مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از صادرات بیش از 850 تن گیاهان دارویی از ابتدای امسال تاکنون‌ از رویشگاه‌های طبیعی ایران به بازارهای جهانی خبر داد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «ترحم بهزاد» افزود: 14 اقلیم طبیعی در جهان شناخته شده است که حدود 11 اقلیم از این تعداد در ایران وجود دارد و بستر رویش انواع گیاهان دارویی است.

 
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: تاکنون حدود 8600 گونه گیاهی در ایران شناسایی شده که 2300 گونه آن دارویی است و به صورت مستقیم در حوزه دارویی، بهداشتی و مکمل‌های غذایی کاربرد دارد.
 
وی با بیان اینکه این گیاهان دارویی به صورت فله و فرآوری نشده از کشور صادر می‌شود تصریح کرد: سازمان منابع طبیعی نقشی در جلوگیری از صدور خام گیاهان دارویی ندارد و تنها به عنوان عضوی از شورای راهبردی گیاهان دارویی به سازمان غذا و دارو و وزارت صمت پیشنهاد ورود به این عرصه را داده است تا از صادرات خام جلوگیری شده و به حوزه فرآوری محصولات و صادرات آنها ورود کنند.
 
بهزاد گفت: بهره مندی ایران از اقلیم متفاوت و وسعت حدود 6 میلیون هکتاری رویشگاه‌های گیاهان دارویی در این سرزمین، فرصت بسیار مناسبی برای بهره‌برداری درست، ورود جدی‌تر به عرصه فرآوری، ایجاد اشتغال، صادرات تخصصی‌تر در حوزه محصولات فرآوری شده و ارزآوری است.
 
وی اضافه کرد: مشکلاتی مانند عدم تخصیص ردیف اعتباری مستقل برای حفاظت، اصلاح و توسعه گیاهان دارویی و کمبود نیروی لازم و متخصص سبب شده است تا ظرفیت‌های ارزنده و پنهان این حوزه همچنان راکد بماند.
 
به گفته وی، از سال 58 تاکنون 564 میلیارد تومان به مدیریت مرتع اختصاص یافته که با توجه به وسعت مراتع، سهم هر هکتار تنها 155 تومان است.
 

لینک کوتاه
صادرات گیاهان دارویی

اخبار مرتبط

نظرات شما