مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هیچگونه افزایش قیمت در برنامه نیست فقط بحث مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار است.

به گزارش نسیم اقتصاد، جلیل سالاری در نشست خبری با بیان اینکه در دولت سیزدهم در حوزه صنعت نفت ریل‌گذاری اتفاق افتاده است، ابراز امیدواری کرد که این رویه تداوم داشته باشد.
 
وی افزود: در گذشته چالش هایی در صنعت پالایش کشور داشتیم که نیاز بود ریل گذاری درست انجام شود.
 
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: به دلیل شرایط کرونا و کاهش مصرف؛ تعهدات صادرات ایجاد شده بود به طوری که 744 میلیون لیتر تعهد صادرات بنزین از 8 تا 35 دلار در هر لیتر داشتیم.
 
وی تاکید کرد: 21 کشتی بنزین تعهد فروش داشتیم که نیاز بود حل و فصل شود و از یک طرف منابع 27 فقره صادرات به شرکت‌های بدون پشتوانه؛ برنگشته بود.
 
سالاری رقم تعهدات صادرات را 358 میلیون دلار ذکر کرد و گفت: منابع 58 کشتی برنگشته بود که این موضوع نیاز به پیگیری داشت.
 
سالاری در پاسخ به سوال ایلنا، درباره میزان توزیع بنزین سوپر در کشور اظهار داشت: تولید این سوخت به صورت محدود بوده مصرف کننده آن نیز محدود است در پالایشگاه شازند تولید بنزین سوپر داریم که عمدتا برای ناوگان هوایی آموزشی در اولویت توزیع قرار دارد.
 
وی ادامه داد: با نهایی شدن تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند از 18 اسفند تا اواسط فروردین و همچنین استفاده از کاتالیست امیدواریم بنزین سوپر به چرخه تولید سوخت کشور اضافه شود.
 
معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال دوم ایلنا درباره بنزین سه نرخی گفت: نرخ بنزین طبق قانون و تکلیف خواهد بود. نرخ بر اساس قانون بودجه و بر اساس سیاست دولت تعیین می شود، هیچگونه افزایش قیمت در برنامه نیست فقط بحث مدیریت و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در دستور کار است.
 
وی ادامه داد: با سیاست قیمت پایین موضوع اصلاح ساختار خودرو و به موازات آن طرح اسقاط خودرو دنبال می شود.
 
سالاری با بیان اینکه در حال حاضر خودروهای کشور 3 برابر مصرف دارند، تصریح کرد: 24 میلیون خودرویی که در کشور تردد می کنند حدود 116 میلیون لیتر مصرف سوخت دارند و این با استاندارد دنیا تطابق ندارد و نیاز است که بهینه سازی مصرف سوخت مورد توجه قرار گیرد.
 
وی تاکید کرد: از جمله اقدامات وزارت نفت تنوع سبد سوخت است باید سی ان جی نیز در سبد سوخت قرار گیرد استفاده از خودروی برقی هم در قانون آمده که در راستای ایجاد تنوع در توزیع سوخت است.
 
وی بیان داشت: باید اقداماتی صورت گیرد که تمام بار پالایشگاه در تولید نباشد باید بخشی از تولیدات به سمت زنجیره ارزش برود، بعبارت دیگر سیاست ها باید به سمت سودمحوری برود.
 
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در پاسخ به سوال سوم ایلنا درباره واردات بنزین نیز گفت: در شرایط خاص و تعمیرات نیاز به واردات است که از مسیر تهاتر و سواپ انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: امسال منابعی در بودجه برای واردات پیش بینی شده در هر حال وقتی 1.5 میلیون خودرو اضافه می‌شود که این تعداد خودرو 5 میلیون لیتر به مصرف بنزین اضافه می‌کند بنابراین اسقاط نیز باید صورت گیرد.
 
سالاری با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف، گفت: اسقاط و بهینه سازی سوخت باید در دستور کار قرار گیرد و کماکان موضوع ناترازی مدیریت شود.

لینک کوتاه
بنزین سه نرخی واردات بنزین بهینه سازی سوخت