رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: وقتی در داخل کشور ظرفیت تولید 1.5 میلیون خودرو وجود دارد اختصاص 2 تا 3 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور برای واردات خودرو به صلاح کشور نیست.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در همایش اقتصاد ایران اظهار کرد: فرض کنیم سال آینده 2 تا 3 میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و بر اساس آن درآمدها و حقوق گمرکی را محاسبه می‌کنیم. در حالی که میدانیم به صلاح کشور نیست منابع ارزی کشور را به وارداتی خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید 1.5 میلیون خودرو را داریم.
 
وی به افزایش دستمزدها اشاره کرد و افزود: همه ما دوست داریم در سالی که تورم نسبتاً بالایی داشتیم افزایش حقوق‌ها را بین 25 تا 30 درصد افزایش دهیم اما وقتی منابع را حساب و کتاب می‌کنیم می‌بینیم واقعاً ظرفیت افزایش 30 درصد حقوق وجود ندارد.
 
معاون رئیس جمهور ادامه داد: اگر در شرایط تورمی درآمد کارکنان بهبود یابد باعث خرسندی همه است اما اگر نتوانیم چه می‌شود؟ این هزینه (پرداخت دستمزد) قطعی است و وقتی درآمد اتفاق نیفتد و دولت ناترازتر می‌شود. در این صورت متوسل به بانک‌ها و بانک مرکزی شده و منجر به ناترازی نظام بانکی ناتراز می‌شود. در این شرایط نظام بانکی مجبور به اضافه برداشت است که در نهایت پایه پولی بالا می‌رود و تورم تشدید می‌شود و همین مردم دچار عسر و حرج می‌شوند.

لینک کوتاه
واردات خودرو افزایش حقوق

اخبار مرتبط

نظرات شما