دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تأکید بر اینکه امروز صنعت پتروشیمی نجات‌دهنده اقتصاد ایران است، گفت: این صنعت در پنج سال و 10 ماه گذشته 76 میلیارد دلار صادرات داشته و حمایت از این صنعت می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند.

 به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ستاد خبری رویداد ایران‌پتروکم، احمد مهدوی‌ابهری امروز (سه‌شنبه، 24 بهمن‌ماه) در آیین گشایش نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم 1402 با تبریک ماه مبارک شعبان و با اشاره به اینکه برگزاری چنین رویدادهایی با این تعداد مشارکت‌کننده بسیار دشوار است، اظهار داشت: همیشه باید به افق‌های بلند بنگریم و برای آن‌ها گام برداریم و به کم قانع نباشیم.

وی با اشاره به توضیحات خود درباره آینده صنعت پتروشیمی، چالش‌های تأمین خوراک پایدار و زمانبر بودن سرمایه‌گذاری این صنعت در بالادست صنعت نفت به محضر مقام معظم رهبری در نمایشگاه توانمندی‌های تولید ایرانی که در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، افزود: رئیس‌جمهوری یک روز پس از این موضوع، در بازدید از این نمایشگاه به وزیر نفت دستور کوتاه کردن زمان تصمیم‌گیری‌ها را در این موارد اعلام کردند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تأکید بر اینکه نگاه خانواده صنعت پتروشیمی هم به بالادست و هم به پایین‌دست صنعت نفت است، ادامه داد: حرکت این همایش امروز برای تکمیل و توسعه زنجیره ارزش صنعت است و هلدینگ خلیج فارس با آغاز این حرکت، زیرساخت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاران آماده می‌کند.


صنعت پتروشیمی اقتصاد کشور را به اوج می‌رساند


مهدوی‌ابهری با بیان اینکه امروز صنعت پتروشیمی نجات‌دهنده اقتصاد ایران و به اوج رساندن این اقتصاد است، گفت: در پنج سال و 10 ماه گذشته صنعت پتروشیمی 76 میلیارد دلار صادرات داشته و پارسال نیز 33 درصد از صادرات غیرنفتی از آن صنعت پتروشیمی بوده است و حمایت از این صنعت می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند. وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی هنوز به میانه راه هم نرسیده است، تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توانند کمک شایانی به تولید محصول نهایی در این صنعت داشته باشند. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی می‌خواهد ثروت مردم و کشور را به این صنعت وارد و تولید ثروت کند.

مهدوی‌ابهری با بیان اینکه زیرساخت‌های تکمیل زنجیره ارزش همچون تعریف پروژه‌های ارزشمند باید برای سرمایه‌گذاران آماده شود، تصریح کرد: هلدینگ خلیج فارس و پترول این زیرساخت‌ها را آماده می‌کنند و باید همزمان با توسعه بالادست، پایین‌دست صنعت پتروشیمی را نیز تشویق کنیم.

وی با اشاره به تولید بالای متانول در کشور تأکید کرد: باید به دنبال زنجیره این محصول با اجرای طرح‌هایی همچون MTO و MTP و تولید بنزین از متانول بود و قرار است تخفیف 30 درصدی برای خوراک واحدهایی که به سمت تولید بنزین از متانول حرکت می‌کنند در نظر گرفته شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی بر لزوم سرمایه‌گذاری بلند مدت در میدان‌های نفتی و گازی برای تولید پایدار تأکید کرد و اظهار داشت: 9 هلدینگ پتروشیمی هم‌اکنون آماده سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های نفتی و گازی کشور هستند.


ضرورت توسعه متوازن بالادست و پایین‌دست صنعت پتروشیمیمهدوی‌ابهری ادامه داد: اگر قرار باشد براساس برنامه هفتم توسعه در ماده 44 و 99 به رشد 8 درصدی و صادرات سالانه 23 درصد برسیم باید موضوع عوارض و لغو معافیت‌های صادراتی برای بزرگترین صادرکنندگان حل شود و ما به دنبال حل این موضوع است.

وی افزود: نگاه صنعت پتروشیمی توسعه متوازن بالادست و پایین دست این صنعت است و برای رسیدن به ظرفیت تولید دو برابری تا 10 سال آینده باید به سمت تأمین خوراک پایدار و تکمیل زنجیره حرکت کنیم.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی امروز در همه زمینه‌ها از جمله ساخت داخل پیش‌قدم است، گفت: این صنعت امروز به دنبال توسعه زنجیره ارزش این صنعت است و برگزاری این نمایشگاه و همایش حرکت سازنده‌ای برای کشور است که از برگزارکنندگان و همه دست‌اندرکاران آن قدردانی می‌کنم.

نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم 1402 با شعار حمایت از تولید دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از 24 تا 26 بهمن‌ماه 1402 در مرکز بین‌المللی همایش‌ها و نمایشگاه‌های جزیره کیش دایر است.


لینک کوتاه
صنعت پتروشیمی اقتصاد ایران پتروشیمی

اخبار مرتبط

نظرات شما