پتروچاینای چین خرید ماهانه هشت میلیون بشکه نفت خام ونزوئلا را به شرکت نفت دولتی PDVSA، پیشنهاد کرده و امیدوار است تجارتی را که چهار سال پیش به دلیل تحریم‌های آمریکا متوقف شده بود، از سر بگیرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، وزارت خزانه داری آمریکا در اکتبر، تحریم‌ها را موقتا لغو کرد و زمینه را برای از سرگیری صادرات نفت خام، گاز و سوخت ونزوئلا به بهترین مشتریانش هموار کرد. واشنگتن اعلام کرد این فرصت شش ماهه، به استقبال دولت ونزوئلا از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری عادلانه و آزاد در سال آینده، مشروط است.
 
از زمان تسهیل تحریم‌های آمریکا، تعدادی از شرکت‌هایی که قبل از تحریم‌ها، نفت ونزوئلا را خریداری کرده بودند، درصدد احیای این قراردادها برآمده اند.
 
دو منبع آگاه اظهار کردند: شرکت پتروچاینا که دومین پالایشگر بزرگ نفت در چین است، پیشنهاد پرداخت یوان برای حدود 265 هزار بشکه در روز نفت ونزوئلا را از طریق سرمایه گذاری مشترک خود با شرکت PDVSA داده است.
 
یک منبع نزدیک به پتروچاینا گفت: آنها روی این پیشنهاد کار می‌کنند. این شرکت قبل از تحریم‌ها، ماهانه تا شش محموله دو میلیون بشکه ای نفت ونزوئلا را خریداری می کرد.
 
به دنبال تحریم‌های آمریکا، دولت چین خواستار لغو کامل تحریم‌ها علیه ونزوئلا شد. نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، در سپتامبر به همراه یک هیئت بزرگ به چین سفر کرد تا تجارت دوجانبه را با تاکید زیاد بر احیای تجارت مستقیم انرژی آغاز کند.
 
واشنگتن ابتدا در سال 2019، تحریم‌هایی را علیه بخش نفت ونزوئلا اعمال کرد و بعدا مشتریان غیرآمریکایی را از خرید نفت این کشور منع کرد و در نتیجه، تجارت میان شرکت PDVSA و شرکت‌های دولتی چین از جمله شرکت ملی نفت چین و پتروچاینا، مختل شد.
 
این توافقها به ونزوئلا اجازه داده بود تا با تحویل محموله‌های نفتی، بدهی خود را پرداخت کند.
 
اسنادی که توسط رویترز مشاهده شده است، نشان می دهد که قرارداد پیشنهادی جدید پتروچاینا می‌تواند به طور موقت تجارت نفت خام بین دو شرکت نفتی را از توافق‌های دوجانبه کاراکاس و پکن در خصوص بازپرداخت بدهی‌ها که مربوط به قرارداد عرضه نفت است، جدا کند.
 
یکی از این منابع آگاه گفت: هیئتی از شرکت دفاعی شرکت علوم و صنایع هوافضای چین (CASIC) به طور جداگانه در کاراکاس است و محموله‌های نفتی را پیگیری می‌کند. شرکت دولتی CASIC در سال‌های اخیر، نفت ونزوئلا را به عنوان پرداخت بدهی دریافت کرده است.
 
مذاکرات اخیر در کاراکاس، هنوز به توافقات نهایی با چین منجر نشده است. یکی از این منابع آگاه گفت اولین واکنش شرکت PDVSA به پیشنهاد پتروچاینا این بود که اعلام کرد نمی‌تواند به تعهد تامین 265 هزار بشکه در روز عمل کند.
 
تولید نفت خام ونزوئلا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، اندکی افزایش یافته و به 7800 هزار بشکه در روز رسیده اما بسیار کمتر از هدف سالانه یک میلیون بشکه در روز در سال جاری باقی مانده است.
 
پالایشگاه‌های خصوصی چین در سال‌های اخیر، نفت ونزوئلا را از طریق واسطه‌هایی وارد کرده‌اند که نقش آن‌ها به عنوان واسطه، تعرفه‌های گران قیمت حمل ‌و نقل، مالیات و تخفیف‌های سنگین در قیمت‌ها، میزان درآمد شرکت PDVSA را کاهش داده است.
 
بر اساس گزارش رویترز، طبق اسناد شرکت PDVSA و ردیابی نفت‌کش‌ها، صادرات نفت ونزوئلا به چین در سال میلادی جاری، به طور مستقیم و غیرمستقیم، به طور متوسط 430 هزار بشکه در روز بوده است.

لینک کوتاه
مشتری نفتی ونزوئلا ردیابی نفت‌کش‌ها صادرات نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما