رئیس هیئت مدیره انجمن CNG گفت: یکی از مهمترین دلایل وابستگی به واردات بنزین، بیتوجهی به صنعت سیانجی و کاهش مصرف این سوخت پاک است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، محسن جوهری رئیس هیئت مدیره انجمن
CNG در نشست خبری با اشاره به اینکه میزان واردات بنزین در سال 1402 که بالغ بر 2 میلیارد دلار بوده، در سال جاری به حدود 3 میلیارد دلار افزایش پیدا میکند، گفت: یکی از مهمترین دلایل وابستگی به واردات بنزین، بیتوجهی به صنعت سیانجی و کاهش مصرف این سوخت پاک است.
وی ادامه داد: در دهه 80 سیاستهای کلان کشور بر افزایش سهم سیانجی در سبد سوخت خودروهای سبک متمرکز بود و این سیاست توانست رشد افسارگسیخته مصرف بنزین را کنترل کند. اما طی سالهای اخیر، این روند معکوس شده و هر سال شاهد کاهش سهم سیانجی در سبد سوخت خودروها هستیم.
جوهری با اشاره به کاهش 5 میلیون متر مکعبی مصرف سی ان جی در سال جاری اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل کاهش مصرف سی ان جی را میتوان در کاهش تولید خودروهای دوگانهسوز جست و جو کرد به طوری که در گذشته، بخش قابلتوجهی از خودروهای داخلی بهصورت دوگانه سوز تولید میشد که اکنون تولید خودروهای دوگانه سوز تقریباً متوقف شده است.
در کنار این موضوع عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل یک میلیون خودروهای بنزینی به دوگانهسوز در سال 1398 از دیگر مسائلی است که منجر به کاهش مصرف
CNG شده است.
وی ادامه داد: در حالی که بسیاری از کشورها در حال توسعه و واردات خودروهای گازسوز و کممصرف هستند، ایران سالهاست که از واردات خودروهای دوگانهسوز غفلت کرده است. این در حالی است که ورود خودروهای گازسوز میتوانست به کاهش مصرف بنزین و رونق دوباره صنعت سیانجی کمک کند.
وی با انتقاد از عدم پرداخت حقالعمل جایگاه داران سی ان جی اضافه کرد: جایگاهداران سیانجی با مشکلات جدی در تأمین هزینههای جاری، پرداخت حقالعمل و نگهداری تجهیزات مواجه هستند. بسیاری از این جایگاهها به دلیل ضرردهی در آستانه تعطیلی قرار دارند، و این امر باعث شده که دسترسی به سیانجی برای مصرفکنندگان سختتر شود.
جوهری با اشاره به اینکه در سال جاری، هزینه برق جایگاههای سیانجی بهشدت افزایش یافته است، خاطر نشان کرد: در حالی که حقالعمل جایگاهداران متناسب با این افزایش هزینهها اصلاح نشده، پرداخت قبوض برق، دیون دولتی و حتی حقوق و مزایای پرسنل برای بسیاری از جایگاهها غیرممکن شده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن سی ان جی اضافه کرد: کاهش مصرف سیانجی و افزایش وابستگی به بنزین منجر به افزایش واردات بنزین شده است به طوری که سال گذشته دو میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم که امسال به 3 میلیارد دلار رسیده است که اگر
CNG را توسعه میدادیم اکنون با چنین چالشی مواجه نبودیم که به وارد کننده بنزین تبدیل شویم.
وی ادامه داد: چرا باید پول کشور صرف واردات بنزین شود، درحالیکه میتوان با حمایت از جایگاههای سیانجی، مصرف بنزین را کاهش داد، اگر جایگاههای سیانجی تعطیل شوند، مصرف بنزین بیشتر شده و نیاز به واردات افزایش مییابد. پس چرا دولت بهجای پیشگیری، هزینههای بیشتری به کشور تحمیل میکند. «این سیاست اشتباه است! اگر جایگاههای سیانجی حمایت شوند، نیاز به واردات بنزین کاهش مییابد، اما دولت بهجای حل ریشهای مشکل، هزینههای اضافی را به اقتصاد کشور تحمیل میکند!»
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
در زمستان 1403 تعداد 2.63 میلیون رأس «گوسفند و بره» و 980 هزار رأس «بز و بزغاله» در... 30 فروردین 1404
امروز شنبه 30 فروردین ماه 1404 هر گرم طلای 18 عیار 6 میلیون و 834 هزار تومان و هر گرم طلای 24... 30 فروردین 1404
مدیرعامل شرکت توانیر گفت: براساس مصوبه هیئت وزیران پیش بینی شده از 15 خرداد تا 15 شهریور... 27 فروردین 1404
انجمن خودروسازان ترکیه اعلام کرد که در سه ماهه نخست امسال تولید خودرو در این کشور 8.7... 25 فروردین 1404
امروز (24 فروردین ماه)، قیمت حواله دلار به 68 هزار و 803 تومان، حواله یورو به 78 هزار و 150... 24 فروردین 1404
قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار آسیا، تحت تاثیر تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین و... 22 فروردین 1404
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از کاهش قیمت سیبزمینی در بازار خبر داد و علت آن را... 19 فروردین 1404
با ادامه روند کاهش قیمت طلا و سکه، به نظر میرسد بانک مرکزی باتوجه به پیش بینی کاهشی... 17 فروردین 1404
نظرات شما