سن امید به زندگی در کشور ما 76 سال اعلام شده و این در حالی است که به اذعان وزارت بهداشت بالغ بر 2 میلیون و 520 هزار سالِ از دست رفته‌ عمر فقط به دلیل فشار خون بالا در هر سال داریم ...

به گزارش نسیم اقتصاد، پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» در سنین 18 سال به بالا از تاریخ 20 آبان ماه و با هدف شناسایی زودرس مبتلایان این دو بیماری یا کسانی که در مرحله پیش فشارخون بالا و دیابت قرار دارند، کار خود را شروع کرد تا از این طریق بتواند از بروز بیماری وسیع‌تر در افراد شناسایی شده، جلوگیری کند.
 
در واقع تاکید وزارت بهداشت بر انجام چنین پویش‌هایی که مشابه آن نیز در "بسیج ملی کنترل فشارخون بالا" در سال 1398 انجام شده بود، بر این است که بتواند با شناسایی به هنگام افراد در معرض عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر، از بروز این بیماری‌ها که می‌تواند سبب از کار افتادگی، مرگ زودرس و تحمیل هزینه‌های گزاف به سبد خانوار شود، جلوگیری کند.
 
هرچند که به اذعان معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت تجربه "بسیج ملی کنترل فشارخون بالا" توانست به شناسایی افراد پرخطر کمک کند اما، بعدا به مرور به دلیل شروع پاندمی کرونا این برنامه نتوانست به قوت خود ادامه یابد.
 
درحالی که طی سالیان اخیر بویژه پس از شیوع بیماری نوپدید کرونا توجه تمام جوامع به بیماری‌های واگیرداری که به سرعت ممکن است سلامت افراد را تحت تاثیر قرار دهد، جلب شده است، اما در عین حال به عوامل خطری که می‌تواند به شکل خاموش سبب بروز سکته‌های قلبی، سکته‌های مغزی، دیابت، سرطان‌ها و... شود، توجه کمتری شده است.
فشارخون بالا عامل 126 هزار مرگ سالانه
 
بنابر اعلام وزارت بهداشت، به طور میانگین سالانه بالغ بر 360 هزار مرگ در کشور ما رخ می‌دهد که متهم ردیف اول بروز 50 درصد از این مرگ‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی هستند که تقریبا سبب 180 هزار مرگ سالانه می‌شوند. نکته قابل توجه اما آن است که 70 درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی یعنی سالانه 126 هزار مرگ در سنین میانسالی ( 45 تا 55 سال) به دلیل فشارخون بالا رخ می‌دهد و این درحالی است که اصلاح سبک زندگی می‌تواند تاحد زیادی جلوی بروز این میزان مرگ و میر زودرس را بگیرد.
 
از طرفی با توجه به اینکه سن امید به زندگی در کشور ما 76 سال اعلام شده است؛ وزارت بهداشتی‌ها معتقدند که با محاسبه سال‌های عمر از دست رفته مردم، بالغ بر 2 میلیون و 520 هزار سالِ از دست رفته‌ عمر فقط به دلیل فشارخون بالا در هر سال داریم.
 
هدف اصلی این پویش غربالگری 54 میلیون نفر از جمعیت بالای 18 سال کشور است؛ هدفی که وزارت بهداشت در توضیح آن تاکید کرده است در مناطق روستایی، شهرهای زیر 20 هزار نفر و جمعیت شهرهای تحت پوشش برنامه سلامت خانواده به شکل 100 درصدی و در نقاط شهری از جمله کلانشهرها غربالگری 70 درصد از جمعیت گروه هدف (سنین بالای 18 سال) انجام می‌شود.
 
در این بین علاوه بر غربالگری حضوری این امکان نیز فراهم شده است تا برای تمام گروه هدف، پیامکی با سرشماره B.behdasht ارسال شود تا هر فرد بتواند با کلیک بر روی لینک اختصاصی موجود در پیامک به پرسش‌های مطرح شده در آن پاسخ دهد.
شیوه خوداظهاری پیامکی چگونه است؟
 
زمانی که افراد وارد لینک می‌شوند لازم است که کد ملی، شماره تلفنی به نام همان کد ملی و تاریخ تولد خود را ثبت کنند؛ با انجام این فرایند یک کد برای فرد پیامک می‌شود که با تایید و ثبت آن وارد سامانه اصلی می‌شود و می‌تواند پس از مطالعه راهنمای مخصوص، پرسشنامه را تکمیل کند. درصورتی که فرد بر اساس اظهارنامه‌ای که پر کرده است، در معرض خطر شناخته شود، باید به صورت ناشتا ( 8 ساعت عدم دریافت کالری) به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند.
 


بنابر اعلام وزارت بهداشت از 20 آبان تا 18 آذر امسال، 10 میلیون و 221 هزار و 699 نفر از بابت دو بیماری پرفشاری خون و دیابت، غربالگری شدند که در بین آنها 145 هزار و 24 نفر مشکوک به پرفشاری خون (افراد جدید شناسایی شده)، ‌85 هزار و 446 نفر مشکوک به دیابت جدید، یک میلیون و 780 هزار و 141 نفر در مرحله پیش فشارخون بالا و 607 هزار و 455 نفر در مرحله پیش دیابت هستند.
 
بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده 5 دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با 699 هزار و 262 نفر، شیراز با 471 هزار و 558 نفر، البرز با 398 هزار و 333 نفر، ارومیه با 377 هزار و 656 نفر و گیلان با 333 هزار و 186 نفر به ترتیب در صدر رتبه‌بندی تعداد غربالگری‌ها هستند.
غربالگری دیابت و پرفشاری خون حدود یک میلیون تهرانی
 
در سطح پایتخت نیز بررسی سه دانشگاه علوم پزشکی تهران،‌ ایران و شهید بهشتی نشان می‌دهد که تا تاریخ 18 آذر ماه تعداد 974 هزار و 173 نفر در شهر تهران تحت غربالگری دیابت و پرفشاری خون قرار گرفتند که در این بین سهم دانشگاه علوم پزشکی ایران 456 هزار و 390 نفر، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 315 هزار و 764 نفر و دانشگاه علوم پزشکی تهران 202 هزار و 19 نفر بوده است.
 
گفتنی‌ است که این پویش تا تاریخ 15 دی ماه ادامه دارد؛ این درحالی است که وزارت بهداشت پیش‌بینی می‌کند تا تاریخ یاد شده به غربالگری 80 درصد گروه هدف (54 میلیون نفر) برسد اما به طور کلی خدمات غربالگری دیابت و پرفشاری خون، جاری خواهد بود و متوقف نمی‌شود.

لینک کوتاه
فشار خون بالا عمر از دست رفته ایرانی

اخبار مرتبط