اندیشکده پلیتیکو گزارش داد که سیاست اعمال سقف قیمت برای محموله‌های نفتی روسیه که از سوی گروه 7 و اتحادیه اروپا اعمال شد تا حد زیادی شکست خورده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از راشاتودی، اندیشکده پلیتیکو اعلام کرد که نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد سیاست اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه که از سوی کشورهای گروه 7 و اتحادیه اروپا بر محموله‌های نفتی صادراتی دریایی روسیه اعمال شد به میزان زیادی شکست خورده است.
 
کشورهای غربی سال گذشته روی اعمال سقف حداکثر قیمت 60 دلار در هر بشکه برای نفت روسیه توافق کردند و بر اساس آن قرار شد در صورتی که نفت روسیه با قیمتی بالاتر از سقف تعیین شده معامله شود شرکت‌های غربی از ارائه خدمات بیمه‌ای، کشتیرانی و دیگر خدمات به این محموله‌ها خودداری کنند.
 
تحریم‌های مشابهی هم در ماه فوریه سال جاری برای محموله‌های فرآورده‌های نفتی روسیه اعمال شد.
 
این اقدامات با هدف کاهش درآمدهای روسیه از محل صادرات نفت و فراورده‌های نفتی در دستور کار کشورهای غربی قرار گرفت اما بر اساس تحقیقات جدید از سوی مؤسسه انرژی و کلین ایر میزان اثرگذاری این سیاست بر کاهش درآمدهای نفتی روسیه بسیار کمتر از آن چیزی بوده که اعمال کنندگان آن امیدوار بودند و از سوی دیگر در سال 2023 هم اثرگذاری این سیاست بسیار کمرنگ‌تر شده است.
 
 

لینک کوتاه
قیمت نفت روسیه صادرات نفت

اخبار مرتبط

ریزش قیمت نفت متوقف شد

ریزش قیمت نفت متوقف شد

قیمت نفت پس از سقوط بیش از سه درصدی در روز گذشته، در معاملات روز سه شنبه بازار آسیا اندکی... 19 دی 1402

نظرات شما