در هفتهای که گذشت بحث خودرو در ابعاد مختلفی در جامعه پررنگ شد چه از منظر تغییرات و جابهجایی مدیران عامل که جماعتی را سرگرم نموده است و چه از نظر نحوه فروش در بورس کالا، که موافقان و مخالفان خود را داشته است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، روزنامه اعتماد نوشت:در نگاه اول اینکه فروش خودرو در بورس کالا میتواند مابهالتفاوت قیمت کارخانه و بازار را برای خودروساز جبران کند، حرف صحیحی است اما روش صحیحی نیست و باید بدانیم که بورس کالا محل عرضه است، آیا امکان عرضه به میزان کافی وجود دارد ؟
امروزه که دوگروه خودروساز بزرگ برای ماههای آتی محصولات خود را پیش فروش میکنند، و در صورتهای مالی سود تاخیر مشتری را شناسایی و منعکس میکنند، معنایش این هست که احتمالا تعهداتی برای فروش به مشتری دارند و اساسا امکان عرضه خودرو برای فروش نقدی ندارند، که اگر هم داشته باشند به تعداد محدودی خواهد بود و برای فروش در بورس مناسب نیست، یعنی عملا عرضه به میزان کم، خاصیت رقابت و بورسی بودن را در سمت تقاضا کاملا بیاثر خواهد نمود و مفهوم بورس احتمالا به مزایده تغییر خواهد کرد.
در صنعتی که ماشاهد آن هستیم گاهی خودروساز تعهداتش معوق میشود، روش عرضه در بورس کالا، روش مناسبی نیست و اگر هم در گذشته به صورت موقت از این روش استفادهای شده است، یا به منظور تامین نقدینگی بوده یا روشی مُسکنی و موقت بوده است، یا اینکه به ناکارآمد بودن آن روشِ اشتباه پی بردهاند، که متوقف نمودهاند، لذا وزیر محترم صمت نیز در این خصوص به درستی نظرشان را اعلام کردند و با تکرار این روش اشتباه، مخالفت نمودند.
اما آنچه مهم و حائز اهمیت هست و اتفاقا نقطه عطف خودروسازان هست و گاهی این عدم توجه یا بیدقتی موجب زیانهای جبرانناپذیری برای خودروسازان شده است همین پیش فروش محصولات بوده که خودروساز جهت جذب نقدینگی پیش فروش کرده است و جریان نقدینگی را وارد چرخه تامین نکرده و در واقع پیشخرید متریال نشده است و پس از گذشت زمان در زمان ایفای تعهدات و تحویل خودرو متریال را به قیمت روز تهیه کرده و این در صورتی است که پیشفروش به قیمت قبل بوده است که این امر خودروساز را وارد زیان میکند و امروزه زیانهای انباشته خودروسازان از همین فعل ناشی شده است که پس از اصلاح این روشهای نادرست و نداشتن تعهدات به مشتری و وجود خودرو کافی جهت عرضه وافر در بورس کالا، میتوان در این خصوص تصمیم مناسبتری را اتخاذ نمود.
نتیجه؛ آنچه مسلم هست قیمتگذاری دستوری موجب این چالش شده است و برای عبور از این بحران (قیمتگذاری دستوری) نباید اشتباه دومی صورت بگیرد، و عملا با عرضه خودرو در بورس نهتنها اشتباه اول و ساختار اصلاح نشده است بلکه روش جدیدی را خلق کردیم، و اتفاقا هیچ الگوی مشابهی هم در دنیا ندارد و فاقد هرگونه معیار و استانداردی میباشد و احتمال اینکه جهت پوشش این اشتباه یک فرآیند تکمیلی دیگر اضافه کنیم، وجود دارد.
لذا برای عبور از بحران خودرو الگوبرداری از برندهای معتبر دنیا امری ضروری است و با اضافه نمودن هرگونه فرآیند و اقدام بر اساس آزمون و خطا، اشتباهات فاحشتر و جبران آن یحتمل سختتر خواهد شد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
پس از آنکه بورس هفته نخست خرداد را با تلاطم پشت سر گذاشت، نخستین روز هفته دوم را با نزدیک... 10 خرداد 1404
امروز سهشنبه 6 خرداد 1404 شاخص کل بورس تهران در چهل و سومین روز کاری خود با رشد 16153 واحدی... 6 خرداد 1404
بورس، دماسنج اقتصادی کشور است و نشاندهنده حال و هوای حاکم در دیگر بازارها؛ پس همه باید... 4 دی 1403
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز با ریزش 32 هزار واحدی به کف نقطه مقاومت 3.1... 4 خرداد 1404
بازار سرمایه برخلاف سه روز کاری گذشته، امروز سبزپوش شد؛ به طوری که شاخص کل با افزایش بیش... 3 خرداد 1404
بازار سرمایه پس از پنج روز متوالی رشد، امروز قرمزپوش شد؛ به طوری که شاخص کل با کاهش بیش... 29 اردیبهشت 1404
پس از شروعی تلخ و سقوط سنگین در ابتدای هفته، بورس تهران با بازگشت اعتماد نسبی و ورود... 26 اردیبهشت 1404
شاخص بورس تهران در جریان معاملات امروز بازار سهام به سطح 3 میلیون و 200 هزار واحد رسید. 23 اردیبهشت 1404
نظرات شما