استاد پژوهشکده بینالمللی زلزلهشناسی گفت: وضعیت آبهای زیرزمینی در پهنه شمال شرق و شرق استان تهران، شامل شمیرانات و دماوند، به دلیل ویژگیهای خاص توپوگرافی، ساختار زمینشناسی و از همه مهمتر بارگذاری جمعیتی و توسعه ویلاهای تفریحی، نمادی از بحران خشکسالی هیدرولوژیک است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: با وجود پنج سال خشکسالی پیاپی و تداوم کمبارشیها در سال آبی جاری، برنامهای برای نوبتبندی آب در تهران نداریم.
مدیر دفتر برنامهریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، افزود: در روز مشابه سال گذشته، تراز دریاچه به یکهزار و 270 متر و 28 سانتیمتر رسیده بود. وی همچنین از افزایش 1.58 متری تراز دریاچه نسبت به ابتدای سال آبی جاری خبر داد.
رئیسجمهور در نشست تخصصی با مدیران وزارت نیرو، ضمن بررسی آخرین وضعیت منابع آبی، ذخایر سدها، شبکه تولید و توزیع برق و پروژههای انرژیهای تجدیدپذیر، بر ضرورت مدیریت مصرف، حفاظت از منابع راهبردی آب، برخورد قاطع با برداشتهای غیرمجاز و توسعه زیرساختهای هوشمند برای افزایش تابآوری کشور در حوزه آب و انرژی تأکید کرد
وزیر نیرو، در نشست با معاون حقوقی رئیسجمهور در وزارت نیرو، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و رهبر شهید، از مدیریت ناترازی برق 20 هزار مگاواتی ابتدای دولت خبر داد و گفت: به گونهای این ناترازی مدیریت شد که پاییز و زمستان سال قبل را بدون محدودیت پشت سر گذاشتیم، همانند بهار امسال که تا به این لحظه محدودیتی را شاهد نبودیم.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع اب و نیروی ایران گفت: در تلاش هستیم که از ایده های نو در حوزه مهندسی و راهبری پروژه ها در جهت افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها بهره بگیریم.
طی حکمی از سوی «حمیدرضا جانباز» معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، «داود کامگار» به عنوان مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران منصوب و از خدمات «کریم شیبانی» مدیرعامل سابق تقدیر شد.
سخنگوی صنعت آب کشور گفت: از سالیان قبل پروژههای مطالعاتی برای واردات آب داشتهایم اما اقدام اجرایی در این خصوص انجام نشده است. تامین آب شرب از کشورهای دیگر مشمول ملاحظات بسیار دقیقی است.
دبیرکل فدراسیون صنعت آب ایران، در نشست تخصصی «اثرگذاری بر سامانههای بارشی؛ از شایعه تا واقعیت» با اشاره به بارش 220 میلیمتری کشور در سال آبی جاری و کاهش 30 درصدی بارش در استانهای تهران، قم، سمنان و مرکزی، در حوضه آبریز فلات مرکزی تنها دو راه کاهش 16 میلیارد مترمکعبی مصرف آب و یا مهاجرت اجباری حدود 15 میلیون نفر از ساکنان این منطقه پیشنهاد کرد.
رییس شورای اطلاعرسانی دولت با تقدیر از مدیران روابطعمومیهای صنعت آب و برق، عملکرد وزارت نیرو در روزهای جنگ را «حماسهای بزرگ» توصیف کرد و گفت: روایتگران این عرصه در میدان سلحشوری و اطلاعرسانی رتبه نخست را کسب کردند و امروز باید روایت مظلومیت، اقتدار، امید و بازسازی ایران با قدرت ادامه یابد.
وزیر نیرو با بیان اینکه روابط عمومیها نقش کلیدی در موضوع مصرف و پایداری صنعت آب و برق دارند، افزود: توزیع عادلانه آب و برق با کمک روابط عمومی ها دنبال می شود و بر همین اساس لازم است از روابط عمومی ها حمایت مالی ویژه به عمل آید.
دبیر کل فدراسیون صنعت آب ایران، با اشاره به اختلال در تخصیص اعتبارات عمرانی و فشار قابل توجه بر شرکتهای فعال در صنعت آب در شرایط خاص کشور، از تدوین بخشنامه حمایتی با همکاری وزارت نیرو خبر داد و گفت: این بخشنامه با هدف کاهش فشار بر شرکتها، تداوم فعالیت پروژهها و جلوگیری از تعدیل نیروهای متخصص که مهمترین سرمایه این صنعت هستند، در مراحل نهایی قرار دارد و بهزودی ابلاغ خواهد شد.
با وجود افزایش بارشها نسبت به سال گذشته، پایتخت همچنان با ناترازی جدی آب روبهروست؛ در چنین شرایطی استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب بهعنوان یکی از راهکارهای مدیریت مصرف، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. گفتنی است که تجهیزات کاهنده مصرف آب بدون کاهش رفاه خانوار، مصرف آب را به شکل معناداری کاهش میدهند.
هرچند بارندگیها نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما عقبماندگی از میانگین بلندمدت و فشار بر سدها، پایتخت را در وضعیت بحرانی نگه داشته است. بخش عمدهای از سدهای تهران خالی شده اما اوضاع بالادست حوضههای آبی تا حدودی بهتر است.
طرح ملی ساماندهی مصارف چاههای کشاورزی با رویکرد «مدیریت توأمان آب و برق» بهصورت پایلوت با همکاری مشترک شرکتهای آب منطقهای و توزیع برق روز یکشنبه 20 اردیبهشت به صورت پایلوت در استان مرکزی افتتاح میشود.
در راستای سیاستهای شرکت فاضلاب تهران برای توسعه منابع درآمدی و بهرهبرداری اقتصادی از ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر، نخستین عرضه بورسی برق تولیدی نیروگاههای بیوگازسوز این شرکت در تابلوی برق سبز بورس انرژی ایران انجام شد.