سخنگوی صنعت برق با اشاره به قوانینی که اجازه تعیین قیمت برق را به صورت پلکانی-افزایشی برای گروه های پرمصرف می دهد، تصریح کرد: با این حال سریعترین و ساده ترین راهکار غلبه بر ناترازی انرژی، بکارگیری روش‌های صحیح مصرف انرژی است.

به گزارش نسیم اقتصاد، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه عایق‌بندی پنجره ساختمان‌های مسکونی و استفاده از وسایل برقی با برچسب انرژی و راندمان بالا می‌تواند تا 50 درصد مصرف انرژی برق و گاز را کاهش و میزان انرژی مصرفی یک واحد مسکونی را نصف کند، در پاسخ به پرسشی درباره امکان واقعی‌سازی قیمت برق، یادآور شد: عواملی چون واقعی سازی قیمت برق  راهکارهای بلندمدت است اما اکنون در شرایطی هستیم که رشد  شتابان و جهشی مصرف انرژی وجود دارد و بهترین و سریعترین راهکار، استفاده صحیح و بکارگیری راهکارهای مصرف بهینه برق و انرژی است.
 
رجبی مشهدی افزود: تنظیم سامانه‌های سرمایشی روی 24 و حتی 25 درجه می تواند مصرف را تا حد زیادی کاهش دهد.
سخنگوی صنعت برق آثار تغییر ساعات کار ادارات را نیز مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: در روز نخست تغییر ساعت کار ادارات 454 مگاوات صرفه جویی در مصرف برق را شاهد بودیم.
 
وی ادامه داد: هدف‌گذاری ما کاهش 1500 مگاواتی مصرف برق از محل تغییر ساعات کار ادارات است که امیدواریم از ابتدای هفته آینده این هدف محقق شود.
 
مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص امکان پایش برخط میزان و نحوه مصرف انرژی توسط شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز اظهار داشت: تغییر ساعات کار از 6 صبح تا 13 در سال گذشته علاوه بر کاهش مصرف برق و کمک در جهت رفع ناترازی در تابستان، پایین آمدن حجم ترافیک و افزایش رضایت شهروندان را نیز در پی داشته است.
 
رجبی مشهدی در پاسخ به پرسشی درباره امکان رصد و پایش برخط مصرف انرژی دستگاه‌های دولتی، بر این موضوع تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های اداری با مصارف بیش از الگوی تعریف شده در ابتدا تذکر می‌گیرند و در صورت عدم رعایت، مشمول قطع برق خواهند شد.

لینک کوتاه
کاهش مصرف برق ساعات کاری

اخبار مرتبط

نظرات شما