عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان گفت: خودروسازان بدهی بزرگ به قطعه‌سازان دارند که این امر به صنعت خودرو لطمه می‌زند و باید وزارت صنعت، معدن و تجارت فکر اساسی کند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، «اصغر خسروشاهی» روز دوشنبه در نشست خبری با اشاره قیمت‌گذاری دستوری، اظهار داشت: این نوع قیمت‌گذاری باعث شد تا زیان انباشته خودروسازان بیشتر شود و سبب افزایش بدهی به قطعه‌سازان و بانک شده است.
 
وی افزود: در چند سال گذشته سعی کردیم این مشکل را حل کنیم و در این باره بارها هشدار دادیم؛ سال گذشته تصمیم در مورد فروش خودرو در بورس صورت گرفته شد که اتفاق خوبی بود؛ در همین راستا قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا کرد و منجر شد تا خودروسازان معوقات را پرداخت کنند که اگر ادامه پیدا می‌کرد به سوددهی می‌رسیدند، متاسفانه متوجه نشدیم که چرا فروش خودرو در بورس متوقف شد.
 
عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان عنوان کرد: درباره مطالبات قطعه‌سازان جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار کردیم و نامه‌ای به معاون اول رییس جمهور نوشتیم که خواستار بازگشت خودرو به بورس هستیم.
 
وی با اشاره به توسعه خودروهای مونتاژی در کشور، گفت: روند رو به رشد مونتاژکاران زیاد شده و تولید این خودروها رشد داشته است، وقتی منابع ارزی به مونتاژکاران اختصاص می‌یابد منجر به کاهش منابع ارزی به خودروسازان و قطعه‌سازان می‌شود.
 
خسروشاهی گفت: مونتاژکاران 120 هزار خودرو را به صورت مونتاژ تولید کردند؛ اگر هر خودرو 15 هزار دلار هم ارزبری داشته باشد، این رقم بالاتر از منابع ارزی به خودروسازان است اما چرا توسعه‌ای در جهت صنعت خودرو انجام نمی‌شود؟
 
عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان تاکید کرد: وزارت صمت قوانین و مقرراتی برای مونتاژکاران تعیین نمی‌کند، آنان تعرفه تولید می‌گیرند.
 
وی به خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: خودرو برقی آینده صنعت خودروی کشور است که باید در این صنعت وارد شویم.
 
خسروشاهی بیان کرد: کشورهایی که وارد صنعت خودروی برقی شده‌اند، زیرساخت‌ها را آماده کرده‌اند؛ ولی هنوز زیرساخت‌ها در کشور ما آماده نیست.
 
عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان تاکید کرد: اگر تلاش کنیم تا چند سال آینده موفق به تامین 5 تا 10 درصد قطعات خودروهای برقی خواهیم شد؛ این در حالی است که باید اول به فکر خودروسازان داخلی باشیم و انتظار ما از مجلس و وزارت صنعت و معدن و تجارت است که باید مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان در کشور حل شود و بعد با تامین زیرساخت‌ها اقدام به واردات خودروهای برقی کنیم.
 
دستور وزیر صمت به خودروسازان برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان
 
«فرهاد به‌نیا» سخنگوی انجمن قطعه‌سازان نیز در این نشست خبری اظهار داشت: دو هفته قبل جلسه‌ای با حضور وزیر صمت و قطعه‌سازان برای پرداخت مطالبات برگزار شد که وزیر صمت با خودروسازان صحبت کرد و مدیرعامل ایران‌خودرو و سایپا اعلام کردند که این مطالبات ظرف 10 تا 15 روز پرداخت خواهند کرد، اما این امر هنوز محقق نشده است.
 
وی افزود: قطعه‌سازان از دریافت مطالبات به شدت گلایه‌مند هستند و این عدم پرداخت مطالبات باعث شده تا در تامین هزینه‌ها و پرداخت دستمزدهای کارگران با مشکل روبرو شوند، با اینکه وزیر صمت در این زمینه مصمم است و خودروسازان به وزیر قول پرداخت مطالبات را دادند، اما پرداخت نکرده‌اند که این امر منجر به بحران در قطعه‌سازی می‌شود.
 
سخنگوی انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: خودروسازان نه‌تنها در پرداخت مطالبات قدمی به جلو برداشته‌اند؛ بلکه خودروسازان دنبال واردات می‌روند؛ ما مخالف واردات خودرو نیستیم، اما قبل از واردات باید صنعت خودرو در کشور مورد حمایت قرار گیرد.
 
شورای رقابت علت مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان است
 
به‌نیا بیان داشت: اغلب قطعه‌سازان از لحاظ نقدینگی و در پرداخت حقوق کارکنان با مشکل روبرو هستند و وضعیت فعلی صنعت خودرو دچار مشکلاتی است.
 
وی با اشاره به مطالبات قطعه‌سازان گفت: سه هزار و 800 میلیارد تومان ایران‌خودرو و حدود 800 تا هزار میلیارد تومان هم سایپا پرداخت کرده است.
 
سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه عامل اصلی اتفاقات خودروسازان و قطعه‌سازان شورای رقابت است، گفت: شورای رقابت بر روی کار آمد که مانع افزایش قیمت بیجا شود در آن زمان واردات خودرو ممنوع بود اکنون که واردات خودرو آزاد شده قیمت‌گذاری خودرو بی‌معنی است.
 
قطعات تولید شده داخلی دارای کیفیت است

 
«مازیار بیگلو» دبیر انجمن قطعه سازان نیز اظهار داشت:‌ خودروسازان مطالبات قطعه سازان را پرداخت نمی‌کنند و این امر باعث بروز مشکلات برای قطعه سازان شده است؛ از این رو خودروسازان به بهانه اینکه تولید به موقع صورت نمی‌گیرد، اقدام به واردات قطعات از چین کرده‌اند.
 
وی افزود: خودروسازان بیان می‌کنند که قطعه‌سازان داخلی قطعات را گران می‌فروشند ضمن اینکه اگر گران‌فروشی است از طریق شکایت و بازرسی به این موضوع رسیدگی شود.
 
بیگلو با بیان اینکه قطعات چینی با کمترین سطح کیفیت وارد کشور می‌شود، مدعی شد: تولید قطعات خودرو در داخل کشور دارای کیفیت است اما خودروسازان 544 میلیون دلار سفارش واردات قطعه از چین را ثبت کردند.
 

لینک کوتاه
بدهی خودروسازان قطعه‌سازان صنعت خودرو

اخبار مرتبط

نظرات شما