به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی، راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا در راستای مدیریت و تنظیم‌گری بازار ارز در ماه‌های گذشته، به تامین نیازهای کلان و خرد ارزی فعالان ارزی کمک کرده و اثرش در سایر بازارهای دارایی‌ این بود که بازار مسکن و خودرو به یک ثبات رسیدند.

به گزارش نسیم اقتصاد ، محمد شیریجیان با اشاره به مدیریت و تنظیم‌گری بازار ارز در ماه‌های گذشته، بیان کرد: مرکز مبادله ارز و طلا راه‌اندازی شده و در تامین نیازهای کلان و خرد ارزی فعالان ارزی کمک کرده و شفافیت قابل‌توجهی برای حوزه قیمت‌گذاری بازار ارز ایجاد کرد؛ البته بانک مرکزی اقدامات نظارتی و تنظیم‌گری دیگری برای تنظیم مناسبات و نهادهای فعال در حوزه بازار ارز اتخاذ کرد.

 
وی ادامه داد: هدف این است که حداکثر نظارت، حکمرانی، تنظیم‌گری و شفافیت را در بازار ارز ایجاد کنیم که آثارش در حوزه مدیریت بازار ارز قابل مشاهده است و اثری که در سایر بازار دارایی‌ها گذاشته، مانند بازار مسکن و خودرو که به یک ثبات رسیدند. البته با اهداف مطلوبی که مد نظر سیاست‌گذار است فاصله دارد اما تلاش ما این است که بتوانیم هرچه زودتر و بهتر این اهداف را محقق کنیم.
 
ثبات قیمت دلار در پاییز
 
اشاره معاون اقتصادی بانک مرکزی به مدیریت بازار ارز، ثبات قیمت دلار در سه ماهه پاییز است.
 
در روزهای ابتدایی پاییز امسال قیمت دلار در محدوده 49 هزار تومان بود، در روزهای پس از آن و به‌دنبال درگیری مسلحانه علیه حماس، نرخ دلار حدود 3000 تومان هم افزایش یافت؛ اما روند صعودی ادامه‌دار نماند و در روزهای پایانی آذر که نسبتا ماه آرامی برای دلار بود، این ارز آمریکایی به کانال 49 هزار تومان بازگشت و پیش‌بینی‌های کارشناسان هم مبنی‌بر ادامه روند کاهشی است.
 
به گفته سیدشمس‌الدین حسینی - وزیر اسبق اقتصاد - در چند ماه گذشته، سیاست خارجی موفق‌تر عمل کرده، تیم اقتصادی در سیاست‌ خارجی بیشتر تحرک داشتند که نتیجه آن این بود که بخشی از منابع ما در کره آزاد شده و اتفاقات خوبی در حال رخ دادند است و همه این‌ها اثر مثبتی داشته؛ ما اکنون اثرات سیاست اقتصادی و مدیریت اقتصادی را می‌بینیم و اگر این روند طی شود، شاخص‌های اقتصادی در حال جوانه زدن است. اما باید مراقب باشیم دراثر یک سری نوسانات که مثل باد هستند، این جوانه‌ها نسوزد.
 
اثرات تصویب قانون جدید بانک مرکزی
 
همچنین در این خصوص حمیدرضا جیهانی - کارشناس بازارهای پولی و مالی- درباره تصویب قانون جدید بانک مرکزی و اثر آن بر اقتصاد کشور، اظهار کرد که تصویب این قانون به بانک مرکزی کمک می‌کند در ایفای وظایف خود در حفظ ارزش پول ملی و تقویت ثبات اقتصاد کشور نقش پررنگ‌تری داشته باشد و موفق‌تر عمل کند. تصویب قانون جدید می‌تواند خلا قوانین قبلی را بپوشاند و با شرایط فعلی کشور سازگاری داشته باشد.
 
او با اشاره به مدیریت فعال بازار ارز، معتقد است شوک‌های ارزی در دهه‌های اخیر نقش مهمی در ایجاد شوک‌های تورمی در اقتصاد کشور داشت، بنابراین مدیریت مناسب بازار ارز می‌تواند از ایجاد شوک‌های ارزی جلوگیری کند. اقدامات بانک مرکزی در ماه‌های اخیر آرامش و ثبات بازار ارز را به خوبی تامین کرد و این در حالی بود که در چند ماه گذشته شاهد فشارهای سیاسی و اتفاقات منفی در سطح جهانی بودیم که در شرایط عادی می‌توانست اتفاقات دیگری را برای بازار ارز رقم بزند.
 
دلار در جهان در حال تضعیف شدن است
 
در عین حال، آمارهای جهانی حاکی از آن است که شاخص دلار جهانی در سال 2023 وضعیت ریزشی داشته و انتظار می‌رود ارزش جهانی این ارز در سال 2024 همچنان کاهشی باشد. این در حالی است که نرخ مبادله یورو به دلار به بالاترین سطح چهار ماهه بالای 1.1030 رسید و یورو در سال میلادی که گذشت توانست وضعیت خود را نسبت به دلار بهتر کند.
 
در سوی دیگر، شی جین پینگ - رئیس‌جمهور چین - قرار گرفته که سعی دارد سلطه دلار را به چالش بکشد و برای رسیدن به این هدف حتی روابط چین با عربستان را بهبود ببخشد؛ هرچند که سلطه دلار در حال حاضر پابرجاست و تقریباً نیمی از پرداخت‌ها در سراسر جهان با  ارز آمریکا انجام می‌شود و دلار هنوز در سطح جهانی بهتر از ارزهای دیگر است، اما این ایده که در سال‌های آینده این سلطه دچار خلل شود، بسیار جدی است.

لینک کوتاه
قیمت دلار قانون بانک مرکزی کنترل بازار ارز

اخبار مرتبط

نظرات شما