها را به سطح عادلانهای رساند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
گزارش میدانی از بازار میوه در برخی از مناطق شهر تهران نشان میدهد که بازار در شرایط... 21 مهر 1403
نظرات شما