عضو اتاق بازرگانی معتقد است تلاطم کاذب و هیجانی در بازار ارز و افزایش غیرمنطقی قیمت دلار به هیچ عنوان توجیه و دلیل اقتصادی نداشت.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از بانک مرکزی، مسعود بنابیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز نوسانات اخیر دلار را ناشی از شوک‌های بیرونی و انتظارات تورمی دانست و گفت: با توجه به درگیری‌های منطقه‌ای در سرزمین‌های اشغالی می‌توان اینطور اظهار نظر کرد که نوسانات بازار ارز متاثر از مسائل و اتفاقات حاشیه‌ای و کاملا غیراقتصادی بود و به واقع توسط دلالان و سفته بازان آغاز و دامن زده شد.
 
وی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب و تاثیر آن بر قیمت دلار، ادامه داد: نرخ ارز گاهی تحت تاثیر اخبار و حواشی سیاسی داخلی و خارجی قرار دارد و در معرض نوسان است. کمتر از دو ماه گذشته نیز برای چند روز به دلیل جنگ در فلسطین اشغالی، شاهد تلاطم زودگذر در قیمت دلار بودیم که با فروکش کردن موج منفی اخبار و شایعات، رشد قیمت دلار نیز متوقف شد و همه چیز بلافاصله به حالت ثبات قبلی بازگشت.
 
این فعال اقتصادی عوامل مختلفی از جمله رشد درآمدهای ارزی، افزایش صادرات و دسترسی به منابع ارزی بلوکه شده کشور همچنین سیاست‌های تثبیت و کنترل نقدینگی را در ثبات بازارارز موثر خواند و تصریح کرد: ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز می‌تواند باعث رشد چشمگیری در عرصه سرمایه‌گذاری خارجی شود زیرا تکیه بر تثبیت و کاهش نوسان و اطمینان از حداقل ریسک در بازار می‌تواند رونق‌بخش عرصه تولید و اقتصاد باشد.
 
بنابیان با اشاره به اقدامات مثبت در بخش دیپلماسی منطقه‌ای و آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف افزود: بی‌تردید تاثیر مثبت سیاست‌های خارجی در تجارت بین المللی و اقتصاد ایران کاملا محسوس است که می تواند روند مبادلات ارزی در واردات و صادرات را تسهیل بخشد. از سوی دیگر تقویت منابع ارزی بانک مرکزی نیز می‌تواند از لحاظ جو روانی بسیار مثبت و امیدبخش باشد و پیش بینی پذیر شدن بازار را میسر کند.

لینک کوتاه
بازار ارز ثبات قیمت دلار بانک مرکزی

اخبار مرتبط

نظرات شما