رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن تولید تخم مرغ کشور را طبق روال مطلوب ارزیابی کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 55 هزار تن محصول تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، حمیدرضا کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره وضعیت تولید و صادرات تخم مرغ، افزود: طبق برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی امسال باید یک میلیون و 350 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شود.
 
رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن اظهار داشت: اکنون ماهانه حدود 110 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز داخلی بخشی از محصول مازاد به کشورهای هدف صادر می‌شود که این میزان ماهانه بین 10 تا 13 هزار تن است.
 
وی از صادرات نخستین محموله تخم مرغ ایران به سودان خبرداد و تصریح کرد: درحال حاضر تخم مرغ کشور ما به کشورهای عراق، افغانستان، قطر و امارات صادر می‌شود.
 
کاشانی با بیان اینکه صادرات تخم مرغ از سال 1401 از سرگرفته شد، اضافه کرد: امسال به نظر می‌رسد با توجه به حجم تولید حدود 150 هزار تن تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شود.
 
رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن گفت: اکنون هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی با قیمت 42 هزار تومان به فروش می‌رسد، درحالی که قیمت مصوب دو سال گذشته برای این محصول 47 هزار و 300 تومان بوده که تاکنون اعمال می‌شد.
 
وی بیان کرد: با توجه به افزایش نرخ تورم، مواد اولیه، ریزمغذی‌ها، مکمل‌ها و داروها، نهاده‌های طیور (ذرت و کنجاله سویا) حمل و نقل، دستمزد کارگری و بسته بندی قیمت تولید هر کیلوگرم تخم مرغ 57 هزار و 500 تومان برآورد می‌شود که این امر نیازمند اصلاح قیمت است؛ زیرا تولیدکننده در شرایط کنونی زیان می‌دهد.
 
کاشانی گفت: بنابراین طی نامه‌ای به معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی خواستار اصلاح قیمت تخم مرغ شده‌ایم.
 
رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن اضافه کرد: همچنین برای حمایت از تولید کنندگان تخم مرغ در کشور، از هفته گذشته اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن وارد عمل شده و تا کنون 2 هزار تن محصول مازاد را از تولید کنندگان خریداری کرده است.
 
وی از افزایش قیمت ذرت خبر داد و تصریح کرد: اصلاح قیمت می‌تواند علاوه بر حمایت از تولید و تولیدکننده داخلی، تاثیر بسزایی در تولید و افزایش حجم صادرات تخم مرغ داشته باشد.
 
طبق آمارهای موجود، درحال حاضر یک هزار و 700 واحد تولید تخم مرغ و 600 واحد پرورش پولت در کشور فعال است که سال گذشته یک میلیون و 260 هزار تن محصول تخم مرغ در کشور تولید شد و از این میزان حدود 136 هزار تن آن به کشورهای هدف صادر شده است.

لینک کوتاه
صادرات تخم مرغ سودان

اخبار مرتبط

صادرات گاز ایران

صادرات گاز ایران

در گزارش پیشرو به بررسی روابط گازی ایران با عراق، ارمنستان، ترکمنستان، آذربایجان ... 3 مرداد 1403

نظرات شما