رکود بازار مسکن با وجود کاهش قیمت ادامه دارد و این رکود بر بخش ساخت و ساز هم تأثیر گذاشته اما مداخله مثبت دولت می‌تواند رونق را به بخش تولید و ساخت و ساز برگرداند.

به گزارش نسیم اقتصاد، بهار طاهری کارشناس حوزه مسکن در یادداشتی با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند در حوزه مسکن تأثیرات مثبتی داشته باشد و رونق را به این حوزه بازگرداند، گفت: کاهش قیمت مسکن می‌تواند مقرون به صرفه بودن را برای خریدار متوسط افزایش دهد و به طور بالقوه تقاضا را تحریک کند و اگر افراد بیشتری قادر به خرید خانه باشند، این امر می‌تواند منجر به افزایش ساخت و ساز برای پاسخگویی به تقاضا شود.
 
در ادامه این یادداشت آمده است هرچند برخی سازنده‌ها معتقدند کاهش قیمت حاشیه سود را هم کاهش می‌دهد و همین باعث تعطیلی کارگاه‌ها و ساخت و ساز شود زیرا که سرمایه‌گذار برای دریافت حداکثر سود پا به این میدان گذاشته و اگر این مهم دچار اختلال و کاهش شود احتمال خروج سرمایه از این بازار وجود دارد.
 
اما بیشتر کارشناسان نظر عکس این گفته را دارند و معتقدند اگر قیمت مسکن کاهش یابد و همین کاهش بتواند به حدی باشد که تقاضا را تحریک کند باعث بازگشت سرمایه با سرعت بیشتر و در نتیجه رونق ساخت‌وساز می‌شود.
 
تسویه سریع می‌تواند نقدینگی را در بازار بهبود ببخشد و امکان سرمایه گذاری مجدد سریع‌تر و افزایش فعالیت‌های ساختمانی را فراهم کند.
هرچند افزایش شدید قیمت مسکن طی سال‌های گذشته به حدی بوده که کاهش حدود 5 درصدی طی چند ماه اخیر نتوانسته بازار را تحریک و شاهد رکود در این بخش هستیم و همین باعث شده بسیاری از سازنده‌ها کارگاه‌های خود را به دلیل رکود و بازنگشتن سرمایه خود تعطیل کنند.
 
اینکه سرمایه‌گذار به امید سود بیشتر وارد میدان شده کاملاً روشن است اما کاهش قیمت به حدی که سودی منطقی برای سازنده بماند و از طرفی بازار را از رکود خارج کند تا پول هم به موقع به حساب سازنده برگردد می‌تواند منجر به رونق بازار ساخت و ساز شود.
 
اما کاهش حاشیه سود، کاهش اعتبار و کاهش اشتهای سرمایه‌گذاری منجر به انقباض در فعالیت‌های ساخت‌وساز شده در حالی که اگر سازنده بتواند با سرعت بیشتر پروژه را تحویل دهد و این کاهش قیمت باعث رونق بازار و بهبود روند تسویه معاملات شود می‌تواند به سازنده هم انگیزه دهد اما ایجاد تعادل در کاهش قیمت ملک و تضمین جریان پایدار ساخت و ساز نیازمند مداخلات سیاسی استراتژیک و هدفمند همراه با همگامی بین اقدامات دولت و بخش خصوصی است.
 
اگر دولت در این بین با ارائه مشوق و تسهیلات در کنار سازنده‌ها قرار بگیرد می‌توان امیدوار بود که این کاهش قیمت هم سازنده‌ها را نگران نکند و با حمایت‌ها بتوانند پروژه‌ها را تحویل دهند هم به قدرت خرید و بازگشت سرمایه کمک کند. نکته کلیدی با مداخله مثبت دولت حفظ تعادل سالم است که در آن بخش ساخت و ساز حتی در مواجهه با نوسان قیمت همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.
 

لینک کوتاه
کاهش قیمت مسکن دولت

اخبار مرتبط

نظرات شما