سخنگوی صنعت برق از تدوین 180 اقدام عملیاتی برای عبور موفق از دوره اوج بار تابستان 1403 خبر داد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در حاشیه بیست و‌سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: برنامه‌ریزی‌ و‌ تدوین این برنامه از شهریورماه امسال آغاز شده که در قالب 180 اقدام در 6 محور طراحی شده است.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران محور‌های اقدام‌ها را شامل تامین برق، رفع محدودیت‌های شبکه انتقال و فوق توزیع،که با احداث خطوط و تغییر آرایش در شبکه سراسری، تغییر نوع هادی‌هایی که دچار محدودیت می‌شوند‌ و سایر اقدامات ذکر کرد.
وی در ادامه از اجرای روش‌های جدید برنامه‌های مدیریت و بهینه‌سازی مصرف، تشویق مشترکان، مدیریت و کنترل شبکه و اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی، آموزش، برنامه‌های مدیریتی و ستادی به عنوان دیگر محورهای این 180 اقدام عملیاتی یاد کرد .
رجبی مشهدی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا در زمستان مشکلی در تامین برق بخش خانگی و صنایع کشور خواهیم داشت گفت: میزان مصرف برق در تابستان بیش از 32 هزار مگاوات نسبت به اوج بار روزانه در زمستان بیشتر است که ناشی از استفاده کولرها و وسایل سرمایشی است.
وی با بیان اینکه در زمستان مصرف برق کمتر است و ظرفیت نیروگاهی به قدر کافی برای تولید برق وجود دارد، گفت: از آنجایی که بیش از 90 درصد تولید برق توسط نیروگاه حرارتی صورت می گیرد، باید پیش بینی تامین سوخت زمستان را انجام دهیم که خوشبختانه تا این لحظه با تمهیداتی که اندیشیده شده و زحمات همکارانم در وزارت نفت ، ذخیره سوخت در مخازن نیروگاه‌های کشور 9 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر  است و با مصرف بهینه هموطنان، ان شالله برق پایدار و مطمئن را برای کلیه مشترکان تامین خواهیم کرد.
 
اجرای ماده 4 قانون مانع زدایی از صنعت برق؛احداث 5500 مگاوات نیروگاه صنایع آغاز شد
سخنگوی صنعت برق، با بیان اینکه ماده 4 قانون مانع زدایی از صنعت برق، صنایع انرژی بر را مکلف به احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی یا تجدیدپذیر٬ با هماهنگی وزارت صمت کرده است، گفت: تاکنون عملیات احداث 5 هزار و 500 مگاوات نیروگاه به وسیله صنایع آغاز شده است.
رجبی مشهدی افزود: 675 مگاوات نیروگاه به بهره‌برداری رسیده و به شبکه سراسری متصل شده است و پیش‌بینی می‌شود تا اوج بار سال آینده هزار و 712 مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه شود.
سخنگوی صنعت برق ادامه داد: در این آیین نامه پیش‌بینی شده است تعرفه سوخت نیروگاه‌های صنایعی که دارای کنتور یا شمارشگر مجزا بوده و برق خود را به شبکه تحویل دهند، معادل تعرفه نیروگاهی محاسبه می‌شود و وزارت نیرو از تأمین برق این صنایع پشتیبانی کند.
رجبی مشهدی گفت: احداث شبکه‌های برق بالادستی این صنایع که بسیار هزینه‌بر است، به وسیله وزارت نیرو انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: از دیگر موارد این آئین نامه اجرایی موضوع صدور مجوز‌ها است که تسهیلاتی در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر داده خواهد شد. مثلا مجوز‌های زیست محیطی در 45 روز و مجوز‌های آب٬ 15 روز بعد از ارائه گزارش مجوز تامین آب این نیروگاه‌ها صادر می شود.

لینک کوتاه
افزایش تامین سوخت زمستانه نیروگاه‌ها تابستان

اخبار مرتبط

افزایش 6 درصدی مصرف برق

افزایش 6 درصدی مصرف برق

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: افزایش میزان تقاضای مصرف برق در کشور نسبت به مدت مشابه سال... 5 اردیبهشت 1403

نظرات شما