بررسی‌های میدانی از بازار حکایت از آن دارد که یک خانوار چهار تا شش نفره اگر بخواهد یک سفره یلدایی را چیدمان کند، حداقل باید بین یک تا یک و نیم میلیون تومان هزینه کند؛ هر چند برخی اقلام بسته به کیفیت و تنوعی که دارند می توانند نرخ این سبد را بالا و پایین کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد، اقتصاد آنلاین نوشت: خریدهای شب یلدا تقریبا رونق گرفته و آنهایی که می بایست سفره یلدایی بچینند، حتما تا به حال فکری برای خریدهای خود کرده‌اند؛ هر چند که امسال به دلیل گرانی بسیاری از کالاها، خانوارهای ایرانی کم توان تر از قبل به خریدهای این سنت دیرینه ایرانیان وارد خواهند شد؛ اما به هر حال بازار راه خود را می رود و با قیمت هایی متفاوت که بسته به کیفیت کالاهایی دارد که در سبد خرید مردم قرار می گیرند، به استقبال جیب آنها خواهد رفت.

غلامرضا خدامی، رییس اتحادیه آجیل‌فروشان در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: قیمت آجیل ویژه شب یلدا با بهترین کیفیت 480 هزار تومان است که شامل پسته اکبری ممتاز، مغز گردو، بادام هندی، مغز فندق، انجیر، توت و باسلوق است. این نرخی است که اعلام شده و مصوب است.

وی افزود: سایر آجیل‌ها قیمت دستوری ندارد و قیمت با توجه به مقداری که مخلوط می‌شود، متفاوت است. قیمت پسته هم متغیر است؛ چراکه فقط پسته اکبری ده نوع دارد که هر کدام قیمت متفاوتی دارد.

افت 20 درصدی قیمت آجیل نسبت به شب عید

وی ادامه داد: قیمت اقلام خشکبار نسبت به شب عید 10 تا 20 درصد ارزان‌تر شده است. پسته در انواع مختلف 15 تا 25 درصد و تخمه ژاپنی هم تا 35 درصد افت قیمت داشته و این سبب شده تا مردم امسال در آستانه شب یلدا استقبال بهتری به نسبت عید از خشکبار کرده‌اند.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: مردم از واحدهای صنفی که جواز کسب اتحادیه را دارند، خرید کنند. میادینی که جواز اتحادیه‌های دیگر را دارند در شب یلدا فرصت‌طلبی می‌کنند و جنس‌های بی‌کیفیت را عرضه می‌کنند.

کمبود میوه برای شب یلدا نداریم

اسدالله کارگر، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تربار نیز به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: پیش‌بینی افزایش تقاضا در شب یلدا توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، هیچ مشکلی در این زمینه نداریم، همه اقلام و بارها موجود و فراوان است و کمبودی نداریم که نگرانی داشته باشیم.

کارگر با بیان این که انار، هندوانه و خرمالو در اولویت خرید مردم برای شب چله است، گفت: قیمت انار تا 27 آذرماه در سه سطح کف قیمت، سقف قیمت و قیمت ممتاز به ترتیب 20، 30 و 55 هزار تومان است. قیمت هندوانه 10، 15 و 22 هزار تومان است.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تربار گفت: قیمت خرمالو شمال 15، 20 و 30 هزار تومان است. البته قیمت خرمالو کن و شهریار بالاتر و 25، 40 و 60 هزار تومان است. قیمت کیوی نیز20، 35 و 40 هزار تومان است.

قیمت هر کیلو شیرینی تر 180 هزار تومان است

همچنین علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان، شیرینی فروشان و کافه قنادی تهران از عدم افزایش قیمت شیرینی شب یلدا خبر داده است. او گفته است که «در صنف قنادی و شیرینی‌فروشی هیچ وقت در آستانه شب یلدا قیمت ناگهانی افزایش پیدا نمی‌کند، چراکه مواد اولیه به وفور وجود دارد.»

در گزارشی هم که ایرنا منتشر کرده قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر و خامه‌ای را بین 140 تا 185 هزار تومان، شیرینی دانمارکی، زبان و پاپیونی را بین 120 تا 160 هزار تومان اعلام کرده است.

طبق آنچه که اتحادیه‌ها به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند، در حداقل‌ترین وضعیت، خرید یک کیلو آجیل مخصوص یلدا 480 هزار تومان، یک کیلو شیرینی 180 هزار تومان، دو کیلو انار 100 هزار تومان، دو کیلو پرتقال حدود 80 هزار تومان، دو کیلو خرمالو 80 هزار تومان و یک هندوانه سه کیلویی حدود 60 هزار تومان می‌شود که در مجموع حدود یک میلیون تومان می‌شود. این در حالی است که در این گزارش قیمت سایر اقلام مصرفی در این شب مانند میوه خشک که قیمت بالایی نسبت به سایر تنقلات یلدا دارد در نظرگرفته نشده است.

ضمن این که تهیه زرشک پلو با مرغ برای وعده شام شب یلدا برای خانواده چهار نفره حداقل 500 هزار تومان هزینه دربردارد.

همچنین گفتنی است رصد میدانی بازار حکایت از فروش اقلام به قیمت بالاتری نسبت به قیمت اعلام شده اتحادیه‌ها دارد و رقم نهایی هزینه شب یلدا بیش از اینها خواهد بود که با حقوق 7 میلیون تومانی کارگران سنخیتی ندارد.

لینک کوتاه
هزینه یلدا سرپرستان خانوار قیمت کالاهای یلدایی بازار

اخبار مرتبط

نظرات شما