بانک ملت و بانک تجارت، با خرید اکثریت سهام به صورت یکجا، مسئولیت رهبری دو باشگاه معروف و پرطرفدار ایرانی را بر عهده خواهند گرفت اما همین واگذاری ترند فضای مجازی شد و به قول هوادارها بغض آبی ها ترکید.

به گزارش نسیم اقتصاد، واگذاری دو تیم بزرگ پایتخت، هم اکنون یکی از موضوعات داغ فوتبال ایران است. این مسأله به مدت سال‌ها به طور تکراری توسط دولت مطرح می‌شود. سال گذشته، با تأکید دولت سیزدهم و وزارت ورزش، تلاش‌هایی برای واگذاری دو تیم محبوب ایران صورت گرفت.

پیش از شروع سال 1403، بحث واگذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس به صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی به طور جدی مطرح شد. این طرح باعث واکنش تند مردم و کارشناسان اقتصادی شد که اعتقاد داشتند واگذاری این تیم‌ها به صندوق بازنشستگان، عدم توجیه اقتصادی و بر خلاف قانون است. این واکنش‌ها باعث عقب نشینی دولت شد و سخنگوی دولت اعلام کرد که تیم‌های استقلال و پرسپولیس به صندوق‌ها و بانک‌های خصوصی واگذار خواهند شد.

واگذاری به بانک های خصوصی

روز 27 اسفند 1402 سید محمد شروین اسبقیان، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: "این دو باشگاه از سرمایه‌های ورزش کشور هستند که میلیون‌ها نفر از آنها حمایت می‌کنند. این دو تیم ظرفیت‌های بزرگی برای کار تجاری دارند. برخلاف دوره‌های قبل و دولت‌های قبل، در این دولت حل مشکل آنها در دستور کار بوده و دولت اراده کرده است. بخشی از سهام آنها از طریق بورس به مردم واگذار شد و این واقعی بود."

 

وی افزود: دولت از طریق ظرفیت‌های قانونی موجود، سعی در حل مشکلات تیم‌های پرسپولیس و استقلال داشته است. در این راستا، ابتدا در نظر گرفته شد که یکی از تیم‌ها به یکی از صندوق‌های رفاه واگذار شود، اما این گزینه مورد قبول قرار نگرفت. به همین دلیل، دولت تصمیم گرفت که این دو تیم به دو بانک غیردولتی واگذار شوند. اسبقیان بیان می‌کند که مقدمات لازم برای این اقدامات فراهم شده است و اقدامات لازم در حال انجام است.

رقابت 4 بانک برای خرید استقلال و پرسپولیس

با توجه به اعلام سخنگوی دولت در اواخر سال گذشته درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به دو بانک و همچنین انتشار آگهی مربوط به واگذاری 51 درصد سهام این دو تیم، تکلیف مالکیت مشترک این باشگاه‌ها برای جلوگیری از حذف آن‌ها از رقابت‌های آسیا بسیار حائز اهمیت بود. با توجه به این موضوع، نام سه بانک ملت، صادرات و تجارت و در وهله چهارم نیز بانک رفاه برای در اختیار گرفتن سهام این دو باشگاه مطرح شد.

خرید اکثریت سهام دو باشگاه توسط بانک

با توجه به اعلامیه‌های پیشین دو بانک برجسته ایران، بانک ملت و بانک تجارت، با خرید اکثریت سهام به صورت یکجا، مسئولیت رهبری دو باشگاه معروف و پرطرفدار ایرانی را بر عهده خواهند گرفت. این موضوع به طور قطعی توسط دولت و سازمان خصوصی‌سازی در حال تایید و انجام است.

خیلی ها معتقدند که واگذاری باشگاه پرسپولیس در تاریخ یازدهم فروردین برنامه‌ریزی شده است و در همان روز، تفکیک مالکیت بین دو باشگاه انجام خواهد شد. سپس، فرآیندی به صورتی پیش خواهد رفت که باعث می‌شود باشگاه استقلال تحت مالکیت بانک تجارت قرار بگیرد. بر اساس تقسیم‌بندی فعلی وزارت ورزش (دولت)، یک یا دو صندلی در هیئت‌مدیره به آنها تعلق خواهد گرفت و سه تا چهار صندلی نیز به بانک‌ها اختصاص خواهد یافت. همچنین، یازده درصد سهام قبلاً به صورت عمومی در بازار بورس عرضه شده است.

صحبت از واگذاری آبی ها به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز شده بود که هوادارها حسابی حمایت کردند اما ظاهرا بازنشستگان وزارت نفت مخالف این واگذاری هستند. 

خشم آبی ها از تصمیم دولت

بعد اعلام این تصمیم هواداران باشگاه استقلال به شدت به این موضوع واکنش نشان دادند و در فضای مجازی به این تصمیم دولت اعتراض کردند.آنها به وضیعت متفاوت دو بانک ملت و تجارت اشاره کردند و معتقدند بانک تجارت یک بانک ورشکسته است.

زمانی خشم هوادارن استقلال شعله ور تر شد که مشخص شد واگذاری این دو باشگاه به این بانک ها بر اساس رنگ لوگوی مشترک است!

یکی از طرفداران استقلال گفته:

انتقادات به واگذاری دو باشگاه به بانک ها

واگذاری دو باشگاه پرطرفدار ایران، پرسپولیس و استقلال، به دو بانک مشهور ایران، بانک ملت و بانک تجارت، در طی روزهای اخیر باعث ورود این دو تیم به بازار سرمایه همراه شد و باعث بروز نگرانی‌ها و نقدهای متعددی شده است.

یکی از نقد های عمده به این واگذاری، نگرانی از تحمیل زیان به بانک‌ها است. طرفداران این نقد معتقدند که واگذاری باشگاه‌ها به بانک‌ها، می‌تواند به تحمیل زیان به آنها منجر شود و در نهایت سهامداران بانک‌ها را متضرر کند.

نقد دیگری که مطرح شده است، عدم تطابق این واگذاری با سیاست‌های حاکم بر بانک‌ها است. این نقد از جانب اهالی بازار سرمایه مطرح شده و ادعا می‌کند که در سال‌های اخیر تلاش شد تا بانک‌ها از بنگاه‌داری دست بکشند، اما حالا با واگذاری باشگاه‌ها، این سیاست نادیده گرفته شده است.

تکذیب مدیر مالی بانک ملت

مریم لیلی دوست، مدیر مالی بانک ملت،در خصوص واگذاری باشگاه پرسپولیس به بانک ملت اعلام کرد که طبق اطلاعاتی که در اختیار داریم و بر اساس تصمیم هیئت محترم واگذاری در آذر ماه سال قبل، قرار بود سهام این شرکت به سازمان تأمین اجتماعی انتقال یابد. با این حال، به دلایلی که هنوز مشخص نیست، این انتقال صورت نگرفت.

وی افزود:هیچگونه مصوبه جدیدی که بحث واگذاری به بانک ها (به جای سازمان تامین اجتماعی) مطرح گردد وجود ندارد و اطلاعات مطروحه، در حد شایعات فضای مجازی است و ما در مزایده ای شرکت نکرده ایم و از چنین مزایده ای هم استقبال نمی کنیم.البته ورود بانک در مزایده نیز محدودیت ها و شرایطی دارد که مسلما در صورت ورود بانک به هر مزایده ای مد نظر قرار خواهد گرفت.


لینک کوتاه
بورس باشگاه استقلال پرسپولیس

اخبار مرتبط

نظرات شما