رویترز در گزارشی اعلام کرده که چین در سه ماه اخیر، روزانه به طور متوسط بیش از نیم میلیون بشکه نفت از ایران خریده است. یعنی حدود 15 میلیون بشکه نفت در ماه. نکته مهم این است که ایران مجبور است برای فروش نفت خود به چین تخفیف بدهد.

به گزارش نسیم اقتصاد روزنامه هم میهن نوشت:  معامله‌گران چینی به رویترز گفته‌اند نفت ایران حدود 6 یا 7 دلار ارزان‌تر از نفت خاورمیانه است و به جز این، ایران حدود 5 یا 6 دلار تخفیفِ نفتی به مشتریانش می‌دهد. این یعنی ایران ماهانه 90 میلیون دلار به چین تخفیف می‌دهد تا این کشور نفت ایران را بخرد. محمود نبویان، نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در زمانی که قرارداد 25 ساله با چین امضا شده بود، گفته بود چین در مقابل امتیازاتی که در این قرارداد از ایران گرفته، «تضمین داده است که تا 25 سال از ما نفت خریداری کند.»

 
حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی تخفیف نفتی ایران به چین را تایید می‌کند و می‌گوید: ایران مجبور است به مشتریانش تخفیف نفتی بدهد. به نظر می‌رسد تحریم‌های آمریکا چنان سفت و سخت است که کشورها حاضر نیستند ریسک تجارت با ایران را به جان بخرند. حسینی توضیح می‌دهد: با توجه به وجود تحریم‌ها، ایران مجبور است تخفیف‌هایی اعمال کند تا خرید نفت از ایران برای مشتریان جذاب بماند و خریداران هم حاضر شوند ریسک تحریم‌ها را بپذیرند. اما نکته جالب‌تر اینکه به گزارش رویترز، نفت ایران به اسم نفت عمان، امارات متحده عربی و مالزی به چین صادر می‌شود. به عبارتی ایران به خاطر دور زدن تحریم و فروش بیشتر نفت، به ازای هر بشکه، حدود 5 تا 6 دلار تخفیف می‌دهد. اما آیا ایران تنها به چین تخفیف نفتی می‌دهد؟
 
حسینی می‌گوید: این تخفیف تنها مختص به چین نیست و به همه خریداران داده می‌شود. اکنون کشورهای دیگر مانند ونزوئلا، نیجریه و لیبی نیز نفت خود را با تخفیف به فروش می‌رسانند. پس ایران ناچار است نفت‌اش را با تخفیف‌های زیاد نفتی بفروشد تا مشتریان اندک خود را نگه دارد.

لینک کوتاه
صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی خریداران نفت

اخبار مرتبط