رییس کل بانک مرکزی از عملیاتی شدن بانکداری تخصصی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: یکی از سیاست‌های بانک مرکزی اجرای بانکداری تخصصی است؛ بایستی بانک‌ها بر اساس تخصص و اهداف بانکداری کشور تقسیم بندی شوند و در این راستا اساسنامه‌ نیز تهیه شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، «محمدرضا فرزین» امروز (یکشنبه 5 آذر) در آیین رونمایی از وام قرض الحسنه بدون کارمزد، اظهار داشت: در سیاست‌های اخیر بانک مرکزی به دنبال اجرای بانکداری تخصصی هستیم. بایستی بانک‌ها بر اساس تخصص و اهداف بانکداری کشور تقسیم بندی شوند و در حال تهیه اساسنامه بانک‌های تخصصی هستیم و در آینده نزدیک عملیاتی خواهیم کرد.

جای خالی بانکداری توسعه‌ای در کشور

وی ادامه داد: بانکداری توسعه‌ای در کشور اجرا نمی‌شود و باید تغییرات اساسی در اساسنامه ایجاد کنیم و تامین مالی آنها را هم در دستور کار داریم تا در توسعه کشور نقش اساسی داشته باشند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: در بانکداری تجاری نیز به دنبال تغییر فعالیت بانک‌ها هستیم و در نظر داریم به تجارت توجه بیشتری داشته باشیم.

وی بیان کرد: بانکداری قرض الحسنه بیشتر نیازهای غیرتجاری مردم را برعهده دارد و نیازهای عمومی مردم برای رفع مشکل کوتاه مدت تامین مالی را برآورده می‌کند.

فرزین گفت: در روزهای اخیر به بانک ملی و سپه که محدودیت در اعطای وام قرض الحسنه داشتند، اجازه دادیم سقف قرض الحسنه خود را تا 300 میلیون تومان افزایش دهند چون در تمام نقاط کشور گسترده هستند و می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

مدل نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها به زودی تغییر می‌کند

وی درباره مسأله نظارت در بانک مرکزی گفت: مسأله نظارت مهم است و باید نظارت متفاوت در بانک‌ها داشته باشیم؛ چون حوزه فعالیت بانک‌ها متفاوت است و نحوه نظارت در روزهای آینده توسط بانک مرکزی تغییر می‌کند و هر جا که سپرده‌ای وجود داشته باشد، نظارت بانک مرکزی وجود خواهد داشت.

رییس کل بانک مرکزی گفت: در بانک مرکزی، بانکداری قرض الحسنه جزو اهداف ما است و در توسعه این بانکداری کوتاهی نمی‌کنیم تا بتواند نیازهای خرد افراد جامعه را تامین کند.

فرزین بیان کرد: سالهاست که تسهیلات تکلیفی توسط مجلس تعیین می‌شود و امسال در بودجه پیشنهاد دادیم برای کنترل تورم میزان این تسهیلات در شورای پول و اعتبار تعیین شود.

قانون جدید بانک مرکزی گامی رو به جلو برای استقلال و اقتدار سیاستگذار پولی

وی در خصوص قانون جدید بانک مرکزی که در مجلس تصویب شد گفت: این قانون گامی به سمت جلو برای استقلال و اقتدار بانک مرکزی است که پس از 10 سال در مجلس تصویب شد و معتقدم از قانون 51 بهتر است و اختیارات بیشتری در زمینه نظارت بر شبکه بانکی به بانک مرکزی می‌دهد.

اقدامات بانک مرکزی برای گسترش تسهیلات قرض الحسنه

فرزین درباره اقدامات بانک مرکزی در خصوص تسهیلات قرض الحسنه گفت: افزایش سقف وام قرض الحسنه به 300 میلیون تومان، تغییر روش کارمزد، اصلاح ضوابط وجوه سپرده شده در قرض الحسنه از جمله اقدامات بانک مرکزی است‌.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: دیگر اقدام مناسب بانک مرکزی این است که به صورت غیرحضوری فعالیت بانکی همچون افتتاح حساب و اعتبارسنجی انجام می‌شود.

وی افزود: توسعه بانکداری قرض الحسنه از اهداف ما است و به دنبال تقویت فعالیت قرض الحسنه تک شعبه‌ای هستیم البته نظارت هم وجود خواهد داشت.

 

لینک کوتاه
بانک مرکزی بانکداری تخصصی سیاستگذار پولی

اخبار مرتبط

نظرات شما