مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دام سبک کشور با اعلام خبر افزایش 45 هزار تومانی قیمت دام زنده از واردات حدود 400 هزار راس دام سبک و سنگین در آینده نزدیک خبر داد و همزمانی این دو اتفاق را آمیخته به ابهاماتی دانست.

به گزارش نسیم اقتصاد، ایلنا نوشت: افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دام سبک کشور درباره افزایش اخیر قیمت دام زنده گفت: حدود یک هفته پیش قیمت دام زنده بین 200 هزار تا 220 هزار تومان در هر کیلو بود، از حدود یک هفته پیش این قیمت به 250 هزار تا 260 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. این افزایش قیمت حدود 40 تا 45 هزار تومانی، در حالی به طور ناگهانی اتفاق افتاده که حدود 100 هزار راس گوساله و 300 هزار راس گوسفند در آینده نزدیک به کشور وارد می‌شوند.
 
کاهش تولید گوسفند به دلیل سیاست‌های نادرست دولت‌هاست

 
صدر دادرس در ادامه دلایل کاهش تولید گوشت گوسفندی را در سال‌های اخیر توضیح داد و گفت: به دلیل سیاست‌های نادرست دولت‌ها روند کاهش جمعیت دامی کشور از سال 1398 آغاز شده و متاسفانه تا امروز هم ادامه دارد. این کاهش عرضه به ویژه در نیمه دوم سال که تقاضا برای گوشت گوسفند بیشتر از نیمه نخست سال است، با افزایش قیمت خود را نشان داده است.
 
وی ادامه داد: با کاهش جمعیت دامی زایش‌ها کاهش یافته و تعداد دام‌های پایه‌پروار نیز پایین آمده است، این اتفاق به افزایش قیمت این نوع دام انجامیده و در ادامه قیمت گوشت گوسفند را به طور مستمر بالا برده است؛ با این حال افزایش اخیر و یک‌باره قیمت دام زنده به میزان 50 هزار تومان در هر کیلو در یک هفته اخیر ربطی این موضوعات ندارد و امری غیرطبیعی است.
 
افزایش 6 برابری قیمت نهاده در پی حذف ارز ترجیحی
 
صدر دادرس در ادامه از تاثیر حذف ارز ترجیحی بر واردات نهاده دام و تاثیر آن بر گرانی گوشت قرمز گفت و توضیح داد: ارز ترجیحی از گذشته برای واردات خوراک دام حذف شد، پیش از این اتفاق قیمت خوراک دام در سامانه بازارگاه 1500 تومان تا 1800 تومان در هر کیلو بود و پس از حذف ارز ترجیحی این رقم در اوایل سال جاری به حدود 11 هزار تومان رسید.
 
وی اضافه کرد: از تیر ماه سال جاری در سامانه بازارگاه فضایی رقابتی ایجاد شد و این فضا قیمت 11000 تومان را به حدود 8000 تومان تا 9000 تومان کاهش داد. اخیرا نیز به دلیل شرایط جغرافیایی و یخ‌زدگی کانال وُلگادُن روسیه و کاهش واردات جو و ذرت از این کشور، واردات نهاده به ایران از مسیر دریای خزر به مبدا قزاقستان محدود شده است، این اتفاق اخیرا قیمت نهاده و ذرت را به 10000 تومان رشد داده است.
 
به جای واردات تولید را تقویت کنید
 
صدر دادرس در ادامه سیاست دولت درباره واردات گوشت گوسفندی را با هدف تعدیل قیمت‌ها در بازار کنونی اشتباه دانست و اظهار کرد: واردات وقتی می‌تواند موثر باشد که افزایش قیمت برآمده از سودجویی عوامل تولید یا بازار باشد، اما در شرایط کنونی افزایش قیمت گوشت گوسفند در کشور به دلیل ضربه‌ای است که به زیرساخت‌های تولید دام سبک و دام سنگین وارد شده است. در حال حاضر افزایش قیمت به دلیل افزایش هزینه‌های تولید اتفاق افتاده و نتیجه اتخاذ سیاست واردات در این شرایط ضربه دیگری به تولید داخل وارد می‌آورد.
 
وی در ادامه دو پیشنهاد برای تنظیم تولید و عرضه گوشت گوسفندی ارائه کرد و گفت: دولت می‌تواند برای حفظ تولید گوشت گوسفند و همزمان تامین نیاز بازار با گوشت تولید داخلی که کیفیت بیشتری نسبت به گوشت وارداتی دارد، توان اقتصادی مصرف‌کننده را بالا ببرد و به این منظور گوشت قرمز تولید داخل را در گروه اقلام کالابرگ الکترونیک قرار دهد. با این روش یک بازار 60 میلیون نفری برای تولید گوشت قرمز احیا می‌شود. پس از احیای تولید و افزایش جمعیت دامی نیز می‌توان برنامه‌هایی را برای افزایش تولید و کاهش قیمت تمام‌شده به کار گرفت.
 
آخرین قیمت گوشت گوسفند
 
بر اساس این گزارش قیمت انواع گوشت گوسفند در روز 9 دی 1402 در هر کیلو به این شرح است: ران گوسفند 659 هزار تومان، سردست گوسفند 750 هزار تومان و گوشت خورشتی گوسفند 700 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

لینک کوتاه
دام زنده گران قیمت گوشت گوسفندی

اخبار مرتبط

پایان گرانی برنج هندی

پایان گرانی برنج هندی

دو منبع دولتی در دومین کشور بزرگ تولیدکننده جهان اعلام کردند که ذخایر برنج هند در آغاز... 17 مرداد 1402

نظرات شما