عضو کابینه دولت سیزدهم با اعلام اینکه در این دولت بیش از 2 میلیون و 660 هزار واحد نهضت ملی وارد مدار ساخت شد، ایجاد شهرهای ساحلی را یکی از مهمترین اقدامات این دولت عنوان کرد و گفت: 27 نقطه ساحلی در دولت سیزدهم شناسایی و به تصویب رسید و ایجاد 2 شهر ساحلی نیز آغاز شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «مهرداد بذرپاش» امروز (چهارشنبه) در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن به تشریح اقدامات این وزارتخانه در بخش مسکن پرداخت و اظهار داشت: مسکن امری یک بخشی نیست و باید همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها در اجرای آن همکاری لازم را داشته باشند.
 
وی گفت: در دولت سیزدهم بیش از 2 میلیون و 660 هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور وارد فاز عملیاتی و اجرایی شده است و این حجم از عملیات طی این مدت نشان از عزم دولت برای عمل به قانون و تامین مسکن متقاضیان واقعی مسکن دارد.
 
وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: در سال گذشته در اجرای قانون طرح جوانی جمعیت بیش از 74 هزار قطعه زمین به واجدان شرایط واگذار شد و این مهم امسال نیز تداوم دارد و امروز نیز بیش از 51 هزار قطعه زمین به واجدان شرایط در کشور واگذار می‌شود.
 
عضو کابینه دولت سیزدهم اضافه‌کرد: طبق آمار، متوسط 20 ساله رشد بخش مسکن مثبت 2.1 بوده است. در سه سال دولت سیزدهم متوسط رشد مسکن و ساختمان به مثبت 3.2 رسیده است. همچنین در حوزه بافت فرسوده متوسط صدور پروانه ساختمانی در هشت ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالی 47 هزار پروانه بوده است و در سه سال دولت سیزدهم متوسط سالیانه صدور پروانه ساختمانی بافت فرسوده 94 هزار واحد است.
 
عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین به مقایسه پرداخت تسهیلات مسکن روستایی و تامین زمین در این دولت با دولت‌های قبل پرداخت و افزود: در بخش روستایی متوسط پرداخت تسهیلات این بخش و عقد قراردادها در دولت یازدهم و دوازدهم سالانه 80 هزار واحد بوده است و در سه سال دولت سیزدهم متوسط پرداخت تسهیلات مسکن روستایی سالانه 165 هزار واحد ثبت شد. همچنین در بخش تامین زمین نیز در هشت سال دولت نهم و دهم به میزان 1.1 میلیون واحد تامین زمین برای طرح مسکن مهر تامین شد و در سه ساله دولت سیزدهم نیز تاکنون 1.1 میلیون واحد زمین تامین شده است.
 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش تامین زمین روستایی تا قبل از دولت سیزدهم کاری انجام نشده بود. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در بخش روستایی 50 هزار هکتار زمین تامین شد و 100 هزار قطعه زمین نیز به واجدان شرایط واگذار شد.
 
وی تشکیل کارگروه تنظیم بازار مسکن، بازرسی از بنگاه‌های مشاور املاک و تلاش دولت برای واسطه گری در بخش زمین و ساختمان را از دیگر اقدامات عنوان کرد و افزود: با تشکیل کارگروه تنظیم بازار بیش از 110 هزار بازرسی انجام شد و از این طریق تلاش شد تا رفتار واسطه‌ها در بازار مسکن و زمین کنترل شود. در این کار مجموعه‌هایی از جمله پلیس اماکن و سازمان تعزیرات همکاری و سایر بخش‌های همکاری موثری داشتند.
 
بذرپاش ادامه داد: تدوین و تصویب قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره یکی دیگر از اقدامات موثر دولت سیزدهم بوده است که با اجرای این قانون مدیریت سکوها، حذف سوداگری و تنظیم گری در بازار اجاره انجام می‌شود.
 
این مقام مسئول، راه اندازی سامانه «خودنویس» را از دیگر اقدامات مهم دولت در بخش مسکن برشمرد و افزود: طبق آمار تاکنون بیش از 550 هزار قرارداد اجاره در سامانه خودنویس به صورت رایگان ثبت شده است و امکانی است برای موجران و مستاجران تا نسبت به ثبت قرارداد در این سامانه سریع‌تر اقدام کنند. همچنین اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی که قانون آن از سال 1352 در کشور وجود داشت و اجرایی نشده بود در دولت سیزدهم اجرایی شد. در همین دولت 180 هزار خانه خالی شناسایی شده به مدار بازار مسکن بازگشت.
 
وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: در بخش تسهیلات ودیعه مسکن نیز تاکنون بیش از 453 هزار متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کردند و چندین لایحه نیز برای کنترل بازار مسکن و تسهیلگری در این بخش منتظر در این دولت تدوین شد و در انتظار تصویب قرار دارد.
 
بذرپاش یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم را تصویب 27 نقطه ساحلی در کشور عنوان کرد و گفت: یکی از طرح‌های مترقی و طرح‌های بسیار ضرورت تصویب 27 نقطه ساحلی است که در استان‌های بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به تصویب رسید. شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مکان‌یابی این 27 نقطه را مصوب کرده است و 2 نقطه ساحلی یکی شهر مکران مرکزی در استان سیستان و بلوچستان و دیگری شهر خلیج فارس در استان هرمزگان وارد مدار ساخت و اجرا شده اند. همچنین شهر جدید و ساحلی تیس نیز به زودی به مدار اجرا در می‌آید.
 
به گفته وی، یکی از اقدامات مناسب دولت سیزدهم، ایجاد شهرهای مولد و شهرهای هوشمند ساحلی است که دو شهر از این شهرهایی که مکان‌یابی آنها مصوب شده وارد مدار ساخت شده است.
 
عضو کابینه دولت سیزدهم، همچنین یادآور شد: در بخش روستایی طی دولت سیزدهم 600 هزار قطعه تامین و در سامانه ثبت شده است.

لینک کوتاه
شهرهای مولد و هوشمند ساحلی دولت سیزدهم

اخبار مرتبط

نظرات شما