شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت پتروشیمی ایران توانست در میان 20 شرکت برتر شیمیایی جهان قرار بگیرد و در دو شاخص مهم سود خالص و عملیاتی، با پشت سر گذاشتن سابیک عربستان، بر بام خاورمیانه بایستد.

به گزارش نسیم اقتصاد به‌نقل از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، هلدینگ خلیج‌فارس در تازه‌ترین رده‌بندی جهانی و معتبر مؤسسه ICIS مربوط به عملکرد صد شرکت برتر شیمیایی جهان در سال 2023، توانست سه رکورد مهم را برای نخستین‌بار از نظر عملکردی از آن خود کند.

براساس این گزارش، شرکت صنایع پتروشیمی‌ خلیج‌فارس با 17 میلیارد و 340 میلیون دلار و 3.7درصد افزایش فروش نسبت به سال 2022، در رده‌بندی کلی با صعود 9 پله‌ای نسبت به سال گذشته میلادی، رتبه هجدهم دنیا را از آن خود کرد.

نکته مهم این گزارش کسب رتبه سوم سود خالص شرکت‌های شیمیایی جهان با 3 میلیارد و 53 میلیون دلار و کسب رتبه چهارم در شاخص سود عملیاتی با 3 میلیارد و 40 میلیون دلار و رشد 3.6درصدی ازسوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، در میان 100 شرکت شیمیایی برتر دنیاست.

این در حالی است که سابیک به‌عنوان مهم‌ترین رقیب گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با افت 83.8درصدی در سود عملیاتی تنها 992 میلیون دلار و با ثبت ضرر خالص منفی 739 میلیون دلار در رده‌های بسیار پایین‌تر از خلیج‌فارس در جهان قرار گرفت.

همچنین هلدینگ خلیج‌فارس با یک میلیارد و 446 میلیون دلار توانست رتبه ششم شاخص هزینه‌های سرمایه‌گذاری را در میان 100 شرکت برتر شیمیایی جهان از آن خود کند.

گفتنی است، در سال نخست مدیریت علی‌عسکری در گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، این هلدینگ رده 23 جهان و سال گذشته میلادی، رتبه 27 این رده‌بندی را کسب کرده بود و رتبه هجدهم بهترین رتبه تاریخ این هلدینگ و یک شرکت ایرانی در این رده‌بندی جهانی است.

لینک کوتاه
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس

اخبار مرتبط