یکی از عوامل مهم در مهاجرت پزشکان و پرستاران از ایران، اختلاف قابل‌توجه در درآمد و سطح زندگی بین ایران و کشورهای مقصد است.

به گزارش نسیم اقتصاد، دنیای اقتصاد نوشت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، متوسط درآمد سالانه یک پزشک در ایران در سال 2019 حدود 10هزار دلار بوده است که در مقایسه با متوسط درآمد سالانه یک پزشک در آمریکا که حدود 294هزار دلار، در انگلستان حدود 136هزار دلار، در کانادا حدود 258هزار دلار، در استرالیا حدود 207هزار دلار و در آلمان که حدود 111هزار دلار بوده است، بسیار کمتر است.
همچنین، متوسط درآمد سالانه یک پرستار در ایران در سال 2019 حدود 3هزار دلار بوده است که در مقایسه با متوسط درآمد سالانه یک پرستار در آمریکا که حدود 73هزار دلار، در انگلستان حدود 40هزار دلار، در کانادا حدود 59هزار دلار، در استرالیا حدود 65هزار دلار و در آلمان که حدود 47هزار دلار بوده است، بسیار کمتر است.
این اختلاف در درآمد، با توجه به تورم و کاهش ارزش پول ملی، باعث می‌شود که پزشکان و پرستاران ایرانی از سطح زندگی پایین‌تری نسبت به همتایان خود در کشورهای دیگر برخوردار باشند. برای مثال، بر اساس شاخص قدرت خرید، یک پزشک در ایران می‌تواند از 10درصد قدرت خرید یک پزشک در آمریکا برخوردار باشد. این در حالی است که هزینه‌های زندگی در ایران در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است.

لینک کوتاه
درآمد پزشکان پرستاران ایرانی کشور

اخبار مرتبط

نظرات شما