قیمت دلار امروز با نوسان محدود کاهشی معامله شد. برخی معامله‌گران بازار ارز معتقدند ریزش طلای جهانی و ناهمترازی طلا در بازار داخلی تاثیر خود را در معاملات دلار گذاشته است. با این وجود به نظر می‌رسد نوسانات 200 تومانی در محدوده‌ای مشخص، به خواست سیاست‌گذار است.

به گزارش نسیم اقتصاد، تجارت‌نیوز نوشت: قیمت دلار امروز کاهش 200 تومانی داشت و با قیمت 50 هزار و 300 تا 350 تومان معامله شد. این اسکناس ماه‌هاست در روند الاکلنگی گرفتار شده و با رخدادهای منطقه، کف کانال 50 هزار تومانی به منطقه حیثیتی دلار برای سیاست‌گذار تبدیل شده است.
 
در هفته گذشته قیمت طلای جهانی رشد قابل توجهی داشت اما در هفته جاری و بعد از بازگشایی بازارها قیمت‌ طلا ریخت. این موضوع در بازارهای داخلی تاثیرگذار بود اما بیش از آنکه روی قیمت دلار اثر داشته باشد در بازار طلا و سکه خودنمایی کرد.
 
با وجود اینکه قیمت دلار و انس جهانی تعیین‌کننده قیمت طلا در بازار داخلی هستند اما امروز برخی معامله‌گران افت طلای جهانی را عاملی در به هم خوردن معادلات سیاست‌گذار برای بازار ارز عنوان می‌کردند. به اعتقاد آنها امروز قیمت دلار هرات افزایشی بود و نزول خاصی نداشت و از طرف دیگر، قیمت طلا و سکه ریزشی بود. به عقیده معامله‌گران، دلار تهران بین این دو، بلاتکلیف مانده است. این موضوع، فشار خرید را در بازار ارز بالا برد و به نظر می‌رسد ارزپاشی سیاست‌گذار مانع حرکت صعودی دلار شده است.
 
متغیرهای کلان اقتصادی دروغ نمی‌گویند
 
در همین راستا فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی با اشاره به نوسانات قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت دلار در بلندمدت وابستگی به متغیرهای کلان اقتصادی دارد و تاثیر اخبار، رویدادهای سیاسی و ایجاد فضای آرام در بازار، اثر کوتاه‌مدت بر قیمت ارز دارد.»
 
وی افزود: «متغیرهای اقتصادی کشورها تحت تاثیر شرایط یا استراتژی‌های بلندمدت تغییر می‌کند. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم با ریتم اخبار مساعد، فاکتورهای اقتصادی تغییر کند و بعید است که دلار با سناریوسازی سیاست‌گذار در بلندمدت کنترل شود.»
 
این کارشناس اقتصادی به حساسیت بالای بازار ارز نسبت به وقایع اقتصادی و سیاسی اشاره کرد و افزود: «هر چند نظام متشکلی در حوزه تقاضا و عرضه نداریم اما بازار ارز بیشترین حساسیت را نسبت به موضوعات اقتصادی و غیراقتصادی از خود نشان می‌دهد.»
 
 
وی با تاکید بر اینکه مانور اخبار سیاسی در هفته‌های گذشته قیمت دلار را کاهش محدودی داده است، گفت: «این سیاست تکراری است و در گذشته نیز شاهد تاثیر لحظه‌ای و مقطعی چنین اقداماتی بر بازار ارز بودیم و باید توجه داشت، معیار اثرگذاری بر تعیین نرخ ارز نیست.»
 
آقابزرگی ادامه داد: «در نهایت توانایی عرضه است که تعیین‌کننده اصلی قیمت دلار در بازار است که متاسفانه بانک مرکزی و دولت چنین ذخیره‌ای در مایملکش ندارد.»
 
معاملات امروز بازار ارز حاکی از تمایل معامله‌گران به خرید بود تا فروش. با توجه به اینکه به پایان سال میلادی نزدیک می‌شویم، فعالان بازار ارز در روزهای اخیر ترجیح می‌دهند به جای تماشاچی، بازیگر باشند.
 
امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه برخلاف دلار تهران افزایش داشت. قیمت دلار هرات با رشد 50 تومانی با قیمت 50 هزار و 100 تومان معامله شد. دلار سلیمانیه رشد محدود 10 تومانی داشت و با قیمت 50 هزار و 470 تومانی معامله شد. امروز درهم امارات با کاهش 20 تومانی با قیمت 13 هزار و 830 تومان معامله شد.

لینک کوتاه
معامله‌گران بازار ارز قیمت دلار

اخبار مرتبط

نظرات شما