قیمت گوجه فرنگی در مغازه‌ها به تازگی با افزایش همراه بوده و این موضوع با توجه به پرمصرف بودن این محصول باعث نگرانی مصرف‌کنندگان شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، همشهری نوشت: در آخرین نرخنامه میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران سقف قیمت گوجه معمولی 18 هزار تومان و گوجه ممتاز 25 هزار تومان تعیین شده اما در مغازه‌های میوه فروشی سطح شهر قیمت گوجه مرغوب از 30 هزار تومان گذشته و به 35 هزار تومان رسیده است. گوجه فرنگی البته تنها محصول سبزی و صیفی نیست که افزایش قیمت داشته است، کدو مسمایی، فلفل دلمه سبز و تا حدی بادمجان نیز در هفته‌های اخیر با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند اما تقاضای بالا برای گوجه قیمت این محصول را از اهمیت خاصی برخوردار کرده است. دلیل افزایش قیمت گوجه فرنگی چیست؟
 
نایب رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران باز شدن مسیر صادرات، بارندگی‌های اخیر در استان‌های تولید کننده و همچنین جابه‌جایی فصل را مهم‌ترین دلایلی افزایش قیمت گوجه فرنگی عنوان کرد.
 
به گفته اکبر یاوری، در شرایطی که یخش زیادی از تولیدات درحال صادر شدن است، بارندگی‌های اخیر با ایجاد مشکلاتی در حمل و نقل، عرضه این محصول را با دشواری همراه کرده و قیمت را تا حدودی بالا برده که این افزایش قیمت مقطعی است.
 
عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان کف و سقف قیمت گوجه را طی هفته جاری در میدان بزرگ تهران، 12 تا 25 هزار تومان عنوان کرد و افزود: نوسان قیمت محصولات در فصل بارندگی و جابه‌جایی فصل، طبیعی است و هر ساله در مقاطعی با افزایش قیمت محصولات مواجه می‌شویم که این نوسان زودگذر است.
به گفته یاوری، پایان فصل تولید گوجه فرنگی در برخی استان‌ها، در شرایطی که استان های جنوبی کشور هنوز به تولید انبوه این محصول نرسیده‌اند، باعث افت مقطعی عرضه محصول به بازار و در نهایت افزایش قیمت گوجه فرنگی شده که با افزایش عرضه قیمت ها به تعادل خواهد رسید.
 
وی افزایش قیمت فلفل دلمه را نیز ناشی از گلخانه‌ای بودن بخشی از تولیدات این محصول دانست و گفت: در نرخنامه میدان برای فلفل دلمه یک ردیف قیمت عنوان شده اما قیمت انواع گلخانه ای این محصول بالاتر است. بر این اساس، فلفل دلمه زمینی در میدان با قیمتی بین 20 تا 25 هزار تومان عرضه می‌شود اما فلفل گلخانه‌ای کیلویی 40 تا 45 هزار تومان قیمت دارد.
 
با توجه به قیمت بین 20 تا 40 هزار تومانی فلفل دلمه در آخرین نرخنامه میدان بزرگ و با لحاظ کردن سود 30 درصدی خرده‌فروشی‌ها، کف و سقف قیمت این محصول در میوه‌فروشی‌های سطح شهر 26 تا 52 هزار تومان خواهد بود. این محصول در حال حاضر با قیمت 48 هزار تومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسد.

لینک کوتاه
قیمت گوجه افزایش قیمت گوجه هیات مدیره اتحادیه بارفروشان

اخبار مرتبط

نظرات شما