وزارت صمت وعده تولید 1.6 تا 1.7 میلیون خودرو تا پایان سال 1402 را داده بود اما بررسی ها نشان می دهد که تولید خودرو حدود 23 درصد از برنامه ها و اهداف عقب مانده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، یکی از عمده مشکلات صنعت خودروسازی کشور که گریبان مصرف کنندگان را نیز گرفته است مربوط به عدم تناسب بین تولید و تقاضا می‌شود. متأسفانه طی سالیان اخیر تولید خودرو بنا به دلایلی همچون تحریم، شیوع کرونا، ناکارآمدی مدیران، پایین بودن بهره‌وری و… به یک دوم ظرفیت خود رسید و تقاضاهای واقعی بدون پاسخ رها شد؛ تا جایی که امروز شاهد جولان دلالان و سوداگران در بازار خودرو و پیشی گرفتن تقاضای کاذب از تقاضای واقعی هستیم.
 
مدیران صنعتی دولت سیزدهم از روز نخست وعده افزایش تولید خودرو و نزدیک شدن به ظرفیت‌های اسمی را دادند؛ بر همین اساس نیز سال گذشته شاهد بودیم که تولید خودرو به یک میلیون و 348 هزار دستگاه رسید که سهم سواری‌ها حدود یک میلیون و 180 هزار دستگاه بود. البته وعده‌ای که برای سال 1401 داده شده بود تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه بود که تقریباً بیش از 250 هزار دستگاه کمتر از هدف گذاری ها محقق شد.
 
باید ماهانه 142 هزار خودرو تولید می‌شد
 
با ورود به سال 1402 مدیران صنعتی دولت وعده تولید یک میلیون و 600 هزار تا یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو را تا پایان سال دادند. وعده‌ای که در صورت تحقق می‌توانست بخش بزرگی از تقاضای انباشت شده و واقعی را پاسخ دهد و به عنوان یک اهرم جدی در کاهش دلال بازی‌ها در بازار خودرو و کم شدن گپ قیمتی بین بازار و کارخانه نقش ایفا کند. در این بین برای دستیابی به هدف پیش بینی شده خودروسازان باید هر ماه حدود 142 هزار دستگاه خودرو تولید کنند اما با این حال بر اساس گزارشی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده تولید انواع خودرو طی 9 ماهه امسال به 989 هزار و 913 دستگاه رسیده است؛ یعنی به صورت میانگین ماهانه کمتر از 110 هزار دستگاه خودرو تولید شده است. بنابراین تولید خودرو تقریباً 23 درصد نسبت به برنامه‌های پیش بینی شده عقب است.
 
از سویی دیگر نیز تولید خودرو در آذر ماه کمتر از آذر و آبان پارسال بوده است؛ در این ماه 101 هزار و 230 دستگاه خودرو تولید شده در حالی که در آبان و آذر پارسال به ترتیب 105 هزار و 500 و 110 هزار و 472 دستگاه خودرو تولید شده بود.
 
به این ترتیب در مجموع تا پایان آذر ماه 989 میلیون و 913 هزار دستگاه خودرو تولید شده که اگر قرار باشد برنامه تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاهی محقق شود یعنی باید طی سه ماه مانده تا پایان سال بیش از 700 هزار دستگاه خودرو تولید شود؛ به عبارت دیگر باید طی سه ماه پیش رو، ماهانه بیش از 236 هزار دستگاه خودرو تولید شود تا وعده وزارت صمت برای تحقق تولید 1.7 میلیون خودرو رنگ واقعیت بگیرد
طی سه ماه پیش رو، ماهانه بیش از 236 هزار دستگاه خودرو تولید شود تا وعده وزارت صمت برای تحقق تولید 1.7 میلیون خودرو رنگ واقعیت بگیرد.

این در حالیست که طی سال جاری هر ماه میانگین کمتر از 110 هزار دستگاه خودرو تولید شده که اگر قرار باشد همین روال تا پایان سال تداوم داشته باشد به صورت تقریبی تا انتهای سال 1402 حدود یک میلیون و 320 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد که یعنی 77.5 درصد از برنامه مدنظر وزارت صمت محقق خواهد شد که بیانگر عقب ماندگی حدود 22.5 درصدی از برنامه است.
 
از سویی دیگر نیز اگر قرار بود وعده وزارت صمت برای تحقق تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو محقق شود تا پایان آذر ماه باید حدود یک میلیون و 250 هزار دستگاه تولید می‌شد اما با این حال تولید خودرو تا پایان نهمین ماه سال کمتر از یک میلیون دستگاه بوده است.
 
بنابراین تولید خودرو بر خلاف وعده‌های وزارت صمت پیش رفته و نتوانسته آرزوهای سیاست گذار را محقق کند و به جای تولید یک میلیون و 700 هزار و حتی یک میلیون و 600 هزار تنها یک میلیون و 320 هزار خودرو تولید خواهد شد.
 
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که با وجود اینکه برنامه مدنظر وزارت صمت برای رشد تولید خودرو طی امسال محقق نشده، اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که به هرحال در مقایسه با سال گذشته، تولید رشد 13 درصدی را به خود دیده است. بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به تجربه امسال، بهتر است وزارت صمت برای سال آینده برنامه‌ای دقیق‌تر بچیند که مجبور به عقب‌نشینی از آن نشود؛ برنامه‌ای که منطبق با واقعیت‌ها باشد و آرزوهای سیاست گذاران خودرویی را در بر نداشته باشد.

لینک کوتاه
تولید خودرو صنعت خودروسازی

اخبار مرتبط