یک کارشناس اقتصادی گفت: کشور نیازمند دارو است؛ برهمین اساس به جای تهاتر نفت برای ساخت و ساز، دارو وارد کنند و تهاتر نفت در حوزه ساخت مسکن، جلوه خوبی برای دولت نخواهد داشت.

به گزارش نسیم اقتصاد، وحید شقاقی شهری کارشناس اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حوزه مسکن درگیر مشکلات کلان است، گفت: در حوزه مسکن مسائل اقتصاد کلان پررنگ‌تر به چشم می‌خورد؛ شهرنشینی، اشتغال، آمایش سرزمین و توسعه متوازن از جمله مسائل حائز اهمیت برای بررسی موضوعات کلان کشور است.
 
کارشناس اقتصادی در ادامه تاکید کرد: مشکلات کلان کشور مانند تورم بر حوزه مسکن تأثیرات چشمگیری خواهد داشت؛ اگر آمایش سرزمین در کشور انجام می‌شد قطعاً با چنین آمار مهاجرت شهرها به روستاها مواجه نبودیم. البته ناگفته نماند که اگر توزیع عادلانه منابع قدرت و ثروت در سطح کشور صورت می‌گرفت، هم‌اکنون مهاجرت به کلان‌شهرها به شکل غیرقابل باوری رخ نمی‌داد. به غیر از این موارد، موضوعات دیگری مانند فرونشست زمین و کم‌آبی در اقتصاد کشور باید مورد بررسی قرار گیرند.
 
وی تصریح کرد: تورم حاکم در کشور تأثیر بسیاری در وضعیت فعلی حوزه مسکن خواهد داشت؛ دارایی‌ها و خدمات متناسب با تورم افزایش قیمت را می‌کنند. اگر کشور نتواند تورم را به عنوان سیاست کلان کنترل کند قطعاً در حوزه مسکن تبعات قیمتی را شاهد خواهیم بود.
 
عدم وجود تکنولوژی ساخت و ساز در کشور

 
عضو هیات‌علمی دانشگاه افزود: ضعف عدم وجود تکنولوژی یکی از ارکان اصلی تأخیر در ساخت و ساز محسوب می‌شود؛ به عنوان مثال در کشور چین یک آپارتمان 30 طبقه‌ای ظرف 2 الی 3 ماه تکمیل و تحویل شهروندان می‌شود اما در ایران ساخت همین تعداد واحد مسکونی قطعاً بیش‌از یک سال زمان‌بر خواهد بود. تمام این موارد به ضعف وجود تکنولوژی‌های نوین و سطح پایینی از بهره‌وری در کشور بازمی‌گردد.
 
این مسؤول در خصوص تهاتر نفت با کشور چین برای ساخت مسکن، گفت: زمانی که نفت به‌فروش می‌رسد، درآمد حاصل از آن موجب واردات کالا به کشور می‌شود و دولت برای پوشش ضعف تکنولوژی ساخت و ساز ناچار به استفاده از تهاتر نفت و سازندگان چینی شده؛ اما ابتدا باید موانع کلان کشور رفع شود.
 
وی گفت: به نظر می‌رسد دولت می‌توانست با تهاتر نفت داروی مورد نیاز کشور را تأمین کند در حالی که موضوع دارو از ساخت مسکن اهمیت بالاتری دارد؛ و به نظر بنده تهاتر نفت در حوزه ساخت مسکن، جلوه خوبی برای دولت نخواهد داشت؛ زیرا بسیاری افراد به علت کمبود دارو جان خود را از دست دادند.
 
شقاقی ادامه داد: دولت سیزدهم در خصوص تحقق به وعده 4 میلیون مسکن بسیار در حال تلاش است و بانک‌ها را نیز در این راستا مورد فشار و بررسی قرار داده؛ طبیعتاً در آینده نه‌چندان دور عرضه مسکن در کشور رونق خواهد گرفت.

لینک کوتاه
تهاتر نفت ساخت مسکن دولت

اخبار مرتبط

نظرات شما