نشست تخصصی «آشنایی با مبانی و اصول سیستم‌های انتقال مواد پنوماتیک و واکاوی چالش‌های صنعت در این حوزه» در سومین روز از نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم 1402 برگزار شد.

به گزارش نسیم اقتصاد، انحصار شرکت‌های اروپایی‌ها در اجرای سیستم‌های انتقال مواد پنوماتیک در صنعت پتروشیمی از سوی یک شرکت دانش‌بنیان، شکسته شد و هم‌اکنون ایران در خاورمیانه تنها دارنده دانش فنی این سیستم است.
به گزارش ستاد خبری رویداد بین‌المللی ایران‌پتروکم، نشست تخصصی «آشنایی با مبانی و اصول سیستم‌های انتقال مواد پنوماتیک و واکاوی چالش‌های صنعت در این حوزه» در سومین روز از نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم 1402 برگزار شد.
 
مدیر مهندسی شرکت کنترل فرآیند رادمان (راپکو) با اشاره به اینکه این شرکت موفق به کسب دانش 100 درصدی طراحی و اجرای سیستم‌های انتقال مواد پنوماتیک در کشور شده ، اظهار داشت: این شرکت با کسب این موفقیت افزون بر رفع نیازهای صنعت پتروشیمی در این حوزه، انحصار شرکت‌های اروپایی در این زمینه را شکسته است.
 
رضا اسلوب با اشاره به اینکه سیستم‌های انتقال مواد صنعتی باتوجه‌به نوع موادی که منتقل می‌کنند، دسته‌بندی می‌شوند، افزود: سیستم‌های انتقال مواد مکانیکال از سیستم‌های متداول برای انتقال مواد جامد است که این سیستم دارای ویژگی‌های ظرفیت تولید بالا، محصولات باارزش قیمتی به نسبت پایین، مناسب محصولات با واکنش‌پذیری ناچیز در تماس با محیط، طول انتقال بسیار بالا، هزینه سرمایه‌گذاری به نسبت پایین، استهلاک بالای تجهیزات و عدم کنترل بر روی شرایط انتقال است.
 
مدیر مهندسی این شرکت دانش‌بنیان، ادامه داد: سیستم‌های انتقال مواد پنوماتیک نیز از دیگر سیستم‌های متداول برای انتقال مواد جامد است که در این سیستم شاهد ظرفیت تولید منعطف، محصولات باارزش قیمتی به نسبت بالا، مناسب محصولات حساس و واکنش‌پذیر در تماس با محیط، طول انتقال منعطف، هزینه سرمایه‌گذاری به نسبت بالا، استهلاک کم تجهیزات و کنترل کامل روی شرایط انتقال هستیم.
 
اسلوب با بیان اینکه در اصول اولیه و مبانی سیستم‌های انتقال مواد پنوماتیک، ظرفیت انتقال محصول، نوع محصول و مشخصات ترموفیزیکی و دانه‌بندی، شرایط محیطی و مسیر پیش‌فرض خط لوله از معلومات اساسی است، گفت: مجهولات در این سیستم بیشتر از معلومات است؛ سایز خطوط لوله، مسیر و چیدمان نهایی خط لوله، ضرایب تجربی مرتبط با محصول، فشار موردنیاز برای انتقال و دبی حجمی/جرمی موردنیاز برای انتقال از مجهولات این سیستم است که ابتدا باید مجهولات اساسی مشخص شوند.
 
وی با اشاره به اینکه دسته‌بندی‌های متفاوتی برای سیستم‌های انتقال پنوماتیک وجود دارد، ادامه داد: هدف اصلی از سیستم انتقال مواد پنوماتیک، محاسبه افت فشار و دبی موردنیاز است.
 
مدیر مهندسی راپکو، خصوصیات محصول، شرایط محیطی، شرایط اچ‌اس‌ای و مهندسی هزینه را از پارامترهای اساسی سیستم‌های انتقال پنوماتیک عنوان و اظهار کرد: پایلوت پلنت استاندارد و اختصاصی PCS شرکت راپکو طوری طراحی شده که متناسب با صنعت پتروشیمی کار کند که این سیستم نخستین سیستم انتقال پنوماتیک در کشور و خاورمیانه است.
 
 
چالش‌های اجرای سیستم انتقال مواد پنوماتیک
 
مشاور فنی و عضو هیئت‌مدیره راپکو نیز در ادامه این نشست با تشریح چالش‌ها و محدودیت‌های سیستم‌های PCS در صنایع بزرگ و صنعت پتروشیمی اظهار کرد: عدم حضور لایسنسور، ارائه خدمت وندورهای پیشین به صورت جعبه سیاه، عدم حضور طراح سیستم انتقال در زمان راه‌اندازی، عدم انجام آموزش و انتقال پروتکل‌ها و الزامات بهره‌برداری و انتقال دانش روتین تعمیرات و نگهداری، استفاده از تجهیزات و ادوات خاص و عدم امکان تأمین قطعات مستهلک، تغییر در مشخصات محصول و ظرفیت سیستم از چالش‌های موجود در اجرای سیستم‌های PCS در پروژه‌های در حال بهره‌برداری است.
 
به گفته علیرضا کریمی، عدم حضور لایسنسور، تأثر از مقتضیات شرح کار پروژه بر مبنای پروژه مرجع، اسناد و مدارک فرآیندی متأثر از پروژه مرجع، استانداردها و کدهای طراحی متأثر از پروژه مرجع، نیازسنجی ظرفیت طراحی و انتقال متأثر از پروژه مرجع، جانمایی متفاوت و جدید در عین تأثر از الزامات طراحی پروژه مرجع از چالش‌های اجرای سیستم‌های PCS در پروژه‌های طراحی شده جدید است.عضو هیئت‌مدیره این شرکت دانش‌بنیان، خاطرنشان کرد: مقتضیات و داده‌های لایسنسور و عدم حضور لایسنسور، شرایط متأثر از موقعیت جغرافیایی، جانمایی و نقشه طرح و اسناد و مدارک فلسفه فرآیندی از چالش‌های اجرای سیستم‌های PCS در طرح‌های در دست طراحی است.

لینک کوتاه
انحصار اروپایی‌ها سیستم‌های انتقال مواد پنوماتیک صنعت پتروشیمی

اخبار مرتبط

نظرات شما