مدیر عامل شرکت پالایش نفت تهران با بیان اینکه طرح کیفی سازی بنزین تولیدی پالایشگاه تهران (تصفیه نفتای سنگین، CCR، کاهش بنزن و اتان زدایی از گاز گاز مایع) با قوت به پیش می‌رود، گفت: طیف وسیعی از پروژه ها و طرح های توسعه ای شرکت پالایش نفت تهران در دست اجراست که انجام این طرح ها جایگاه این پالایشگاه را در صنعت پالایش نفت ایران و منطقه ارتقا خواهد داد.

 به گزارش نسیم اقتصاد، محسن ایران زاد، در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه محور توسعه همواره در دستور کار شرکت پالایش نفت تهران است اظهار کرد:گذر از اقتصاد دولتی و انحصاری به اقتصاد پویا و رقابتی امری است که باید تجربه شود و مجموعه پالایشگاه تهران با این اعتقاد مقوله تولید را در امتداد اجرای طرح های توسعه ای به پیش خواهد برد. وی افزود: تغییر رویه از پرداخت یارانه به واقعی سازی هزینه ها انتظاریست که بخش خصوصی صنعت پالایش از دولت دارد که از این رهگذر مشارکت صنعت پالایش نفت ایران در تجارت جهانی محقق گردد.

ایران زاد همچنین در خصوص طرح CCRیا کیفی سازی بنزین تولیدی پالایشگاه تهران و طرح های تصفیه نفتای سنگین، CCR، کاهش بنزن و اتان زدایی از گاز مایع این مجموعه پالایشی گفت: این طرح با هدف افزایش بنزین تولیدی به میزان 22 درصد و ارتقا بنزین تولیدی پالایشگاه به یورو 5 در دست اجرا قرار گرفته و هم اکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی در مورد پروژه احداث واحد حلال نرمال هگزان این پالایشگاه نیز گفت: این طرح نیز با هدف توسعه بهداشت عمومی و سلامت جامعه حرکت به سوی پتروپالایشی شدن پالایشگاه تولید هگزان عاری از اروماتیک بخصوص بنزن اجرای شده که تاکنون با 570 هزار یورو بودجه به پیشرفت فیزیکی 73 درصد رسیده است.

مدیر عامل پالایشگاه تهران گفت: از انجا که پالایشگاه نفت تهران قدمت زیادی دارد و تکنولوژی آن متعلق به دهها سال پیش است قصد داریم با اجرای طرح هایی ویژه ضریب نلسون (پیچیدگی) این پالایشگاه را با تولید محصولات و فرآورده های با ارزش افزوده ،از عدد 5 به 12 برسانیم. وی با تاکید بر اینکه طرح های جدید با ورود فن آوری های روز به نتیجه خواهد رسید گفت: با اجرای این طرح ها پالایشگاه تهران از وضعیت فنی سنتی خود بیرون خواهد آمد و تا خرداد 1404 طرح بهبود کیفیت بنزین به نتیجه می‌رسد که موجب می شود ضریب پیچیدگی این پالایشگاه ارتقا یابد و به عدد مطلوب نزدیک تر شود.

ایران‌زاد در ادامه در خصوص خرید پتروشیمی شازند گفت: با خرید پتروشیمی شازند، عملاً به پتروپالایشگاه تبدیل شدیم و با راه‌اندازی واحد RHU و اتصال آن به پتروشیمی اراک، ضریب پیچیدگی ما 2 واحد افزایش خواهد یافت. مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران گفت: پروژه نیروگاه خورشیدی 500 مگاواتی نیز به همین منظور طراحی شده است و به‌دنبال خرید سهام یک خط تولید پنل‌های خورشیدی هستیم. محسن ایران زاد افزود: به‌دنبال رصد بازار برای تولید باتری و تجهیزات جانبی خودروهای برقی هستیم، همچنین با توجه به وجود لیتیوم در دریاچه نمک، در حال اجرای یک طرح مطالعاتی در این زمینه هستیم.

ایران‌زاد با اشاره به اینکه پالایشگاه تهران از ابتدای امسال به‌صورت مستقیم با ظرفیت روزانه 40 تانکر بارگیری ال‌پی‌جی را انجام می‌دهد، بیان کرد: تولید و فروش ال‌پی‌جی در این مجتمع به تعادل رسیده است ‌و مجوز فروش نفتای سنگین را نیز دریافت کردیم. وی با تأکید بر اینکه پتروشیمی شازند را با قیمتی بالاتر، برای تکمیل زنجیره ارزش در آینده خریداری کردیم، تصریح کرد: در حال بررسی افزایش خوراک پتروشیمی شازند از طریق محصولات پالایشگاه نفت تهران هستیم. مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران افزود: این پتروشیمی ظرفیت صادرات دارد و با توجه به تعریف یک‌میلیارد و 300 میلیون یورو در پالایشگاه تهران، این ظرفیت سودآوری در آینده برای پالایشگاه تهران نیز فعال خواهد شد. همچنین در حاشیه این مراسم از دو کتاب تالیفی کارکنان اداره مهندسی طرح های شرکت پالایش نفت تهران با همکاری شرکت ICI تحت عناوین" ایمنی کار در فضای بسته" و هم افزایی فرآیند های پالایش نفت و پتروشیمی" رونمایی شد.

لینک کوتاه
بنزین تولید پالایشگاه تهران

اخبار مرتبط

نظرات شما