هند در پی مشکلات تسویه که خرید نفت از روسیه را به پایین‌ترین میزان در 11 ماه اخیر رساند، واردات نفت عربستان سعودی را در دسامبر افزایش داد.

به گزارش نسیم اقتصاد، منابع آگاه ماه گذشته به رویترز گفتند: شرکت ایندین اویل که قرار بود نفت سوکول روسیه را دریافت کند، مجبور شده است از ذخایر خود برداشت کرده و از خاورمیانه، نفت خریداری کند تا کمبود عرضه را جبران کند.
 
شرکت ایندین اویل که بزرگترین پالایشگر نفت هند است، تنها شرکت دولتی است که قرارداد سالانه برای خرید انواع گریدهای نفتی روسیه شامل سوکول دارد.
 
طبق داده‌های شرکت‌های رصدکننده نفتکش شامل ورتکسا، کپلر و LSEG، واردات نفت هند از روسیه در دسامبر، بین 16 تا 22 درصد کاهش یافت. در مقابل، واردات نفت از عربستان سعودی، حدود چهار درصد رشد کرد.
 
طبق داده‌های شرکت LSEG، واردات ماهانه نفت هند از روسیه در دسامبر، به میزان 22 درصد کاهش یافت و به 1.21 میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که آمار شرکت کپلر، کاهش 16 درصدی و رسیدن واردات به 1.39 میلیون بشکه در روز را نشان داد.
 
ویکتور کاتونا، تحلیلگر نفتی ارشد کپلر گفت: شاید هنوز خیلی زود است که تقاضای هند برای گرید نفتی ساخالین (سوکول) را کاهش یافته، در نظر بگیریم. محموله‌های جدید سوکول در کشتی‌های ان اس آنتارکتیک، جگوار و وستوچنی پراسپکت، به سمت هند در حرکتند.
 
بر اساس داده‌های رصد کشتی کپلر و LSEG، کشتی‌های افرامکس ان اس سنچری، ان اس کامندر، ساخالین آیلند، لیتی‌نی پراسپکت و کریمسک و کشتی بزرگتر نِلیس که حامل نفت سوکول برای شرکت ایندین اویل بودند، به سمت تنگه مالاکا حرکت می‌کنند.
 
کشتی ان اس سنچری برای فروش نفت روسیه به قیمت بالاتر از 60 دلار در هر بشکه که توسط کشورهای گروه هفت تعیین شده است، در نوامبر هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و از آن زمان، در نزدیکی کولومبو، بی‌حرکت مانده بود.
 
بر اساس گزارش رویترز، به گفته کاتونا، به نظر می‌رسد چین، مقصد نهایی بعضی از این محموله‌هاست.

لینک کوتاه
هند نفت عربستان نفت روسیه

اخبار مرتبط

نظرات شما