مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران میزان اکتشافات انجام شده در دولت سیزدهم را بیش از 2.6 میلیارد بشکه معادل هیدروکربور مایع اعلام کرد و گفت: ایران در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه در جایگاه نخست اکتشافی قرار داد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران, محسن خجسته‌مهر با بیان اینکه میزان اکتشافات انجام شده در دولت سیزدهم افزون بر 2.6 میلیارد بشکه معادل هیدروکربور مایع بوده است، گفت: با عملکرد اکتشافی انجام شده طی 2 سال فعالیت دولت مردمی، چهار میدان نفتی و گازی هیرکان، گناوه، تنگو و چشمه شور کشف شده است.

 
وی منطقه اکتشافات صورت گرفته را شمال‌شرق و جنوب‌غرب کشور اعلام کرد و گفت: در دولت سیزدهم بیش از 300 درصد افزایش در انجام عملیات لرزه‌نگاری سه‌بعدی نسبت به چندسال گذشته داشته‌ایم که این موضوع ایران را در مقایسه با دیگرکشورهای منطقه در جایگاه نخست اکتشافی قرار داده است.
 
معاون وزیر نفت در تشریح جزئیات اکتشافات صورت گرفته نیز گفت: اکتشافات نفتی در میدان هیرکان، با انجام حفاری چاه اکتشافی هیرکان-1 و از فروردین 1400 آغاز شد و در نهایت با انجام حفاری به عمق 2 هزار و 971 متر در فروردین سال گذشته، وجود نفت قابل تولید در این میدان اثبات شد.
 
وی افزود: این میدان در 30 کیلومتری شمال شهر گرگان واقع شده و مقادیر قابل توجهی نیز نفت سنگین دارد.
 
خجسته مهر درمورد اکتشافات صورت گرفته در میدان گناوه گفت: این میدان در بخش ساحلی استان بوشهر قرار گرفته و حفاری چاه اکتشافی آن نیز از سال 1399 آغاز شده بود؛ با وجود این با رسیدن به عمق نهایی 4572 متری، چاه یاد شده در مخزن سروک به مقادیر قابل توجهی از هیدروکربور مایع دست یافت.
 
وی افزود: در ادامه فعالیت‌های اکتشافی صورت گرفته در مورد میدان تنگو نیز، پس از اطمینان از وجود مخازن هیدروکربوری در منطقه اکتشافی، حفاری چاه اکتشافی تنگو-2 در دستور کار قرار گرفت که البته هدف اصلی از حفاری صورت گرفته، ارزیابی کامل پتانسیل هیدروکربوری سازندهای آسماری، سروک، کژدمی (بخش ماسه سنگ بورگان)، داریان، گدوان (بخش خلیج) و فهلیان بوده است.
 
معاون وزیر نفت افزود: عملیات حفاری چاه اکتشافی تنگو از اردیبهشت 1400 آغاز شده و در شهریور 1402 با کشف نفت در عمق 4 هزار و 150 متری به پایان رسید.
 
به گفته خجسته‌مهر، میدان تنگو در جنوب میدان نفتی-گازی رگ‌سفید و در نزدیکی شهر هندیجان در استان خوزستان قرار گرفته و تمامی مخازن مورد استناد آن دارای نفت اقتصادی تشخیص داده شده‌اند.
 
خجسته‌مهر در مورد اکتشافات صورت گرفته در میدان گازی چشمه شور نیز گفت: حفاری چاه چشمه شور-1 از اردیبهشت سال گذشته آغاز شده و این چاه در عمق 4 هزار و 505 متری به مقادیر قابل توجهی از گاز رسیده است.
 
گفته می شود که  میدان گازی چشمه شور در شمال‌شرق استان خراسان رضوی و در مجاورت میدان خانگیران واقع شده است.
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه بنا داریم با سرمایه‌گذاری حدود 1.5 میلیارد یورویی اقدام های ارزشمندی همچون حفاری 38 حلقه چاه اکتشافی خشکی، حفاری 7 حلقه چاه اکتشافی دریایی، برداشت 6 هزار و 750 کیلومتر لرزه‌نگاری دوبعدی، برداشت 6 هزار کیلومتر مربع لرزه‌نگاری سه‌بعدی، برداشت 10 هزار کیلومتر مربع لرزه‌نگاری سه‌بعدی دریایی را انجام دهیم.
 
وی تصریح کرد: افزون بر این، با به‌کارگیری 6 دستگاه حفاری خشکی(دو برابر دوره مشابه قبلی)، عملیات حفاری 6 حلقه چاه و آزمایش 4حلقه چاه اکتشافی پایان یافته و در مجموع 21 هزار و 514 متر حفاری در چاه‌های اکتشافی خشکی انجام شده است.
 
لازم به ذکر است، ضریب موفقیت اکتشافی نفت و گاز در ایران 100 درصد است؛ بدین معنا که حفر هر حلقه چاه اکتشافی، با اکتشاف منابع هیدروکربوری همراه خواهد بود.

لینک کوتاه
ایران كشورهای منطقه جایگاه نخست اكتشافی

اخبار مرتبط

نظرات شما