خانواده 1.5 میلیون نفری حمل و نقل جاده ای کشور به...
با امضای تفاهمنامه همکاری بیمه دی و کانونهای کامیونداران، رانندگان و...11 شهریور 1404
مشکلات مشتریان خودروسازان داخلی و مونتاژی تنها به تأخیر در تحویل یا ضعف کیفیت خودروها خلاصه نمیشود؛ بلکه مراجعه به نمایندگیهای مجاز برای دریافت خدمات تعمیر و پس از فروش نیز به فرایندی پرهزینه و همراه با تنش برای خریداران تبدیل شده است.
به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، برخی نمایندگیها هزینههای مازاد را در قالب فاکتورهای غیررسمی و فاقد سربرگ به مشتریان تحمیل میکنند، یعنی در کنار فاکتور رسمی با لوگوی شرکت، یک برگه ساده دیگر هم دریافت میکنند که مبالغ اضافی در آن درج شده است.
بهعنوان نمونه، یکی از مشتریان خودروهای چینی فاکتور رسمی نمایندگی را نشان میدهد که شامل سرویس دورهای، تعویض روغن، فیلتر هوا، فیلتر کابین، فیلتر بنزین و سرویس دریچه تراتل بوده و در مجموع حدود 10 میلیون تومان هزینه روی دست او گذاشته است. از این مبلغ، 3.2 میلیون تومان با وجود برخورداری خودرو از گارانتی، به عهده مشتری گذاشته شده و در کنار آن، 473 هزار تومان دیگر نیز در یک فاکتور بدون سربرگ مطالبه شده است.
صفهای طولانی و خدمات محدود
مشکل دیگر مشتریان، معطلیهای طولانی برای دریافت نوبت تعمیر در نمایندگیهاست. بسیاری میگویند زمان زیادی در تعمیرگاهها تلف میشود، بدون آنکه خدمات رفاهی مناسبی ارائه شود؛ نهایتاً چای یا نسکافهای ساده در دسترس قرار میگیرد.
از قطعات بیکیفیت تا زمینگیر شدن خودروها
انتقادها به خدمات پس از فروش تنها به فاکتورها خلاصه نمیشود. نصب قطعات بیکیفیت، عدم رفع کامل عیوب و حتی تعویض مخفیانه قطعات معیوب بدون صدور فراخوان رسمی از دیگر گلایههای مطرح شده است. طی ماههای اخیر نیز کمبود قطعات یدکی به چالشی جدی بدل شده است. بسیاری از مشتریان با پاسخهایی نظیر «قطعه موجود نیست» یا «باید خودرو به نمایندگی مرکزی منتقل شود» مواجه میشوند؛ در حالی که نمایندگیهای مرکزی هم بعضاً کمبود قطعه را تأیید میکنند. نتیجه این چرخه، زمینگیر شدن خودروها برای هفتهها و حتی ماهها در تعمیرگاههاست.
لزوم ورود نهادهای نظارتی
مجموعه این مشکلات نشان میدهد که خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی و مونتاژی، نه تنها رضایت مشتریان را جلب نکرده بلکه باعث نارضایتی مضاعف شده است. کارشناسان معتقدند تداوم این روند، اعتماد عمومی به بازار خودرو را بیش از پیش کاهش میدهد و ضرورت ورود جدی دستگاههای نظارتی برای ساماندهی وضعیت خدمات پس از فروش و مقابله با گرانفروشیهای پنهان را دوچندان میسازد.
نظرات شما