سخنگوی دولت سیزدهم ضمن توضیحاتی درباره افزایش یارانه‌ها، اعلام کرد که 6 میلیارد دلار آزادشده در اختیار کشورمان است و برای رشد تولید کشور استفاده خواهد شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، علی بهادری جهرمی در نشست خبری هفتگی خود به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.
 
اهم اظهارات سخنگوی دولت سیزدهم را به نقل از خبرگزاری‌ها بخوانید؛
 
*{ارسال امکانات دارویی و غذایی و کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به غزه در چه وضعیتی قرار دارد}: با عملکرد وحشیانه رژیم صهیونیستی و قطع آب و برق در غزه و بمباران این منطقه یک فاجعه انسانی در حال رخ دادن است.
 
*جمهوری اسلامی ایران آماده ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غزه است؛ ما از سازمان ملل و سایر مجامع بین‌المللی، کلیه کشورهای اسلامی و آزادی‌خواه جهان می‌خواهیم که برای رفع حصر از غزه تلاش و کمک‌های بشردوستانه خود را به غزه ارسال کنند.
 
*{وضعیت مهاجران افغانستانی}: بخشی از مهاجران بصورت رسمی و قانونی وارد کشور شده‌اند و بخشی دیگر از روش‌های غیرقانونی در کشور ما سکونت دارند. کسانی که بصورت غیرقانونی وارد شده‌اند از سوی نیروی انتظامی شناسایی و مسترد می‌شوند.
 
* دولت برای ساماندهی آن دسته از افرادی که بصورت قانونی وارد شده‌اند، لایحه‌ای با عنوان سازمان ملی مهاجرت تدوین به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده که از سال گذشته تاکنون بررسی و تصویب نشده است. رئیس‌جمهوری نیز تاکید دارند که وزیر کشور هرچه سریعتر در زمینه ساماندهی اتباع خارجی اقدام کنند.
 
*{وضعیت دسترسی ایران به 6 میلیارد دلار آزادشده و ادعای برخی رسانه‌های غربی در زمینه دسترسی نداشتن ایران به این منابع}: این توافق در زمان خودش با دقت و با تضمین کافی انجام شد. رسانه‌های آمریکایی برای بازی‌های سیاسی خودشان مطالبی را منتشر می‌کنند. منابع با موفقیت از یون به یورو تبدیل شد و در حساب‌های شش بانک ایرانی در قطر منتقل شد. این اقدامات به تأیید بانک مرکزی ایران نیز رسید و پول‌ها اکنون زیر کلید بانک مرکزی است.
 
*جالب است که ابتدا اصل آزادسازی منابع را انکار می کردند، بعد آن را بی اهمیت خواندند، بعد آن را خرج شده اعلام کردند، بعد گفتند هزینه تبدیل ارز بالا بوده، بعد گفتند محدود به چند کالای خاص است. این منابع در اختیار کشورمان است و برای رشد تولید کشور استفاده خواهد شد.
 
*{ واردات کالاهای دارای مشابه داخلی از جمله در زمینه تجهیزات پزشکی}: مجوز واردات یونیت دندانپزشکی بزرگسالان که کفایت تولید داخل دارد، به هیچ وجه داده نشده و نخواهد شد.
 
*دولت خود را موظف می‌داند که از واردات کالاهای دارای مشابه داخلی جلوگیری کند.
 
*{رویکرد دولت برای قیمت‌گذاری شورای رقابت در حوزه خودرو}: جهت‌گیری دولت این است که هیچ کالایی انحصاری نباشد و فضا کاملاً رقابتی باشد.
 
*{گفت‌وگوهای رئیس‌جمهوری با مقامات سایر کشورها در زمینه وضعیت جنگ در غزه}: رئیس‌جمهوری در این گفت‌وگوها تاکید کردند کشورهای اسلامی وظیفه دارند برای توقف هرچه سریع‌تر جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان همکاری و همگرایی داشته باشند.
 
*تنها راه‌حل اساسی مشکل فلسطین به‌عنوان مسئله اصلی منطقه، توجه به حقوق حقه مردم مظلوم این سرزمین است که بر اساس آن و طبق پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران همه فلسطینیان در روندی دموکراتیک و در انتخاباتی آزاد و عادلانه سرنوشت خود را تعیین کنند.
 
* {جزئیات تغییر دهک بندی}: قرار است شیوه دهک بندی تغییر کند و از دهک بندی به صدک بندی تغییر یابد. این به جهت افزایش دقت و افزایش میزان اشراف بر دسته بندی دهک هاست و تغییری در پرداخت یارانه ها صورت نخواهد گرفت و براساس رویه سابق با دقت صدکی محقق خواهد شد.
 
*{تلاطم اخیر در بازار ارز}: واکنش جهانی و منطقه ای به ناامنی و مسائل جغرافیایی مانند جنگ رژیم صهیونیستی طبیعی است که در بازار واکنش هایی داشته باشد. ولی با اقدامات بانک‌ مرکزی ثبات نسبی به بازار بازگشت و آثار آن مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.
 
*{آخرین جزئیات برداشت 2 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای تامین مالی مسکن}: تامین‌مالی مسکن با مدیریت کلان وزیر راه و مسکن و همکاری بخش های اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد در حال پیگیری مستمر است و آقای رییس جمهور تاکیداتی برای تسهیلات و سرعت بخشیدن به این امر را همواره داشته اند.
 
*{تکالیف بانک‌ها در حوزه تأمین مالی مسکن}: گزارشات لازم در جلسات به ستاد اقتصادی دولت و رییس‌جمهور داده شده است. بانک‌های مسکن و ملت بهترین عملکرد را در این زمینه داشته‌اند و در گزارش‌های بعدی موارد عملکردهای مناسب و یا نامناسب را توضیح خواهیم داد.

لینک کوتاه
سخنگوی دولت رئیسی یارانه‌ها دلار پول‌های آزادشده ایران بازار دلار

اخبار مرتبط

نظرات شما